Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Contact
  • Login

Oeconomia Copernicana

Scale and Scope of Cooperation Between Food Retailers and their Economic Condition
  • Home
  • /
  • Scale and Scope of Cooperation Between Food Retailers and their Economic Condition
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 4 No. 1 (2013) /
  4. Articles

Scale and Scope of Cooperation Between Food Retailers and their Economic Condition

Authors

  • Piotr Cyrek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.12775/OeC.2013.009

Keywords

retail trade, cooperation, economic condition

Abstract

Dynamic changes of economic structures resulting partially from globalization processes and international integration, strengthened by technological development induce economic entities to search for strategic as well as operational solutions that enable to gain and maintain competitive advantage. The statements seem to be especially important for retail trade entities that, apart from domestic competition, are forced to compete with retailers with foreign capital, that possess not only rich financial resources but also a lot of advantages in technical, organizational or managerial fields. Theoretical indication to improve such situation is to cooperate. In the paper there was taken an attempt to define scale and scope of cooperation between retailers functioning in podkarpackie voivodeship. There was verified a thesis about existence of relationship between cooperation activity and economic condition of the entities under research. Expectations of entrepreneurs who consider engagement in relations with their competitors were presented. Destimulants and stimulants of development of cooperation in trade were analysed as well. Conclusions in the paper were based on data extracted from the own research realized in the form of questionnaire survey in a group of 292 retailers functioning in podkarpackie voivodeship.

References

Bogdanienko J. (red.) (2006), Firma w otoczeniu globalnym, Wyd. „Dom Organizatora”, Toruń.

Cyrek M. (2012a), Rozwój sektora usług a gospodarka oparta na wiedzy, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Cyrek M. (2012b), Inwestycje w wiedze warunkiem dostosowań podkarpackich przedsiębiorstw usługowych do uwarunkowań gospodarki opartej na wiedzy [w:] M.G. Wozniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Zeszyt nr 26, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Cyrek P. (2012), Determinanty wyboru placówki handlu detalicznego żywnością w ujęciu dynamicznym [w:] G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konkurencyjność i wizerunek podmiotów rynkowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 710, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 24, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Kłosiewicz-Górecka U. (2010), Zakres i formy współdziałania małych przedsiębiorstw handlowych w kanałach dystrybucji artykułów konsumpcyjnych [w:] U. Kłosiewicz-Górecka (red.), Handel wewnętrzny w Polsce. Funkcjonowanie małych firm handlowych, Instytut Badan Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.

Pokorska B. (2011), Źródła zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstw handlowych funkcjonujących w systemie franczyzowym [w:] U. Kłosiewicz-Górecka (red.), Handel wewnętrzny w Polsce 2006-2011, Instytut Badan Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.

Porter M.E. (2006), Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Wyd. MT Biznes, Warszawa.

Sławińska M. (red.) (2010), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Strzyżewska M. (2011), Współpraca miedzy przedsiębiorstwami – odniesienie do polskiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.

Zombirt J. (2009), Mechanizmy rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, Wyd. Difin, Warszawa.

Oeconomia Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2013-03-01

How to Cite

1.
CYREK, Piotr. Scale and Scope of Cooperation Between Food Retailers and their Economic Condition. Oeconomia Copernicana. Online. 1 March 2013. Vol. 4, no. 1, pp. 131-145. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/OeC.2013.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 4 No. 1 (2013)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 252
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

retail trade, cooperation, economic condition
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop