METODY I INSTRUMENTY ZAKAŃCZANIA RELACJI KOOPERACYJNYCH
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.017Słowa kluczowe
zakańczanie, relacje międzyorganizacyjne, kształtowanie, metody, instrumenty, kooperacja, współpracaAbstrakt
Współczesne organizacje w celu zwiększenia konkurencyjności wchodzą w liczne relacje kooperacyjne z innymi organizacjami tworząc tym samym sieci powiązań międzyorganizacyjnych. Wspólne działanie organizacji przyczynia się w istotny sposób do zwiększenia prawdopodobieństwa osiągnięcia przez nie sukcesu gospodarczego. Równie ważne co wejście w odpowiednie relacje, ich adaptacja i utrzymanie jest umiejętne zakańczanie relacji kooperacyjnych. Autor w ramach niniejszego opracowania definiuje relacje jako tworzywo sieci międzyorganizacyjnych, a następnie dokonuje przeglądu przesłanek oraz metod i instrumentów zakańczania relacji kooperacyjnych.Bibliografia
Alajoutsijärvi K., Möller K., Tähtinen J. (2003), Beautiful exit: how to leave your business partner, „European Journal of Marketing”, 34(11/12).
Anderson J.C., Narus J.C. (1991), A Model of the Distributor’s Perspective of Distributor-Manufacturer Working Relationships, „Journal of Marketing”, Vol. 48, No. 4.
Barringer B.R., Harrison J.S. (2000), Walking a Tightrope: Creating Value Through Interorganizational Relationships, „Journal of Management”, vol. 26, no. 3.
Baxter, L.A. (1985), Accomplishing relationship disengagement, [w:] Duck S., Perlman D. [red.], Understanding Personal Relationships. An Interdisciplinary Approach, Sage, London.
Czakon W. (2014), Relacje międzyorganizacyjne w perspektywie interdyscyplinarnej, [w:] A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak (red.), Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa.
Czakon W. (2006), Zasobowe uwarunkowania tworzenia sieci międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, [w:] Krupski R. [red.] Zarządzanie strategiczne, ujęcie zasobowe, WSZIP, Wałbrzych.
Dant S.P. (1989), On Developing A Typology Of Inter-Organizational Relationships: A Hazard Rate Model [w:] Wilson D.T., Han S., Holler G.W., IMP Conference (5th): Research In Marketing: An International Perspective; 05 Sep 1989-07 Sep 1989; State College / University Park, Pennsylvania, USA. IMP; 1989.
Das T. K., Kumar R. (2011), Interpartner negotiations in alliances: a strategic framework, „Management Decision”, 49(8).
Doz Y.L., Hamel G. (1998), Alliance advantage. The art of creating value through partnering, Harvard Business School Press, Boston.
Duck S. (1981), Toward a research map for the study of relationship breakdown, [w:] Duck S., Gilmour R. [red.], Personal Relationships 3: Personal Relationships in Disorder, Academic Press, London.
Dyer J., Nobeoka K. (2000), Creating and Managing a High Performance Knowledge-Sharing Network: The Toyota Case, „Strategic Management Journal”, no. 21.
Ebers M. (1997), Explaining inter-organizational network formation, The Formation of Inter-organizational Networks, no. 1.
Håkansson H., Snehota I. (1995), The burden of relationships or who’s next, Proceedings of the 11th Annual IMP Conference, Manch ester.
Stewart K. (1998), The Customer Exit Process - A Review And Research Agenda, „Journal of Marketing Management”.
Hirschman A.O. (1970), Exit, Voice and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States, Harvard University Press, Cambridge, MA.
Lane C., Bachmann R. (1997), Cooperation in inter-firm relations in Britain and Germany: the role of social institutions, „British Journal of Sociology”, No. 2(48).
Latusek-Jurczak D. (2014), Sieci międzyorganizacyjne jako struktury współpracy – podstawowe pojęcia analityczne, [w:] A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak [red.], Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa.
Okada Y. (2008), From Vertical to Horizontal Inter-Firm Cooperation: Dynamic Innovation in Japan’s Semiconductor Industry, „Pacific Business Review”, No. 3(14).
Oliver Ch. (1990), Determinants of Interorganizational Relationships: Integration and Future Directions, „Academy of Management Review”, No. 2(15).
Porac J.F., Ventresca M.J., Mishina Y. (2002), Interorganizational cognition and interpretation, „Companion to Organizations”.
Ritter T., Wilkinson I.F., Johnston W.J. (2004), Managing in Complex Business Networks, „Industrial Marketing Management”, vol. 33.
Roxenhall T., Ghauri P. (2004), Use of the written contract in long-lasting business relationships, „Industrial Marketing Management”, no. 33.
Sako M. (1992), Prices, Quality and Trust: Inter-firm Relations in Britain and Japan, Cambridge University Press, Cambridge.
Stafford E.R. (1994), Using Co-operative Strategies to Make Alliances Work, Long Range Planning, 27 (3).
Tähtinen J. (1998), The death of a dyad: theoretical framework with an empirical illustration, Proceedings of the 14th Annual IMP Conference, Turku School of Economics and Business Administration, Turku.
Tähtinen, J. (2002), A business relationship ending process-stages and actors, In Proceedings of the 18th Annual IMP Conference, Dijon.
Tidström A., Åhman S. (2006), The process of ending inter-organizational cooperation, „Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 21 Iss. 5.
Urban S., Vendemini S. (1992), European Strategic Alliances. Co-operative Corporate Strategies in the New Europe, Blackwell Business, Oxford.
Urbanowska-Sojkin E. (2003), Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
Witczak H. (2008), Natura i kształtowanie systemu zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wójcik-Karpacz A. (2012), Zdolność relacyjna w tworzeniu efektów współdziałania małych i średnich przedsiębiorstw, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 537
Liczba cytowań: 0