WEŁNIANE WORECZKI JAKO WYRAZ MAGICZNYCH ZACHOWAŃ WCZESNOŚREDNIOWIECZNYCH MIESZKAŃCÓW OSADY RZEMIEŚLNICZO-RYBACKIEJ W GDAŃSKU
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ARCH.2017.005Słowa kluczowe
wierzenia, Gdańsk, wczesne średniowiecze, tkaniny wełnianeAbstrakt
Zarys treści. Artykuł ma na celu przybliżenie tematyki codziennej sfery duchowej wczesnośredniowiecznej ludności na podstawie znalezisk archeologicznych. Jako materiał źródłowy posłużyły woreczki wełniane znalezione na stanowisku 1 w Gdańsku. Głównym punktem odniesienia są powiązania między pogańskimi wierzeniami ludowymi a przyjmowaniem chrześcijaństwa w państwie polskim.Bibliografia
Alexandr A. 2005 Tajemna moc talizmanów: talizmany chrześcijan i Żydów, Białystok.
Biskup M. 1978 Pod panowaniem krzyżackim – od 1308 r. do 1454 r., [w:] Historia Gdańska, t. 1: Do roku 1454, red. E. Cieślak, Gdańsk, s. 337–474.
Bogucka M. 1997 Żyć w dawnym Gdańsku, Warszawa.
Bruce-Mitford M. 1997 Ilustrowana księga znaków i symboli, Warszawa.
Chmielewski T. J. 2009 Po nitce do kłębka. O przędzalnictwie i tkactwie młodszej epoki kamienia w Europie Środkowej, Warszawa.
Devine A. 2001 Magia – wróżby, zaklęcia, amulety, Wrocław.
Dollinger P. 1997 Dzieje Hanzy, Warszawa.
Grömer K. 2005 Efficiency and technique – experiments with original spindle whorls, [w:] Hallstatt textiles. Technical analysis, scientific investigation and experiment on Iron Age textiles, British Archaeological Reports, International Series, red. P. Bichler i in., Oxford, s. 107–116.
Grupa M. 2012 Wełniane tekstylia pospólstwa i plebsu gdańskiego (XIV–XVII w.) i ich konserwacja, Toruń.
Hensel W. 1964 Polska przed tysiącem lat, Wrocław.
Jaguś J. 2003 Uwagi na temat wymowy magicznej średniowiecznych amuletów i ozdób na ziemiach polskich, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio F, t. 58, s. 7–24.
Kamińska J., Nahlik A. 1958 Włókiennictwo Gdańskie w X–XIII wieku, Acta Archaeologica Universitatis Lodziensis, nr 6, Łódź.
Kostrzewski J. 1969 Kultura prapolska, Warszawa.
Kryg J. 1997 Siła symboli i talizmanów Wschodu, Poznań.
Lepówna B. 1981 Materialne przejawy wierzeń ludności Gdańska w X i XIII wieku, Pomorania Antiqua, t. 10, s. 168–199.
Łoziński W. 1974 Życie polskie w dawnych wiekach, Kraków.
Maik J. 2012 Włókiennictwo kultury wielbarskiej, Łódź.
Moszyński K. 1967 Kultura ludowa Słowian, Kultura duchowa, t. 2, cz. 1, Warszawa.
Nowak M., Przymorska-Sztuczka M. 2013 Szkaplerze szczuczyńskie (cz. 1), [w:] Tajemnice szczuczyńskich krypt (tom 1),. pod red. M. Grupy i T. Dudzińskiego, Grajewo, s. 21–30.
Szafrański W. 1978 Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne w dawnej Europie, [w:] Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne, Warszawa.
Szafrański W. 1987 Prahistoria religii na ziemiach polskich, Wrocław–Łódź.
Sztyber A. 2008 Kaptorgi – przykład kunsztu wczesnośredniowiecznego złotnictwa, Alma Mater, t. 99/2008, s. 283–286.
Świerzowska A. 2003 Bursztyn, koral, gagat, symbolika religijna i magiczna, Kraków.
Volckmar N. 2005 Nicolausa Volckmara Viertzig Dialogi (1612), wyd. E. Kizik, Gdańsk.
Winczewski M. 2005 Moc amuletów i talizmanów na co dzień, Białystok.
Zbierski A. 1978 Gdańsk w okresie panowania królów polskich i książąt pomorskich – od IX w. do XIII w. Rozwój przestrzenny Gdańska, [w:] Historia Gdańska, t. 1: Do roku 1454, red. E. Cieślak, Gdańsk, s. 81–125.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Acta Universitatis Nicolai Copernici Archeologia
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 559
Liczba cytowań: 0