WARTOŚCI ORGANIZACYJNE JAKO CZYNNIK SUKCESU PRZEDSIĘBIORSTWA
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.009Słowa kluczowe
wartości organizacyjne, sukces przedsiębiorstwaAbstrakt
W niniejszym artykule przedstawiono zwięźle relację wartości organizacyjnych z sukcesem przedsiębiorstwa. Stanowi ona przedmiot dyskusji mniej więcej od 30 lat i prawdopodobnie rozpoczęto ją po opublikowaniu Modelu 7S opracowanego przez Petersa i Watermana.
W artykule skupiono się m.in. na zgodności wartości personalnych z wartościami organizacyjnymi i wybranych koncepcjach zarządzania bazujących na wartościach. Zaprezentowano także przykłady wartości organizacyjnych, które deklarowane są przez największe polskie przedsiębiorstwa.Bibliografia
Agle B.B., Caldwell C.B., (1999), Understanding research on values in business, „Business and Society”, vol. 38, nr 3.
Argandona A., (2003), Fostering Values in Organizations, „Journal of Business Ethics”, nr 45.
Avota S. , McFadzean E., Peiseniece L. (2015), Linking personal and organisational values and behaviour to corporate sustainability: a conceptual model, „Journal of Business Management”, nr 10.
Barney J., (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, vol. 17, nr 1.
Borkowska S., (2006), Motywacja i motywowanie, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bugdol M., (2006), Wartości organizacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Ceglińska M., Cegliński P., (2014), Motives for consideration of CSR concept assumptions for building a business strategy, „Journal of Corporate Responsibility and Leadership”, Volume 1, Issue 1.
Collins J., Porras J.I., (1994), Built to last: Successful habits of visionary companies, New York, NY: Harper Business.
Doyle P., (1994), Marketing, Management and Strategy, Printice Hall, Oxford.
Filipiak B., (2000), Zarządzanie strategiczne. Narzędzia, scenariusz, procesy, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Giddens A., (2008), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Grant R.M., (2011), Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer business, Warszawa.
Haffer R., (2003), Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Haffer R., (2011) Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Handy C., What’s a Business For?, Harvard Business Review, December 2002.
Kodeks Etyki PGNiG, s. 9 i nast., http://www.pgnig.pl/reports/raportspoleczny2012/assets/content/PGNiG_KodeksEtyki_2013.pdf.
Liedtka J., (1991), Value contention: Organizational value contentions and managerial mindsets, „Journal of Business Ethics”, nr 10.
Lista Forbes za 2014 rok; http://www.forbes.pl/100-najwiekszych-firm-w-polsce-2014,ranking,175066,1,1.html [11.1.2016].
Malbašić I., Rey C., Potočan V., (2015), Balanced Organizational Values: From Theory to Practice, Journal of Business Ethics, Volume 130, Issue 2.
Meglino B.M., Ravlin E.C., (1998), Individual values in organizations: Concepts, controversies, and research, „Journal of Management”, Volume 24, Issue 3.
Natale S.M., Sora S.A., (2003), Values and their impact on the virtual co-operative, „International Journal of Co-operative Management”, nr 1.
Obłój K., (2007), Strategia organizacji: w poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Paarlberg L.E., Perry J.L., (2007), Values Management. Aligning Employee Values and Organization Goals, „The American Review of Public Administration”, Volume 37, Issue 4.
Powell T.C., (2001), Competitive advantage: logical and philosophical considerations, “Strategic Management Journal”, Volume 22, Issue 9.
Prahalad C.K., Hamel G., (1990), The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review”.
Rokeach M., (1973) The nature of human values, NY: Free Press, Nowy Jork.
Strona internetowa Eurocash S.A., http://eurocash.pl/grupa-eurocash/misja-wizja-i-wartosci.html
Strona internetowa Grupy Kapitałowej PGE S.A., http://www.gkpge.pl/relacje-inwestorskie/grupa/kim-jestesmy [13.1.2016].
Strona internetowa KGHM S.A., http://kghm.com/pl/zrownowazony-rozwoj/strategia-odpowiedzialnego-biznesu/wartosci [15.1.2016].
Strona internetowa Lotos S.A., http://raportroczny.lotos.pl/pl/etyka-i-lad-korporacyjny/etyka/system-wartosci [15.1.2016].
Strona internetowa PZU S.A., https://www.pzu.pl/c/document_library/get_file?uuid=f430d2f3-0ffa-4b72-add8-c53f3668c66a&groupId=10172 [9.1.2016].
Strona internetowa Tauron S.A., http://www.tauron-dystrybucja.pl/o-spolce/kariera/Strony/nasze-wartosci.aspx [14.1.2016].
Wartości i zasady postępowania PKN Orlen, Wrzesień 2012.
Weiner Y., (1988), Forms of value systems: A Focus on organizational effectivenes and cultural change and maintenance, „Academy of Management Review”, Volume 13, Issue 4.
Zastempowski M., Grego-Planer D., Popławski W., (2011), Niematerialne wartości źródłem ukrytej przewagi konkurencyjnej tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki, Wydawnictwo Naukowe uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 944
Liczba cytowań: 0