Opowieść z Wielkiego Placu jako niematerialne dziedzictwo Marrakeszu
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2022.9.10Słowa kluczowe
Wielki Plac, Marrakesz, opowieści, dziedzictwo materialne, turystykaAbstrakt
Istnieje w Marrakeszu powiedzenie, że gdy umiera stary gawędziarz, płonie cała biblioteka. Nie ma w owej sentencji przesady, gdyż tradycja ustnej opowieści sięga w Maroku ponad tysiąc lat wstecz. Marrakeszańskie opowieści (hikayat, storytelling) są dziś objęte pieczą UNESCO jako niematerialne dziedzictwo kultury ludzkości. Chodzi zatem nie tylko o niepowtarzalny zgiełk Placu Dżamma el-Fina, który wypełniony jest dźwiękiem tradycyjnej muzyki wygrywanej przez lokalnych artystów, ale o owych storytellers – gawędziarzy. Zasiadają oni zazwyczaj w centralnym punkcie gromadzącym wokół siebie tłum ludzi i snują opowieści dotyczące przeszłości, historii, rzeczy ważnych oraz anegdot. Ów tradycyjny proceder zdawał się przez lata zanikać wraz z odejściem najstarszego pokolenia narratywistów. Jednak w myśl zasady pracy dziedzictwa, uzyskał on aprobatę młodego pokolenia, które dzisiaj próbuje swoich sił w kawiarenkach. Młodzi ludzie pod okiem mistrzów ćwiczą sztukę opowieści w tradycyjnym języku Darija. Opowieść jest więc tym samym niematerialnym zabytkiem, dziedzictwem kultury, ciągle żywym pomostem między przeszłością i przyszłością. Jest zatem nowym księgozbiorem w owej starej bibliotece.
Bibliografia
Amine Khalid, Carlson Marvin
: The Theatres of Morocco, Algeria, and Tunisia: Performance Traditions of the Maghreb, New York: Palgrave Macmillan.
Canetti Elias
: The voices of Marrakesh, London: Marion Boyars.
Cattell Maria G., Climo Jacob J.
: Introduction: Meaning in Social Memory and History. InSocial Memory and History: Anthropological Perspectives, Creek, CA: Altamira Press Walnut.
Hamilton Richard
: The Last Storytellers: Tales from the Heart of Morocco, London — New York: I. B. Tauris.
Jay Cleo
: Playing the ‘Berber’: the performance of Amazigh identities in contemporary Morocco, „The Journal of North African Studies”, vol 21.
Kapchan Deborah
: Intangible Heritage in Transit: Goytisolo’s Rescue and Moroccan Cultural Rights, [w:] D. Kapchan, Cultural Heritage in Transit: Intangible Rights as Human Rights, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Kirshenblatt-Gimblett Barbara
: Theorizing Heritage, „Ethnomusicology”, vol 39 (3).
Minca Claudio, Borghi Rachele
: Morocco: Restoring colonialism for the masses, [w:] P. Obrador-Pons, P. Travlou, M. Crang (red.), Cultures of Mass Tourism: Doing the Mediterranean in the Age of Banal Mobilities, Ashgate, England.
Rogerson Barnaby
: Foreword, [w:] R. Hamilton (red.), The Last Storytellers: Tales from the Heart of Morocco, London — New York: I. B. Tauris.
Simons Marlise
: Keeping a Moroccan Tradition Alive, One Tale at a Time, „Marrakesh Journal”, February 27.
Urry John
: Spojrzenie turysty, Warszawa: PWN.
Strony internetowe:
http://www.canalu.tv/video/les_amphis_de_france_5/ethnomusicologie_dans_le_haut_atlas_marocin_conference _de_b_lortat_jacob.4922 [data odczytu: 1. 05. 2021].
https://hikayatmorocco.weebly.com/about-hikayat.html [data odczytu: 1. 05. 2021].
https://www.gadventures.com/blog/the-young-storytellers-of-morocco-a-traditionrevived [data odczytu: 1. 05. 2021].
https://escholarship.org/uc/item/21x9k86z [data odczytu: 1. 05. 2021].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Katarzyna Najmrocka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 246
Liczba cytowań: 0