POWIĄZANIA SIECIOWE A ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI MIĘDZYNARODOWEJ
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.035Słowa kluczowe
internacjonalizacja przedsiębiorstwa, organizacja sieciowa, przedsiębiorczość międzynarodowaAbstrakt
Wzrost konkurencji międzynarodowej, w tym coraz intensywniejsza obecność podmiotów zagranicznych na rynkach lokalnych, skutkuje poszukiwaniem nowych sposobów przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw. Współczesne uwarunkowania gospodarcze wymuszają na przedsiębiorstwach tworzenie różnorodnych powiązań o charakterze sieciowym, traktowanych jako koncepcja internacjonalizacji ich działalności. Artykuł zawiera rozważania dotyczące możliwych interakcji zachodzących pomiędzy tzw. podejściem sieciowym (network approach) oraz przedsiębiorczością międzynarodową.Bibliografia
Cyrson E., (2002), Nowy paradygmat strategii konkurencji, [w:] Skawińska E. (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, WN PWN, Warszawa – Poznań.
Drabik I., (2014a), Bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako forma ekspansji przedsiębiorstwa i ich wpływ na gospodarkę, [w:] Cisek M., Nowogródzka T. (red.), Stabilność organizacji we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
Drabik I., (2014b), Tendencje zmian w przepływach bezpośrednich inwestycji zagranicznych we współczesnej gospodarce światowej, [w:] Brzóska J., Pyka J. (red.), Organizacja i zarządzanie. Zeszyt 73. Nowoczesność przemysłu i usług. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Nr 1919, Politechnika Śląska, Gliwice.
Drabik I., (2009), Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa – podejście sieciowe, [w:] Pyka J. (red.), Nowoczesność przemysłu i usług. Konkurencja i kooperacja w strategiach zarządzania organizacjami, TNOiK – Oddział w Katowicach, AE w Katowicach, Politechnika Śląska, Katowice.
Drabik I., Križovský S., Dufinec I., (2010), Korporacje transnarodowe – istota i strategie ekspansji w otoczeniu globalnym, [w:] Limański A., Milic-Czerniak R. (red.), Funkcjonowanie podmiotów gospodarczych w warunkach niepewności, WSZMiJO, Katowice.
Fonfara K., Ratajczak-Mrozek M., (2009), Proces internacjonalizacji firmy w świetle podejścia sieciowego, [w:] Fonfara K. (red.), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, PWE, Warszawa.
Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M. J., Sudoł S., (2011), Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, PWE, Warszawa.
Gorynia M., (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Koźmiński A. K., (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, WN PWN, Warszawa.
Kraśnicka T., (2008), Przedsiębiorczość międzynarodowa jako odrębny obszar badań, [w:] Kraśnicka T. (red.), Przedsiębiorczość międzynarodowa. Aspekty teoretyczne i praktyczne, AE, Katowice.
Limański A., Drabik I., (2010), Marketing międzynarodowy, Difin, Warszawa.
Limański A., Drabik I., (2013), Zarządzanie bezpieczeństwem ekonomicznym w warunkach niepewności, WSZMiJO, Katowice.
Łobos K., (2005), Organizacje sieciowe, [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa.
Morawczyński R., (2008), Przedsiębiorczość międzynarodowa, UE, Kraków.
Nowacki F., (2014), Przedsiębiorczość międzynarodowa a relacje sieciowe – wpływ na kształtowanie współpracy na rynku usług, „Marketing i Rynek”, nr 11.
Pierścionek Z., (2003), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, WN PWN, Warszawa.
Rymarczyk J., (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Strzyżewska M., (2005), Marketing na rynkach zagranicznych, [w:] Nowakowski M. K. (red.), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, SGH, Warszawa.
Zorska A., (2007), Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa.
Zydlewska A., (2003), Decyzje strategiczne w marketingu na rynku instytucjonalnym, [w:] Gołębiowski T. (red.), Marketing na rynku instytucjonalnym, PWE, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 777
Liczba cytowań: 0