HETEROGENICZNOŚĆ ZJAWISKA KONKURENCJI W ZAWODACH ARTYSTYCZNYCH
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2017.051Słowa kluczowe
konkurencja, koopetycja, heterogeniczność konkurencjiAbstrakt
Celem artykułu jest pokazanie, co różni artystę od innych podmiotów na rynku i na czym polega wyróżniająca, zawody artystyczne, na tle innych branż, heterogeniczność zjawiska konkurencji w zawodach artystycznych, nie ograniczających się tylko do konkurencji do prostej walki o klienta. W artykule postawiono tezę, że zawody artystyczne wyróżnia w sferze rynkowej heterogeniczność zjawiska konkurencji, której jedną z przyczyn jest brak dostatecznego przygotowania pozaartystycznego, w tym umiejętności korzystania z design management oraz, deficyty odbiorców w budowaniu relacji z artystą -kontrahentem. Inną cechą wyróżniającą sztukę w relacjach rynkowych jest szerszy kontekst pojęcia konkurencji; sens misyjny i ideowy tego zjawiska, pozostający często w sprzeczności z racjonalnym podejściem do działań rynkowych. W części teoretycznej opisano przyczynę zajęcia się problematyką zawodów artystycznych, konkurencji i koopetycji. Część praktyczna artykułu ma na celu przedstawienie wyników badań obserwacji uczestniczącej współautora. Analiza przypadku dotyczy rzeźbiarza na rynku polskim.
Bibliografia
Bengtsson M., Kock S., (1999) Cooperation and Competition in Relationships Between Competitors in Business Networks. “The Journal of Business & Industrial Marketing”, Vol. 14, No. 3.
Caban-Piaskowska (2016), Geneza i istota koncepcji design management [w:] Lisiński M., Ziębicki B., (red.), Współczesne problemy rozwoju metodologii zarządzania, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Czakon W. (2013), Strategia koopetycji w rozwoju organizacji, „Organizacja i Zarządzanie” nr 52, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej.
Dryl W., Dziadkiewicz A., (2014), Wpływ designu na decyzje zakupowe konsumentów dóbr luksusowych, „Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance” Vol. 12, No. 2/2014.
Gimeno J., (2004) Competition within and between Networks: The Contingent Effect of Competitive Embeddedness on Alliance Formation. “The Academy of Management Journal” Vol. 47, No. 6.
Kowalak B. (2006), Konkurencja gospodarka – innowacje, infrastruktura – mechanizmy rozwoju, Warszawa – Radom.
Meade W., Hyman M., Blank L., (2009), Promotions as Coopetition in the Soft Drink Industry, “Academy of Marketing Studies Journal”, Vol. 13, No. 1.
Obłój K. (2002,) Tworzywo skutecznych strategii – Na styku starych i nowych reguł konkurencji, PWE, Warszawa.
Obłój K., (1998), Strategia organizacji – W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
Pieter J.,1967, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław.
Porter M.E., 2001 Porter o konkurencyjności, PWE, Warszawa.
Quintana-García C., Benavides-Velasco C.A., (2004) Cooperation, Competition, and Innovative Capability: a Panel Data of European Dedicated Biotechnology Firms. “Technovation” Vol. 24.
Rogalski M. (2011), Strategia koopetycji – światowe trendy eksploracji, „Przegląd Organizacji”, Nr 9.
Wytrążek W., (2011) Działalność twórcza i artystyczna jako szczególne przypadki działalności gospodarczej [w:] Gronkiewicz-Waltz H., Jaroszyński K., Beck C. H. (red.), Europeizacja publicznego prawa gospodarczego, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 514
Liczba cytowań: 0