Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

HETEROGENICZNOŚĆ ZJAWISKA KONKURENCJI W ZAWODACH ARTYSTYCZNYCH
  • Strona domowa
  • /
  • HETEROGENICZNOŚĆ ZJAWISKA KONKURENCJI W ZAWODACH ARTYSTYCZNYCH
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 4 (2017) /
  4. Artykuły

HETEROGENICZNOŚĆ ZJAWISKA KONKURENCJI W ZAWODACH ARTYSTYCZNYCH

Autor

  • Katarzyna Caban-Piaskowska Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Wydział Tkaniny i Ubioru, Katedra Ubioru
  • Marcin Mielczarek Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Wydział Rzeźby i Działań Interaktywnych

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2017.051

Słowa kluczowe

konkurencja, koopetycja, heterogeniczność konkurencji

Abstrakt

Celem artykułu jest pokazanie, co różni artystę od innych podmiotów na rynku i na czym polega wyróżniająca, zawody artystyczne, na tle innych branż, heterogeniczność zjawiska konkurencji w zawodach artystycznych, nie ograniczających się tylko do konkurencji do prostej walki o klienta. W artykule postawiono tezę, że zawody artystyczne wyróżnia w sferze rynkowej heterogeniczność zjawiska konkurencji, której jedną z przyczyn jest brak dostatecznego przygotowania pozaartystycznego, w tym umiejętności korzystania z design management oraz, deficyty odbiorców w budowaniu relacji z artystą -kontrahentem. Inną cechą wyróżniającą sztukę w relacjach rynkowych jest szerszy kontekst pojęcia konkurencji; sens misyjny i ideowy tego zjawiska, pozostający często w sprzeczności z racjonalnym podejściem do działań rynkowych. W części teoretycznej opisano przyczynę zajęcia się problematyką zawodów artystycznych, konkurencji i koopetycji. Część praktyczna artykułu ma na celu przedstawienie wyników badań obserwacji uczestniczącej współautora. Analiza przypadku dotyczy rzeźbiarza na rynku polskim.

Bibliografia

Bengtsson M., Kock S., (1999) Cooperation and Competition in Relationships Between Competitors in Business Networks. “The Journal of Business & Industrial Marketing”, Vol. 14, No. 3.

Caban-Piaskowska (2016), Geneza i istota koncepcji design management [w:] Lisiński M., Ziębicki B., (red.), Współczesne problemy rozwoju metodologii zarządzania, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Czakon W. (2013), Strategia koopetycji w rozwoju organizacji, „Organizacja i Zarządzanie” nr 52, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej.

Dryl W., Dziadkiewicz A., (2014), Wpływ designu na decyzje zakupowe konsumentów dóbr luksusowych, „Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance” Vol. 12, No. 2/2014.

Gimeno J., (2004) Competition within and between Networks: The Contingent Effect of Competitive Embeddedness on Alliance Formation. “The Academy of Management Journal” Vol. 47, No. 6.

Kowalak B. (2006), Konkurencja gospodarka – innowacje, infrastruktura – mechanizmy rozwoju, Warszawa – Radom.

Meade W., Hyman M., Blank L., (2009), Promotions as Coopetition in the Soft Drink Industry, “Academy of Marketing Studies Journal”, Vol. 13, No. 1.

Obłój K. (2002,) Tworzywo skutecznych strategii – Na styku starych i nowych reguł konkurencji, PWE, Warszawa.

Obłój K., (1998), Strategia organizacji – W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.

Pieter J.,1967, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław.

Porter M.E., 2001 Porter o konkurencyjności, PWE, Warszawa.

Quintana-García C., Benavides-Velasco C.A., (2004) Cooperation, Competition, and Innovative Capability: a Panel Data of European Dedicated Biotechnology Firms. “Technovation” Vol. 24.

Rogalski M. (2011), Strategia koopetycji – światowe trendy eksploracji, „Przegląd Organizacji”, Nr 9.

Wytrążek W., (2011) Działalność twórcza i artystyczna jako szczególne przypadki działalności gospodarczej [w:] Gronkiewicz-Waltz H., Jaroszyński K., Beck C. H. (red.), Europeizacja publicznego prawa gospodarczego, Warszawa.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-10-30

Jak cytować

Caban-Piaskowska, Katarzyna, i Marcin Mielczarek. 2017. „HETEROGENICZNOŚĆ ZJAWISKA KONKURENCJI W ZAWODACH ARTYSTYCZNYCH”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 44 (4):65-74. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2017.051.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 4 (2017)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 569
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

konkurencja, koopetycja, heterogeniczność konkurencji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa