Grób i cmentarz jako wyraz społecznych zachowań. Kilka refleksji na przykładzie wczesnośredniowiecznych pochówków ze strefy chełmińsko-dobrzyńskiej
brak
DOI:
https://doi.org/10.12775/AHP.2022.001Słowa kluczowe
zachowania społeczne, nekropolie wczesnośredniowieczne, zwyczaje pogrzebowe, motywacja działańAbstrakt
Punktem wyjścia do badania społecznych zachowań na podstawie materialnych śladów obrzędowości pogrzebowej jest założenie, że zarówno cmentarzyska oraz stanowiące ich cześć składową pochówki są w jakiejś części odzwierciedleniem stosunków społecznych. Wyniki analizy źródeł nekropolicznych w ich kontekście przestrzennym mogą dostarczyć wielu informacji koniecznych do opisania struktury społecznej, ustalania hierarchiczności i systemu władzy, określenia statusu majątkowego zmarłych oraz rekonstrukcji istniejących relacji pomiędzy jednostkami i grupami, a w sensie ogólniejszym badania rozwoju i stopnia złożoności organizacji społecznej. Treścią artykułu jest przedstawienie na przykładzie grobów pochodzących z cmentarzysk strefy chełmińsko-dobrzyńskiej (m.in. z Kałdusa, Gruczna, Pnia i Napola) kilku wybranych kwestii dotyczących działań o charakterze społecznym przejawiających się w wyglądzie grobów i całych nekropoli. Omówione tu przykłady są wyrazem świadomie podejmowanych czynności, społecznie regulowanych i wyrażających pewien konsensus, który gwarantował stabilny rozwój lokalnych społeczności. Miały w nim swój ważny udział praktyki pogrzebowe podporządkowane stale zmieniającym się regułom społecznym, akceptujące jednak różne odmienności, w tym zwyczaje sepulkralne wywodzące się z obcych etnicznie, religijnie i kulturowo środowisk. Ich śladem są nietypowe pochówki charakteryzujące się innym niż powszechnie akceptowany układ zmarłych w grobach, wyposażenie, niestandardowe konstrukcje grobowych. W przestrzeni cmentarzyska odczytać można również zapis relacji społecznych, w tym więzi rodzinnych i międzypokoleniowych, wyrażających się między innymi w pochówkach podwójnych i wielokrotnych. W ten sposób nekropole można uznać za lustrzane odbicie „uprzestrzennionnego” społecznego porządku, porządku przenoszonego w wymiar eschatologiczny.
Bibliografia
Ariés Ph., 1982, Człowiek i śmierć, Warszawa.
Ariés Ph., 1995, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk.
Biniś-Szkopek M., 2006, Komu nie wypada się zestarzeć? – problem starości w kronice Anonima tzw. Galla, [in:] Starość – wiek spełnienia, Funeralia Lednickie. Spotkanie 8, eds.
W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Poznań, pp. 229–236.
Błaszczyk D., 2013, Changing archaeological paradigms and the interpretation of cemeteries, Analecta Archaeologica Ressoviensia, vol. 8, Funerary Archaeology, pp. 341–352.
Bojarski J., 2020, Obrzędowość pogrzebowa w strefie chełmińsko-dobrzyńskiej we wczesnym średniowieczu, [in:] Mons Sancti Laurentii, vol. 9, ed. W. Chudziak, Toruń.
Bojarski J., Chudziak W., Drozd A., Koperkiewicz A., Kozłowski T., Stawska V., 2010, Katalog źródeł, [in:] Wczesnośredniowieczne cmentarzysko szkieletowe w Kałdusie (stanowisko 4), Mons Sancti Laurentii, vol. 5, ed. W. Chudziak, Toruń, pp. 189–603.
Brather S., 2007, Wiedergänger und Vampire? Bauch- und Seitenanlage bei westslawischen Bestattungen des 9. bis 12. Jh., [in:] Aedificatio terrae. Beiträge zur Umwelt- und
Siedlungsarchäologie Mitteleuropas. Festschrift für Eike Gringmuth-Dallmer zum 65. Geburtstag, eds. G. H. Jeute, J. Schneeweiss, C. Theune, Internationale Archäologie. Studia honoraria, vol. 26, Rhaden, pp. 109–118.
Brencz A., 1987, Polska obrzędowość pogrzebowa jako obrzęd przejścia, Lud, vol. 71, pp. 215–228.
Brückner A., 1985, Mitologia słowiańska i polska, Warszawa.
Burszta W., 2005, Społeczność daru i dar w społeczeństwie, [in:] Do, ut des – dar, pochówek, tradycja, Funeralia Lednickie. Spotkanie 7, eds. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Poznań, pp. 17–24.
Bylina S., 2002, Chrystianizacja wsi polskiej u schyłku średniowiecza, Warszawa.
Chudziak W., Bojarski J., Stawska V., 2010, Chronologia cmentarzyska, [in:] Wczesnośredniowieczne cmentarzysko szkieletowe w Kałdusie (stanowisko 4), Mons Sancti Laurentii, vol. 5, ed. W. Chudziak, Toruń, pp. 105–120.
Ciesielska A., 2009, Cmentarzyska jako źródła do badania struktury społecznej. Metody. Źródła. Dokumentacja, [in:] Funeralia Lednickie. Spotkanie 11, eds. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Poznań, pp. 43–47.
Ciesielska A., 2012, Przemiany kulturowe na obszarze między Odrą i Wisłą na przełomie starożytności i średniowiecza. Studium metodologiczne, Poznań.
Delimata M., 2004, Dziecko w Polsce średniowiecznej, Poznań.
Dzik M., 2014, Układ pochówków, [in:] Cmentarzysko w Czarnej Wielkiej stan. 1, woj. podlaskie (badania 1951–1978), vol. 2, ed. H. Karwowska, Białystok, pp. 27–47.
Fischer A., 1921, Zwyczaje pogrzebowe ludu polskiego, Lwów.
Forstner D., 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.
Gardeła L., 2011, Zatrzymani kamieniami? Zachodnio-słowiańskie „groby atypowe” na tle skandynawskich i anglosaskich praktyk funeralnych, [in:] Kim jesteś człowieku, Funeralia Lednickie. Spotkanie 13, eds. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Poznań, pp. 169–192.
Gardeła L., 2017, Bad dead in the Early Middle Ages: atypical burials from Poland in comparative, Rzeszów.
Gardeła L., Kajkowski K., 2014, Groby podwójne w Polsce wczesnośredniowiecznej. Próba rewaluacji, [in:] Grób w przestrzeni, przestrzeń w grobie. Przestrzenne uwarunkowania
w dawnej obrzędowości pogrzebowej, eds. T. Kurasiński, K. Skóra, Acta Archaeologica Lodziensia, issue no. 60, Łódź, pp. 103–120.
Gąssowski J., 1957, O roli cmentarzysk jako źródeł do badania struktury społecznej, Archeologia Polski, vol. 1, pp. 19–34.
Gennep van A., 2006, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa.
Geremek B., 1989, Człowiek marginesu w średniowieczu, Przegląd Historyczny, vol. 80, issue no. 4, pp. 705–727.
Godłowski K., 1957, Niektóre zagadnienia stosunków społecznych okresu poźnolateńskiego7 i rzymskiego w świetle analizy cmentarzysk, Sprawozdania Archeologiczne, vol. 3, pp. 300–310.
Guriewicz A., 1976, Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa.
Härke H., 2001, Cemeteries as places of power, [w:] Topographies of power in the early Middle Ages, eds. M. de Jong, F. Theuws, C. van Ghijn, Leiden–Boston–Köln, pp. 9–30.
Hodder I., 1995, Czytanie przeszłości. Współczesne podejście do interpretacji w archeologii, Poznań.
Jażdżewski K., 1951, Cmentarzysko wczesnośredniowieczne w Lutomiersku pod Łodzią w świetle badań z r. 1949, Materiały Wczesnośredniowieczne, vol. 1, pp. 91–191.
Józefów B., 2010, Śmierć w obrzędach przejścia jako wyraz tęsknoty w świetle badań społeczności kulturowych, [in:] Tęsknota. Społeczno-kulturowe mechanizmy kreowania emocji. Antropologia emocji, eds. B. Płonka-Syroka, J. Radziszewska, Wrocław, pp. 101–111.
Józefów-Czerwińska B., 2012, Obrzędowość pogrzebowa, [in:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, eds. S. Tabaczyński et al., Poznań, pp. 318–330.
Kim jesteś, 2011, Kim jesteś człowieku, [in:] Funeralia Lednickie. Spotkanie 13, eds. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Poznań.
Kolbuszewski J., 1996, Cmentarze, Wrocław.
Korzińska A. M., 2014, O przestrzeniach cmentarnych, czyli co nam mówią katolicko-prawosławne nekropolie, [in:] Na stykach kultur i mediów. Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem, ed. A. Kisielewska, Białystok, pp. 61–75.
Kozłowski T., 2012, Stan biologiczny i warunki życia ludności in Culmine na Pomorzu Nadwislańskim (X–XIII wiek). Studium antropologiczne, [in:] Mons Sancti Laurentii, vol. 7, ed. W. Chudziak, Toruń.
Królowie i biskupi, 2014, Królowie i biskupi. Rycerze i chłopi – identyfikacja zmarłych, [in:] Funeralia Lednickie. Spotkanie 16, eds. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Poznań.
Kurasiński T., Skóra K., 2016, Przestrzeń osadnicza wczesnośredniowiecznego Radomia, vol. 1: Cmentarzysko w Radomiu, stanowisko 4, Łódź.
Labuda G., 1999, Słowiańszczyzna starożytna i wczesnośredniowieczna. Antologia tekstów źródłowych, Poznań.
Leach E., 1989, Kultura i komunikowanie, [in:] E. Leach, A. J. Greimas, Rytuał i narracja, Warszawa, pp. 21–98.
Leciejewicz L., 1954, Cmentarzysko w Birce. Próba interpretacji społecznej, Archeologia Polski, vol. 6, pp. 141–159.
Leciejewicz L., 1997, Wyznacznik pozycji społecznej w rytuale pogrzebowym wcześniejszego średniowiecza, [in:] Człowiek w społeczeństwie średniowiecznym, ed. R. Michałowski, Warszawa, pp. 45–55.
Lecouteux C., 1987, Geschichte der Gespenster und Wiedergänger im Mittelalter, Köln.
Lippok F. E., 2020, The pyre and the grave: early medieval cremation burials in the Netherlands, the German Rhineland and Belgium, World Archaeology, vol. 52, issue no. 1, pp. 147–162.
Mauss M., 1973, Szkic o darze, [in:] Socjologia i antropologia, translated by M. Król, K. Pomian, J. Szacki, Warszawa, pp. 211–415.
Metcalf P., Huntington R., 2010, Celebrations of death: the anthropology of mortuary ritual, 2nd edition, New York.
Minta-Tworzowska D., 2013, Pamięć, „miejsca pamięci” jako budujące tożsamość w ujęciu archeologicznym, Przegląd Archeologiczny, vol. 61, pp. 33–55.
Modzelewski K., 2004, Barbarzyńska Europa, Warszawa.
Morawski W., Zaitz E., 1977, Cmentarzysko szkieletowe w Krakowie na Zakrzówku, Materiały Archeologiczne, vol. 17, pp. 53–169.
Myśliwski G., 2001, Starość i długowieczność w Polsce do połowy XVI w. na tle porównawczym, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 49, issue no. 3, pp. 169–198.
Parker Pearson M., 1999, Archaeology of death and burial, Stroud.
Pleterski A., 1995, The trinity concept in the Slavonic ideological system and the Slavonic spatial measurement system, Światowit, vol. 40, pp. 113–143.
Plezia M., 1952, Greckie i łacińskie źródła do najstarszych dziejów Słowian, part. 1: (do VIII wieku), Poznań–Kraków.
Rębkowski M., 2014, Cmentarz w chrześcijańskiej przestrzeni średniowiecza, [in:] Grób w przestrzeni, przestrzeń w grobie. Przestrzenne uwarunkowania w dawnej obrzędowości pogrzebowej, eds. T. Kurasiński, K. Skóra, Acta Archaeologica Lodziensia, issue no. 60, Łódź, pp. 191–196.
Sofaer J., 2006, The body as material culture. A theoretical osteoarchaeology, Cambridge.
Sulima R., 1992, Słowo i etos. Szkice o kulturze, Kraków.
Szczepanik P., 2020, Rzeczywistość mityczna Słowian północno-zachodnich i jej materialne wyobrażenia. Studium z zakresu etnoarcheologii i religii, Toruń.
Tabaczyński S., 1993, Kultura i jej rzeczowe korelaty, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 41, issue no. 1, pp. 5–21.
Tarlow S., 2000, Emotion in Archaeology, Current Archaeology, vol. 41, issue no. 5, pp. 713–746.
Urbańczyk P., 2020, Trudna historia zwłok, vol. 1: Wrócisz do ziemi, Toruń.
Wawrzeniuk J., 2006, Mediacyjny aspekt starości w kontekście śmierci, [in:] Starość – wiek spełnienia, Funeralia Lednickie. Spotkanie 8, eds. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Poznań, pp. 149–154.
Weber M., 2002, Gospodarka i społeczeństwo, Warszawa.
Williams H., 2003, Archaeologies of remembrance. Death and memory in past societies, Cardiff.
Wojciechowska B., 2013, Ekskomunikowani w świetle średniowiecznego prawa kanonicznego – pozycja społeczna, religijna i prawna, Studia Historica Gedanensia, vol. 4, pp. 25–38.
Woźny J., 2000, Symbolika przestrzeni miejsc grzebalnych w czasach ciałopalenia zwłok na ziemiach polskich (od środkowej epoki brązu do środkowego okresu lateńskiego), Bydgoszcz.
Woźny J., 2015, Cmentarze w przestrzeni i czasie, [in:] Cmentarzyska – relacje społeczne i międzykulturowe, Funeralia Lednickie. Spotkanie 17, eds. J. Wrzesiński, W. Dzieduszycki, Poznań, pp. 39–44.
Wrzesińska A., Wrzesiński J., 2002, Pochówki dzieci najmłodszych infans I na wczesnośredniowiecznych cmentarzyskach w Dziekanowicach, [in:] Od narodzin do wieku dojrzałego. Dzieci i młodzież w Polsce, part 1: Od średniowiecza do wieku XVIII, eds. M. Dąbrowska, A. Klonder, Warszawa, pp. 269–284.
Wrzesińska A., Wrzesiński J., 2014, Kto się nie leni, zrobi złoto z kamieni – osełki w grobach wczesnego średniowiecza, [in:] Grób w przestrzeni, przestrzeń w grobie. Przestrzenne uwarunkowania w dawnej obrzędowości pogrzebowej, eds. T. Kurasiński, K. Skóra, Acta Archaeologica Lodziensia, issue no. 60, Łódź, pp. 197–223.
Zawadzka-Antosik B., 1982, Z problematyki pochówków dziecięcych odkrytych na cmentarzysku w Czekanowie, woj. siedleckie, Wiadomości Archeologiczne, vol. 47, issue no. 1, pp. 25–57.
Żydok P., 2004, Wczesnośredniowieczne pochówki antywampiryczne, [in:] Hereditatem Cognoscere: Studia i szkice dedykowane Profesor Marii Miśkiewicz, ed. Z. Kobyliński, Warszawa, pp. 36–66.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jacek Bojarski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 175
Liczba cytowań: 0