Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Adaptacja organizacji i jej elementy z perspektywy ujęcia systemowego
  • Strona domowa
  • /
  • Adaptacja organizacji i jej elementy z perspektywy ujęcia systemowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 39 (2012) /
  4. Artykuły

Adaptacja organizacji i jej elementy z perspektywy ujęcia systemowego

Autor

  • Iwona Escher http://orcid.org/0000-0002-2053-0549

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2012.005

Słowa kluczowe

adaptacja systemu, adaptacja organizacji

Abstrakt

Rozważania prowadzone w prezentowanym artykule dotyczą zagadnienia adaptacji organizacji. Jest to termin, który stosunkowo często wiązany jest w literaturze i w praktyce marketingowej z pojęciami rynkowej lub marketingowej reorientacji organizacji. Występowanie tego faktu sugeruje zasadność podjęcia próby ustalenia, na ile faktycznie, a jeśli tak – to w jaki sposób tematyka implementacji reguł marketingowej koncepcji zarządzania (tematyka marketingowej i rynkowej reorientacji organizacji) wiąże się z zagadnieniem adaptacyjności organizacji. Dokonany przegląd literatury wskazuje jednak, że zadanie to nie jest łatwe, termin bowiem adaptacja organizacji nie ma na gruncie literatury z zakresu marketingu (a także zarządzania) wyraźnej, jednoznacznej interpretacji. W prezentowanym artykule autorka podejmuje próbę wypracowania jego definicyjnego ujęcia, przyjmując za punkt wyjścia rozważania na temat adaptacji obecne w dorobku nauk systemowych.

Bibliografia

Beer S. (1966), Cybernetyka a zarządzanie, PWN, Warszawa.

Bielski M. (2001), Organizacje. Istota. Struktury. Procesy, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Bolesta-Kukułka K. (1997), Świat organizacji, [w:] A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa.

Escher I. (2002), Badania marketingowe w działalności polskich przedsiębiorstw, [w:] S. Kaczmarczyk (red.), Zarządzanie marketingowe w polskich przedsiębiorstwach. Stan, zastosowanie, tendencje i kierunki zmian. Raport z badania. t. I , Wydawnictwo UMK, Toruń.

Flakiewicz W., Oleński J. (1989), Cybernetyka ekonomiczna, PWE, Warszawa.

Griffin R.W. (1996), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.

Gomółka Z., (2000), Cybernetyka w zarządzaniu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.

Gomółka Z. (1986), Elementy ogólnej teorii systemów, Wydawnictwo USz, Szczecin.

Gościński J. (1968), Elementy cybernetyki w zarządzaniu, PWN, Warszawa.

Gościński J. (1982), Sterowanie i planowanie. Ujęcie systemowe, PWE, Warszawa.

Gościński J. (1977), Zarys teorii sterowania ekonomicznego, PWN, Warszawa.

Kaczmarczyk S., (1986), Marketing jako podsystem czynnego sterowania adaptacyjnego przedsiębiorstwem eksportującym. Ujęcie systemowe, Zeszyt Naukowy Nr 78, Wydawnictwo UG, Gdańsk.

Kempisty M. (red.) (1973), Mały słownik cybernetyczny, Wiedza Powszechna, Warszawa. Kieżun W. (1997), Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwo SGH, Warszawa.

Kobrinski N.E. (1972), Podstawy sterowania w systemach ekonomicznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Koźmiński A.K. (1976), Analiza systemowa organizacji, PWE, Warszawa.

Koźmiński A.K., Obłój K. (1989), Zarys teorii równowagi organizacyjnej, PWE, Warszawa.

Krzyżanowski L. (1985), Podstawy nauki zarządzania, PWN, Warszawa.

Lerner A.J. (1971), Zarys cybernetyki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Mynarski S., (1974), Elementy teorii systemów i cybernetyki, PWN, Warszawa.

Pawlak-Kołodziejska K., Schulz M. (2011), Badania marketingowe realizowane przez przedsiębiorstwa funkcjonujące na terenie Polski, [w:] Kaczmarczyk S., Petrykowska J. (red), Stan i rozwój marketingu w przedsiębiorstwach funkcjonujących na terenie Polski, „Handel Wewnętrzny” (część 2, t. I ), Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.

Przybyła M. (2001), Organizacja jako obiekt badań składniki organizacji, [w:]

M. Przybyła (red.), Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.

Regulski J. (1974), Cybernetyka systemów planowania, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Robbins S.P., DeCenzo D.A. (2002), Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa.

Robbins S.P. (1998), Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa.

Sobol E. (red.) (2002), Nowy słownik języka polskiego PWN, PWN, Warszawa.

Sobol E. (red.) (2003), Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa.

Sudoł S. (2002), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania, Dom Organizatora TNO iK, Toruń.

Wróblewski K.J. (1993), Podstawy sterowania przepływem produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2013-02-07

Jak cytować

Escher, Iwona. 2013. „Adaptacja Organizacji I Jej Elementy Z Perspektywy ujęcia Systemowego”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 39 (luty):57-76. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2012.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 39 (2012)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 166
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

adaptacja systemu, adaptacja organizacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa