Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

ROLA I ZNACZENIE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ DLA PRZEDSIĘBIORSTW Z SEKTORA MSP
  • Strona domowa
  • /
  • ROLA I ZNACZENIE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ DLA PRZEDSIĘBIORSTW Z SEKTORA MSP
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 2 (2018) /
  4. Artykuły

ROLA I ZNACZENIE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ DLA PRZEDSIĘBIORSTW Z SEKTORA MSP

Autor

  • Michał Jagielski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.024

Słowa kluczowe

wiedza, zarządzanie wiedzą, sektor MSP, bariery zarządzania wiedzą, korzyści zarządzania wiedzą, ocena zarządzania wiedzą w MSP, podejście przedsiębiorstw do zarządzania wiedzą

Abstrakt

W artykule zaprezentowano czym jest i w jaki sposób klasyfikuje się wiedzę, aby następnie przedstawić koncepcję zarządzania wiedzą oraz wskazać uwarunkowania, korzyści
oraz bariery jej skutecznej implementacji. Powyższe treści stanowiły podstawę pod prezentację wyników badania przeprowadzonego wśród polskich przedsiębiorstw z sektora MSP w celu dokonania oceny ich podejścia do kwestii zarządzania wiedzą w organizacji. Wiedza stała się zasobem kluczowym, który determinuje osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Zarządzanie wiedzą jest zatem istotne z perspektywy prowadzenia biznesu.

Bibliografia

Baruk J., (2006), Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Davenport T.H., Prusak L., (1998), Working Knowledge – How Organisations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston.

Davenport T.H., Völpel S.C., (2001), The rise of knowledge towards attention management, “Journal of Knowledge Management”, no. 3.

Glabiszewski W., (2010), Wiedza o nowych technologiach jako czynnik innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw region kujawsko-pomorskiego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 51, Szczecin.

Glabiszewski W., Sudolska A., (2009), Rola współpracy w procesie kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2 (136).

Jashapara A., (2006), Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa.

Klimczok M., Tomczyk A., (2012), Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas”, nr 2, Warszawa.

Kłak M., (2010), Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa, Kielce.

Kudelska K., (2013), Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy”, nr 3 (7), Olsztyn.

Kwiecień K., Majewski M., (2001), Tajniki wykorzystania wiedzy, [w:] Zarzadzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Materiały konferencyjne, Polska Fundacja Promocji Kadr, Warszawa.

Liczmańska-Kopcewicz K., (2017), Uczestnictwo konsumentów w tworzeniu innowacji poprzez media społecznościowe, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Tom XIII, Zeszyt 4.

Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A., (2002), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Wybrane koncepcje i metody, Difin, Warszawa.

Morawski M., (2005), Ilościowe zarządzanie wiedzą – podejście zachodnie, [w:] Perechuda K. (red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Nonaka I., (1991), The Knowledge-Creating Company, Harvard Business Review, November-December.

Perechuda K., (2005), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pritchard D., (2010), What is This Thing Called Knowledge, Routledge, New York.

Skrzypek E., (2002), Kapitał intelektualny jako czynnik stymulujący rozwój przedsiębiorstwa, [w:] Partycki S. (red.), Strategia rozwoju społecznej gospodarki rynkowej w Polsce, Wydawnictwo Marii Curie Skłodowskiej, Lublin.

Penc J., (2004), Nowe oblicze organizacji, Przegląd Organizacji, nr 3.

Piasny B., (2001), Zarządzanie wiedzą w organizacjach gospodarczych, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 10.

Skyrme D.J., (1999), Knowledge Networking Creating the Collaborative Enterprise, Butterworth-Heinemnn, Oxford.

Stańczyk-Hugiet E., (2005), Organizacja ucząca się, [w:] Krupiński R. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa 2005.

Stefanowicz B., (2013), Informacja, Wiedza, Mądrość., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.

Strojny M., (2000), Teoria i praktyka zarzadzania wiedzą, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 10.

Sudolska A., (2006a), Zasoby wiedzy jako strategiczny czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Stankiewicz M.J. (red.), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.

Sudolska A., (2006b), Zarządzanie wiedzą jako czynnik sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa, [w:] Jagoda H., Lichtarski J. (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – celowość, skuteczność, efektywność, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu nr 1104, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.

Wawrzyniak B., (2001), Wstęp do materiałów konferencyjnych pt. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wyd. Polska Fundacja Promocji Kadr, Warszawa.

Zastempowski M., (2007), Ukryte źródła innowacyjności mikroprzedsiębiorstw, [w:] Bogdanienko J., Kuzel M., Sobczak I. (red.), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w warunkach globalnych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-08-31

Jak cytować

Jagielski, Michał. 2018. „ROLA I ZNACZENIE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ DLA PRZEDSIĘBIORSTW Z SEKTORA MSP”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 45 (2):99-111. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.024.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 2 (2018)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 758
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wiedza, zarządzanie wiedzą, sektor MSP, bariery zarządzania wiedzą, korzyści zarządzania wiedzą, ocena zarządzania wiedzą w MSP, podejście przedsiębiorstw do zarządzania wiedzą
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa