The use of electronic distribution channels of banking services in Poland

Michał Polasik

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/CJFA.2013.010

Abstract


The aim of this article is to present the Polish retail banking market in terms of the use of particular remote electronic distribution channels and to determine the prospects for their development. The analysis of statistical data was carried out as well as assessment of the potential of use for selected innovations and technological solutions. Internet banking is a dominant distribution channel for electronic banking services for few years now and its position is still steadily increasing. Solutions based on Home/PC banking systems are being systematically driven out of the Polish market. Dynamically develops the channel of mobile banking, which already is available for the vast majority of bank account owners in Poland. An important challenge for banks is to encourage customers to use mobile banking not only for information but also for the payment transactions and purchase of services.


Keywords


electronic banking; Internet; mobile banking

Full Text:

PDF (Polish)

References


Eurostat (2012), Komisja Europejska, http://epp.eurostat.ec.europa.eu (dostęp: czerwiec 2012).

Gu J.-C., Lee S.-C., Suh Y.-H. (2009), Determinants of behavioral intention to mobile banking, Expert Systems with Applications, vol. 36, s. 11605–11616.

Juniper Research (2010), Mobile banking goes mainstream, White Paper, 22 czerwca 2010, http://juniperresearch.com (dostęp: lipiec 2011).

Korzeń K. (2007), Bankowość elektroniczna jako kanał dystrybucji usług bankowych, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.

Polasik M. (2007), Bankowość elektroniczna. Istota – Stan – Perspektywy, CeDeWu, Warszawa.

Polasik M., Kunkowski J. (2011), Transakcje i płatności, [w:] e-Handel Polska 2010, P. Jarosz (red.), Dotcom River, https://www.sklepy24.pl/raport_e-handel_2010.

Polasik M., Marzec J., Fiszeder P., Górka J. (2012), Modelowanie wykorzystania metod płatności detalicznych na rynku polskim, Materiały i Studia, nr 265, Narodowy Bank Polski.

Polasik M., Wiśniewski T. P. (2009), Empirical analysis of Internet banking adoption in Poland, International Journal of Bank Marketing, vol. 27, no. 1, s. 32–52, http://dx.doi. org/10.1108/02652320910928227.

Szpunar W. (2011), Pyramid Research: polski rynek smartfonów rośnie najszybciej w regionie, Computerworld.

Szwajkowska G., Kwaśniewski P., Leżoń K., Woźniczka F. (2010), Usługi bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych. Charakterystyka i zagrożenia, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.

Tiwari A. (2010), Security of Mobile Banking Application, Mobile Banking Technology, Sep 5, Serwis Suite101.com, http://www.suite101.com/ (dostęp: lipiec 2011).

ZBP (2012), Bankowość internetowa i płatności bezgotówkowe, Związek Banków Polskich, raporty Rady Bankowości Elektronicznej z lat 2006–2012, http://www.zbp.pl (dostęp: czerwiec 2012).








ISSN 2300-1240 (print)
ISSN 2300-3065 (online)

Partnerzy platformy czasopism