Muzeum w suszarni bielizny. O Izbie Pamięci Osiedla im. Józefa Montwiłła-Mireckiego w Łodzi
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.14Słowa kluczowe
muzeum, zmediatyzowana pamięć, osiedle im. Józefa Montwiłła-Mireckiego w Łodzi, społeczność lokalnaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest łódzkiemu minimuzeum mieszczącemu się w zabytkowym „zielonym baraku” po suszarni bielizny na międzywojennym, modernistycznym osiedlu im. Józefa Montwiłła-Mireckiego. Izby Pamięci – tak nazywa się ta placówka – nie ma na mapie miejskich instytucji kultury. Działa na peryferiach miejskiego życia kulturalnego, ale stanowi symboliczne centrum osiedla, materializuje „zmediatyzowaną pamięć” (van Dijk) i tożsamość autobiograficzną i kulturową lokalnej społeczności. O okolicznościach powstania Izby Pamięci, o ludziach skupiających się wokół niej, o muzealiach i o prozaicznych problemach egzystencji tego miejsca jest rozmowa z Tadeuszem Krzemińskim, jednym z ostatnich żyjących kreatorów Izby.Bibliografia
Augé Marc
: Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski,
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Battilani Patrizia, Bernini Cristina, Mariotti Alessia
: How to cope with dissonant heritage: a way towards sustainable tourism development, „Journal of Sustainable Tourism”, vol. 26, no. 8.
Ciarkowski Błażej, Stefański Krzysztof
: Modernizm w architekturze Łodzi XX wieku, Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn.
van Dijck José
: Pamięć zmediatyzowana jako narzędzie pojęciowe, tłum. R. Chymkowski, [w:] Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, P. Majewski, M. Napiórkowski (red.), Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Dragićević-Šešić Milena, Rogač-Mojatović Ljiljana
: Balkan Dissonant Heritage Narratives (and Their Attractiveness) for Tourism, „American Journal of Tourism Management”, 3 (1b).
Fornalska Dorota
: Osiedle Montwiłła-Mireckiego. Opowieść mieszkańców. Przed wojną / wysiedlenia /
powroty, Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn.
Gicgier Tadeusz
: Polesie Konstantynowskie, „Dziennik Łódzki”, 19–20 czerwca.
Gronczewska Anna
: Osiedle na Polesiu Konstantynowskim ma już 90 lat. To piękny jubileusz, „Kocham Łódź” (dodatek do „Dziennika Łódzkiego”), 28 września.
: Przedwojenne osiedla miały własne gazownie, kanalizację, wodociąg, „Kocham
Łódź” (dodatek do „Polska. Dziennik Łódzki”), 22 listopada.
: Tragiczny los Karola Hillera i jego dzieł, „Kocham Łódź” (dodatek do „Polska. Dziennik Łódzki”), 7 stycznia.
: Osiedle, które ma duszę, „Dziennik Łódzki”, 30 stycznia.
Latocha Sebastian
: Animation of a Local Urban Community. Sebastian Latocha Talks to Remigiusz Kaczmarek, the Chairman of the Józef Montwiłł-Mirecki Community Council in Łódź, „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. 59.
Macdonald Sharon
: Difficult heritage. Negotiating the Nazi past in Nuremberg and beyond, London — New York: Routledge.
Malinowski Mirosław
: Jak u Pana Boga za piecem Mirosława Malinowskiego, „Express Ilustrowany”,
października.
Olenderek Joanna
: Łódzki modernizm i inne nurty przedwojennego budownictwa, t. 2, Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn.
Ostapowicz Agnieszka
: Chmury w raju, „Dziennik Łódzki”, 27 czerwca.
Posern-Zieliński Aleksander
: Antropologia „nagląca”, [w:] Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, Z. Staszczak (red.), Warszawa — Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rayzacher Joanna
: Dzielnica pełna tajemnic, „Twoja Gazeta”, grudzień.
Szlachetka Małgorzata
: Tutaj wszyscy mówią sobie „dzień dobry”, „Tygodnik Łódź” (dodatek do „Gazety
Wyborczej”), 25 września.
Zalewska Anna
: Palimpsest, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, M. Saryusz-Wolska,
R. Traba (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 453
Liczba cytowań: 0