Mechanisms and abnormalities in business valuation of football enterprises
DOI:
https://doi.org/10.12775/QS.2016.009Abstract
The paper shows in synthetic way a process and irregularities in the football business valuation. It has been shown selected valuation methods, their strengths, weaknesses and limitations. Paper also indicate the factors on which depends the process of clubs evaluations. Further part of article discusses examples of ways used by decision-makers and accountants to manipulate the financial reporting units that reduce transparency and legitimacy of valuation. The following part of the study describes the conditions of evaluation and assessment of enterprises of football in relation to their specific business evident. The aim of the study was to present ambiguity and difficulty evaluating sports business. Football business has wide range of features marked by quality factors. This characteristic affects so significant dimension to design differences among book value and market value. The research material used in the study is a review of the literature and simulation model of football business valuation based on ratio analysis, P/E and P/BV indicators.References
Bell A., Brooks Ch., Matthews D., Sutcliffe Ch., Over the Moon or Sick as a Parrot? The Effects of Football Results on a Club’s Share Price, ICMA Centre, Henley University of Reading, Reading 2009, s. 2-18.
Brigham E. F., Daves P. R. (2007), Intermediate financial management, Thomson South-Western, United States of America, s. 16-19.
Budzik-Nowodzińska I. (2012), Wartość godziwa w wycenie przedsiębiorstw, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 126, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 23-26.
Dunal P. (2014), Rynkowe metody wyceny przedsiębiorstw, Future of finance Część II, Przyszłość finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń, Vol 2, No 300, Łódz, s. 4-10.
Hitchner J. R., Mard M. J. (2011), Financial valuation Workbook – Step-by-Step Exercises and Tests to Help You Master Financial Valuation – Third Edition, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, s. 141-145.
Kutera M., Hołda A., Surdykowska S., Oszustwa księgowe – teoria i praktyka (2006), Wydawnictwo Difin, Warszawa, s. 35-37.
Mączyńska E. (2012), Dysfunkcje i dylematy pomiaru działalności gospodarczej, Studia Ekonomiczne/Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 118 Nauki o zarządzaniu - u początków i współcześnie, Kraków, s. 395-403.
Majewski S. (2014), Modelling of football companies’ rates of return according to sport results and bookmakers’ expectations on the example of serie A, BEH – Business and Economic Horizons, Vol 10, issue 3, Prague Development Center, Prague, s. 214-220.
Manchester United PLC Annual Report 2012/2013, Manchester 2013.
Manchester United PLC Annual Report 2013/2014, Manchester 2014.
Micherda B. (2006), Problemy wiarygodności sprawozdania finansowego, Wydawnictwo Difin, Warszawa, s. 171-175.
Micuła I. (2010), Metody wyceny przedsiębiorstw, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach kryzysu, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 35, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 563-577.
Micuła I. (2012), Metodyka wyceny wartości przedsiębiorstwa według koncepcji MDR, a kryzys zaufania, Zarządzanie i finanse, vol 10 nr 4 cz. 2, Szczecin, s. 65-74.
Micuła I. (2014), Współczesna metodologia wyceny przedsiębiorstw wg koncepcji MDI – R i jej wyzwania w przyszłości, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, vol. 2, t. 300 Future of Finance. Część II. Przyszłość finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń, Łódź, s. 187-193.
Panfil M., Szablewski A. (2011), Wycena przedsiębiorstwa – Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s. 76-77.
Panfil M. (2009), Wycena biznesu w praktyce – metody, przykłady, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s. 21-25.
Saraç M., Zeren F (2013), The Effect of Soccer Performance on Stock Return: Empirical Evidence From “The Big Three Clubs” of Turkish Soccer League, Journal of Applied Finance & Banking, vol. 3, no. 5, Scienpress Ltd., s. 299-314.
Skoczylas W. (2007), Determinanty i modele wartości przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 18-19.
Wąsowski W. (2010), Kreatywna rachunkowość – Fałszowanie sprawozdań finansowych, Wydawnictwo Difin, Warszawa, s. 13-20.
Zarzecki D. (1999), Metody wyceny przedsiębiorstw, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa, s. 59-62.
Zarzecki D. (2000), Metody wyceny przedsiębiorstw – zarys teorii a praktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 63-65.
Zarzecki D. (2010), Mnożniki rynkowe w wycenie przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 586, Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia nr 25, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 419 – 422.
Zarzecki D. (2013), Kluczowe wyzwania wyceny przedsiębiorstw, wycena zobowiązań warunkowych i aktywów nieoperacyjnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 768 Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia nr 63, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s 534-546.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 435
Number of citations: 0