Terra incognita?
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2022.9.11Słowa kluczowe
Białoruś, instytucje kultury, przemiany demokratyczne, polityka historycznaAbstrakt
Do rąk Czytelników trafia siedem tekstów, które przybliżają wybrane zagadnienia związane z białoruskimi muzeami. Czytelnik ma przed sobą teksty w języku polskim, ale co warto i należy podkreślić, wszystkie zostały napisane w języku białoruskim. Fakt ten jest ważny, szczególnie biorąc pod uwagę złożoną sytuację językową w Białorusi i podporządkowanie białoruszczyzny językowi rosyjskiemu. Wybór języka nie jest jedynie wyborem środka komunikacji, ale jest, przede wszystkim, deklaracją światopoglądową.
Bibliografia
Bekus Nelly
: Polityka językowa w kontekście procesów narodowotwórczych narodu białoruskiego, „Język, Komunikacja, Informacja”, nr 6, s. 117–125.
Dyńko Andrej
: Język ulicy i język Placu. Ewolucja stanu i statusu języka białoruskiego, [w:] Społeczeństwo białoruskie ’2007: nadzieje, złudzenia, perspektywy, red. M. Pejda, Warszawa, Mińsk: Wschodnioeuropejskie Centrum Demokratyczne, s. 57–63.
Galus Aleksandra
: Białoruś, czyli teatr jednego aktora? Zjawisko ramowania na przykładzie wizerunku Białorusi w wybranych tytułach prasowych,„Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, t. 4, s. 197–219.
Janowicz Sokrat
: Terra incognita: Białoruś, Białystok: „Niva”.
Marsz Białorusi
: Marsz Białorusi, sierpień–grudzień 2020, wybór i oprac. E. Banaszkiewicz, Warszawa: Ośrodek Karta.
Na drodze do wolności
: Na drodze do wolności: białoruska partyzantka kulturowa w przestrzeni publicznej i Internecie, red. J. Getka, J. Darczewska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Partyzanci
: Partyzanci. Dziennikarze na celowniku Łukaszenki, red. A. Bojke, M. Potocki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Sulima Tomasz
: Podniesienie głów. Codzienne zapisy polskiego Białorusina z sierpnia i września 2020, „Karta”, nr 105 (jesień), s. 124–145.
Waszczyńska Katarzyna
(2018): Who Speaks Belarusian? The Language Situation in the Republic of Belarus, tłum. Z. Orly, „Ethnologia Polona”, nr 38, s. 171–186.
Wschód wolności
: Wschód wolności. Antologia współczesnej literatury białoruskiej, wstęp K. Czyżewski, red. E. Walczak, Bydgoszcz: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy.
Zakrzewska Sylwia
: Obraz Białorusi i Białorusinów na łamach polskiej prasy, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne”, nr 3, s. 43–56.
Ланеўскі Аляксандр [Lianieŭskì Aliaksandr]
: Рэспубліка Беларусь на старонках польскага выдання “Gazeta Wyborcza”.
Выбраныя аспекты за 1994, 2001, 2006, 2011 гады [Respublika Biełarus’ na staronkach polskaga wydania „Gazeta Wyborcza”. Wybrannyja aspekty za 1994, 2001, 2006, 2011 gody], [w:] The Third International Congress of Belarusian Studies. Working Papers, t. 3, Kaunas: Vytautas Magnus University Press, Institute of Political Studies ‘Political Sphere’, s. 77–81.
Źródła internetowe
Alter Sasza
Symbole białoruskiego protestu trafiły na wystawę w Muzeum Wolnej Białorusi w Warszawie, Belsat TV, https://belsat.eu/pl/news/18-07-2022-symbole-bialoruskiegoprotestu-trafily-na-wystawe-w-muzeum-wolnej-bialorusi-w-warszawie/; data odczytu: 31.08.2022.
Mirasz Zmicier
„Klucze są już w kieszeni”. Gdzie znajduje się Muzeum Wolnej Białorusi i kiedy zostanie otwarte?, Belsat TV, https://belsat.eu/pl/news/21-05-2022-klucze-sa-juz-wkieszeni-gdzie-znajduje-sie-muzeum-wolnej-bialorusi-i-kiedy-zostanie-otwarte/; data odczytu: 31.08.2022
W Wilnie odradza się Muzeum Białoruskie
W Wilnie odradza się Muzeum Białoruskie, Belsat TV, https://belsat.eu/pl/news/02-04-2021-w-wilnie-odradza-sie-muzeum-bialoruskie/; data odczytu: 31.08.2022.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Katarzyna Waszczyńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 212
Liczba cytowań: 0