Evaluation of the quality of services provided by the Polish football clubs
DOI:
https://doi.org/10.12775/QS.2015.003Keywords
fan, football club, sports event, quality of services, segentation, sports marketingAbstract
Fans are the essence of the sports event and their absence in the stands can negatively affect on the value of events, which are evaluated from the perspective of permanent fans, sponsors and media. The main objective of the study was the assessment of the quality of selected services offered by Polish football clubs. The quality of sports services should be defined as the ability to meet the needs of a particular physical activity. By means of on-line survey method was conducted research, receiving responses from nearly three hundred football fans. The results showed that the fan of football is the man between 21 and 30 years of age with secondary education and gross income below 1600 PLN. The quality of examined the activities carry out by the Polish clubs is judged on passable level. The process of improvement should be start with the team website and the assortment of football souvenirs. Sports organizations in order to attract more permanent fans should realize their marketing efforts by regular research of needs and expectations of fans.
References
Armstrong G., Kotler Ph., Marketing. Wprowadzenie, Wyd. Wolter Kluwer Polska, Warszawa 2012.
Bühler A, Nufer G., Relationship Marketing in Sports, Wyd. Butterworth-Heinemann Oxford 2012.
Daszkowska M., Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wyd. PWN, Warszawa 1998.
Hadzik A., Tomik R., Szromek A.R., 2011, Characteristics of Polish national football team fans as sports tourists, [w:] J. Kukuczka, Studies in physical culture and tourism, Academy of Physical Education, Katowice, Vol. 18, No. 1, 2011, s. 51-60.
Klisiński J., Teoria i praktyka marketingu w sporcie i biznesie sportowym, Wyd. WSEiA, Bytom 2008.
Klisiński J., Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2000.
Nowińska A., Jakość usług w fitness klubach, [w:] H. Mruk (red), Marketingowo o sporcie, Sport & Business Fundation, Poznań 2005.
Rudawska E., Interesariusze w marketingu relacji na rynku usług sportowych, Wyd. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 690, Ekonomiczne problemy usług nr 79, Szczecin 2011.
Śniadek J., Marketing sportu powszechnego – nowoczesne narzędzie oddziaływania na konsumenta usług sportowo-rekreacyjnych, [w:] W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński, Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Wyd. WSTiH, Gdańsk 2008.
Szczepańska K., Kompleksowe zarządzanie jakością. Przyszłość i teraźniejszość. Wyd. Politechnika Warszawska, Warszawa 2010.
Sznajder A., Marketing sportu, Wyd. PWE, Warszawa 2012.
Urban W., Definicje jakości usług – różnice oraz ich przyczyny, Problemy jakości nr 3, Wyd. SIGMA-NOT, Warszawa 2007.
Forum kibiców Górnika Zabrze, www.gornikforum.com [data dostępu:10.05.2014].
Forum kibiców Lecha Poznań, www.forum.hejlech.pl, [data dostępu:10.05.2014].
Forum kibiców Legii Warszawa, http://www.fanatycy.warszawa.pl, [data dostępu:10.05.2014].
Forum kibiców Wisły Kraków, www.wislakraków.pl/forum, [data dostępu:10.05.2014].
Kibice.net- największe polskie forum kibicowskie, http://www.kibice.net, [data dostępu:10.05.2014].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 719
Number of citations: 0