BADANIA ANKIETOWE JAKO CZYNNIK WSPOMAGAJĄCY ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM PRACY
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.014Słowa kluczowe
badania ankietowe, bezpieczeństwo pracy, kultura bezpieczeństwaAbstrakt
Według danych statystycznych główną przyczyna wypadków jest niewłaściwe zachowanie się pracownika. W analizie przyczyn wypadków mówi się o niskim poziome kultury bezpieczeństwa pracy. Zwiększenie poziomu kultury bezpieczeństwa wymaga zdiagnozowania stanu przedsiębiorstwa oraz identyfikacji słabych i mocnych stron organizacji. W tym celu potrzebne jest dobre narzędzie diagnostyczne np. ankieta. W artykule przedstawiono zasadę budowy ankiet, przedstawiono propozycję takiej ankiety oraz częściowe wyniki badań jakie uzyskano za pomocą autorskiej ankiety do badania poziomu klimatu bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie.
Bibliografia
A review of safety culture and safety climate literature for the development of the safety culture inspection toolkit, (2005) Research Report 367, Prepared by Human Engineering for the Health and Safety Executive.
Dudkiewicz W., (2000) Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Wydawnictwo Stachurski, Wyd. 4 rozsz., Kielce.
Franksoft-Nachmias C., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Gabryelewicz I., Krupa P., Sadłowska – Wrzesińska J. (2015), IT tool for aiding assessment of safety culture level in an organization, Applied Mechanics and Materials, Vol.795, s. 77-83, DOI: 10.4028/www.scientific.net/AMM.795.77.
Gabryelewicz I., Sadłowska – Wrzesińska J., Kowal E.,(2015), Evaluation of safety climate level in a production facility , Procedia Manufacturing: 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2015) and the Affiliated Conferences, AHFE.
Kaczmarczyk S., (2003), Badania marketingowe. Metody i techniki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kisiel P., (2000), Społeczne aspekty badań marketingowych. Wybrane problemy, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
Konarzewski, K., (2000), Jak uprawiać badania oświatowe : metodologia praktyczna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.
Łobocki M., (2004), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Mangione T.W., (1999), Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych i socjologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pilch T., Bauman T., (2001), Zasady badań pedagogicznych, strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie "Żak”, Wyd. 2, Warszawa.
Sołoma L., (2002), Metody i techniki badań socjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Zaczyński W., (1995), Praca badawcza nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2599
Liczba cytowań: 0