Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

WARTOŚCI ORGANIZACYJNE JAKO CZYNNIK SUKCESU PRZEDSIĘBIORSTWA
  • Strona domowa
  • /
  • WARTOŚCI ORGANIZACYJNE JAKO CZYNNIK SUKCESU PRZEDSIĘBIORSTWA
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2016) /
  4. Artykuły

WARTOŚCI ORGANIZACYJNE JAKO CZYNNIK SUKCESU PRZEDSIĘBIORSTWA

Autor

  • Paweł Cegliński Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.009

Słowa kluczowe

wartości organizacyjne, sukces przedsiębiorstwa

Abstrakt

W niniejszym artykule przedstawiono zwięźle relację wartości organizacyjnych z sukcesem przedsiębiorstwa. Stanowi ona przedmiot dyskusji mniej więcej od 30 lat i prawdopodobnie rozpoczęto ją po opublikowaniu Modelu 7S opracowanego przez Petersa i Watermana.

W artykule skupiono się m.in. na zgodności wartości personalnych z wartościami organizacyjnymi i wybranych koncepcjach zarządzania bazujących na wartościach. Zaprezentowano także przykłady wartości organizacyjnych, które deklarowane są przez największe polskie przedsiębiorstwa.

Bibliografia

Agle B.B., Caldwell C.B., (1999), Understanding research on values in business, „Business and Society”, vol. 38, nr 3.

Argandona A., (2003), Fostering Values in Organizations, „Journal of Business Ethics”, nr 45.

Avota S. , McFadzean E., Peiseniece L. (2015), Linking personal and organisational values and behaviour to corporate sustainability: a conceptual model, „Journal of Business Management”, nr 10.

Barney J., (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, vol. 17, nr 1.

Borkowska S., (2006), Motywacja i motywowanie, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bugdol M., (2006), Wartości organizacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Ceglińska M., Cegliński P., (2014), Motives for consideration of CSR concept assumptions for building a business strategy, „Journal of Corporate Responsibility and Leadership”, Volume 1, Issue 1.

Collins J., Porras J.I., (1994), Built to last: Successful habits of visionary companies, New York, NY: Harper Business.

Doyle P., (1994), Marketing, Management and Strategy, Printice Hall, Oxford.

Filipiak B., (2000), Zarządzanie strategiczne. Narzędzia, scenariusz, procesy, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Giddens A., (2008), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Grant R.M., (2011), Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer business, Warszawa.

Haffer R., (2003), Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Haffer R., (2011) Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Handy C., What’s a Business For?, Harvard Business Review, December 2002.

Kodeks Etyki PGNiG, s. 9 i nast., http://www.pgnig.pl/reports/raportspoleczny2012/assets/content/PGNiG_KodeksEtyki_2013.pdf.

Liedtka J., (1991), Value contention: Organizational value contentions and managerial mindsets, „Journal of Business Ethics”, nr 10.

Lista Forbes za 2014 rok; http://www.forbes.pl/100-najwiekszych-firm-w-polsce-2014,ranking,175066,1,1.html [11.1.2016].

Malbašić I., Rey C., Potočan V., (2015), Balanced Organizational Values: From Theory to Practice, Journal of Business Ethics, Volume 130, Issue 2.

Meglino B.M., Ravlin E.C., (1998), Individual values in organizations: Concepts, controversies, and research, „Journal of Management”, Volume 24, Issue 3.

Natale S.M., Sora S.A., (2003), Values and their impact on the virtual co-operative, „International Journal of Co-operative Management”, nr 1.

Obłój K., (2007), Strategia organizacji: w poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Paarlberg L.E., Perry J.L., (2007), Values Management. Aligning Employee Values and Organization Goals, „The American Review of Public Administration”, Volume 37, Issue 4.

Powell T.C., (2001), Competitive advantage: logical and philosophical considerations, “Strategic Management Journal”, Volume 22, Issue 9.

Prahalad C.K., Hamel G., (1990), The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review”.

Rokeach M., (1973) The nature of human values, NY: Free Press, Nowy Jork.

Strona internetowa Eurocash S.A., http://eurocash.pl/grupa-eurocash/misja-wizja-i-wartosci.html

Strona internetowa Grupy Kapitałowej PGE S.A., http://www.gkpge.pl/relacje-inwestorskie/grupa/kim-jestesmy [13.1.2016].

Strona internetowa KGHM S.A., http://kghm.com/pl/zrownowazony-rozwoj/strategia-odpowiedzialnego-biznesu/wartosci [15.1.2016].

Strona internetowa Lotos S.A., http://raportroczny.lotos.pl/pl/etyka-i-lad-korporacyjny/etyka/system-wartosci [15.1.2016].

Strona internetowa PZU S.A., https://www.pzu.pl/c/document_library/get_file?uuid=f430d2f3-0ffa-4b72-add8-c53f3668c66a&groupId=10172 [9.1.2016].

Strona internetowa Tauron S.A., http://www.tauron-dystrybucja.pl/o-spolce/kariera/Strony/nasze-wartosci.aspx [14.1.2016].

Wartości i zasady postępowania PKN Orlen, Wrzesień 2012.

Weiner Y., (1988), Forms of value systems: A Focus on organizational effectivenes and cultural change and maintenance, „Academy of Management Review”, Volume 13, Issue 4.

Zastempowski M., Grego-Planer D., Popławski W., (2011), Niematerialne wartości źródłem ukrytej przewagi konkurencyjnej tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki, Wydawnictwo Naukowe uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-07-12

Jak cytować

Cegliński, Paweł. 2016. „WARTOŚCI ORGANIZACYJNE JAKO CZYNNIK SUKCESU PRZEDSIĘBIORSTWA”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 43 (1):127-38. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2016)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 944
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wartości organizacyjne, sukces przedsiębiorstwa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa