Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Acta Poloniae Historica

Polish-Soviet War in Film and Cinema: A New Perspective Based on the Films For You, O Poland (1920) and Miracle on the Vistula (1921)
  • Strona domowa
  • /
  • Polish-Soviet War in Film and Cinema: A New Perspective Based on the Films For You, O Poland (1920) and Miracle on the Vistula (1921)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 124 (2021) /
  4. Artykuły

Polish-Soviet War in Film and Cinema: A New Perspective Based on the Films For You, O Poland (1920) and Miracle on the Vistula (1921)

Autor

  • Karina Pryt Institute for Theatre, Film and Media Studies Goethe University in Frankfurt am Main https://orcid.org/0000-0002-1925-3695

DOI:

https://doi.org/10.12775/APH.2021.124.05

Słowa kluczowe

Polish-Soviet war, national identity, iconic turn, GIS, Jews, gender, film

Abstrakt

The Polish-Soviet War, particularly the Battle of Warsaw (13–25 August 1920), soon became a subject of legend and myth. Irrespective of its fundamental political significance, the defeat of the Red Army was glorified as salvation for both Poland and Europe in military, ideological and metaphysical terms. Conducted beyond academia, the narrative was forged mainly by veterans, the Catholic Church and various forms of literature and art. Due to government subsidies, documentary and feature films also conveyed a normative notion of these dramatic events and their participants.

This article focuses on cinematic works like Dla Ciebie, Polsko [For You, o Poland, PL 1920], and Cud nad Wisłą [The Miracle on the Vistula, PL 1921] produced in order to commemorate the war between the Poles and the Bolsheviks. Taking the iconic turn, this article scrutinises the cinematic self-portrait of the Polish nation that had already been ‘imagined’ as a bulwark of European culture in the East by earlier literary works. Spotlighting protagonists who were given a place in the pantheon of national heroes, it also asks about those who were denigrated or marginalised like women and Jews. Finally, using quantitative methods and Geographical Information System (QGIS) as a tool, the article juxtaposes the maledominated, ethnically and confessional homogeneous ‘imagined nation’ with the film entrepreneurs and actual cinema audiences characterised by their diversity.

Biogram autora

Karina Pryt - Institute for Theatre, Film and Media Studies Goethe University in Frankfurt am Main

Karina Pryt – economic and social history of cinema, visual culture, film policy of the national socialists; post-doc research fellow at the Institute for Theatre, Film and Media Studies at the Goethe University in Frankfurt am Main.

Bibliografia

Anderson Benedict Richard O’Gorman, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (London, 1991).

Bauer Ela, ‘The Jews and the Silver Screen: Poland at the End of the 1920s’, Journal of Modern Jewish Studies, xvi, 1 (2017), 80–99.

Białous Maciej, Społeczna konstrukcja filmów historycznych. Pamięć zbiorowa i polityka pamięci w kinematografii polskiej lat 1920–2010 (Białystok, 2015).

Deutsch Karl Wolfgang, Nationalism and Social Communication. An Inquiry into the Foundations of Nationality (Cambridge, MA, 1966).

Gross Natan, Film żydowski w Polsce (Kraków, 2002).

Guzek Mariusz and Zwierzchowski Piotr (eds), 1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości (Bydgoszcz, 2020).

Hendrykowska Małgorzata, Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896–1944) (Poznań, 2014).

Klenotic Jeffrey, ‘Putting Cinema History on the Map: Using GIS to Explore the Spatiality of Cinema’, in Richard Maltby, Daniël Biltereyst, and Philippe Meers (eds), Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies (Malden MA, 2011), 58–84.

Lubelski Tadeusz and Stroiński Maciej (eds), Kino polskie jako kino narodowe (Kraków, 2009).

Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego: Twórcy, filmy, konteksty (Katowice, 2009).

Piotrowska Monika, ‘Rola i znaczenie filmu w popularyzacji historii a kształtowanie społecznej świadomości historycznej’, Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne, 14 (2016), 59–78.

Pogonowska Ewa, Dzikie biesy: Wizja Rosji sowieckiej w antybolszewickiej poezji polskiej lat 1917–1932 (Lublin, 2002).

Pufelska Agnieszka, ‘Stabile Feindbilder gegen die instabile Zeit Der jüdische Bolschewismus als Propagandainstrument in der Weimarer Republik’, in Jörg Ganzenmüller, Gerd Koenen, Bernhard H. Bayerlein, Eva Oberloskamp, Karsten Brüggemann, Agnieszka Pufelska, Thomas Kroll, Hans Woller, and Julia Richers (eds), Verheißung und Bedrohung: Die Oktoberrevolution als globales Ereignis (Göttingen, 2019).

Ratajczakowa Dobrochna, ‘Cud nad Wisłą. Obrazy wojny polsko-sowieckiej 1920 roku w dramacie popularnym lat dwudziestych’, Roczniki Humanistyczne, xlii, 1 (1994), 123–36.

Witek Piotr, ‘Metafora źródła czyli film w funkcji poznawczej’, Przegląd Humanistyczny, xlvi, 1 (2002), 57–70.

Acta Poloniae Historica

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2022-01-12

Jak cytować

1.
PRYT, Karina. Polish-Soviet War in Film and Cinema: A New Perspective Based on the Films For You, O Poland (1920) and Miracle on the Vistula (1921). Acta Poloniae Historica [online]. 12 styczeń 2022, T. 124, s. 123–147. [udostępniono 23.12.2025]. DOI 10.12775/APH.2021.124.05.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 124 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Title, logo and layout of journal are reserved trademarks of APH.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1718
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Polish-Soviet war, national identity, iconic turn, GIS, Jews, gender, film
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa