Specyfika i miejsce eksponatów „prywatnych” w procesie narracyjnym — na przykładzie doświadczeń Domu Kuncewiczów w Kazimierzu Dolnym
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2022.9.05Słowa kluczowe
Dom Kuncewiczów, Maria Kuncewiczowa (1895-1989), eksponaty, kolonia artystyczna w Kazimierzu DolnymAbstrakt
Dom Kuncewiczów – oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym to muzeum literackie, stworzone w dawnej willi Marii i Jerzego Kuncewiczów. To specyficzna przestrzeń, w której znajdują się nietypowe eksponaty. Kolekcję tworzą przedmioty gromadzone przez rodzinę Kuncewiczów. To pamiątki z podróży, prezenty od przyjaciół, rzeczy osobiste, a nawet garderoba Marii Kuncewiczowej. Każdy eksponat jest dla pracowników muzeum osobnym tropem narracyjnym. Z tymi eksponatami są związane historie rodziny Kuncewiczów, ale także twórców tych przedmiotów (np. obrazy, meble). Często są to nieznane historie. Rekonstruujemy narrację eksponatów, a następnie wykorzystujemy je do przygotowania tekstów popularno-naukowych oraz edukacyjnych, wzbogacając tym samym wiedzę o dawnych mieszkańcach Domu Kuncewiczów i ich przyjaciołach, ale także odkrywamy interesujące fakty, związane z Kazimierzem Dolnym i istniejącą tu w latach 20. i 30. XX wieku kolonią artystyczną.Dom Kuncewiczów – oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym to muzeum literackie, stworzone w dawnej willi Marii i Jerzego Kuncewiczów. To specyficzna przestrzeń, w której znajdują się nietypowe eksponaty. Kolekcję tworzą przedmioty gromadzone przez rodzinę Kuncewiczów. To pamiątki z podróży, prezenty od przyjaciół, rzeczy osobiste, a nawet garderoba Marii Kuncewiczowej. Każdy eksponat jest dla pracowników muzeum osobnym tropem narracyjnym. Z tymi eksponatami są związane historie rodziny Kuncewiczów, ale także twórców tych przedmiotów (np. obrazy, meble). Często są to nieznane historie. Rekonstruujemy narrację eksponatów, a następnie wykorzystujemy je do przygotowania tekstów popularno-naukowych oraz edukacyjnych, wzbogacając tym samym wiedzę o dawnych mieszkańcach Domu Kuncewiczów i ich przyjaciołach, ale także odkrywamy interesujące fakty, związane z Kazimierzem Dolnym i istniejącą tu w latach 20. i 30. XX wieku kolonią artystyczną.
Bibliografia
Kuncewiczowa Maria
a: Fantomy, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
b: Natura, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
: Listy do Jerzego, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Rudnicki Adolf
: Niebieskie kartki, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Surmiak-Domańska Katarzyna
: Kieślowski. Zbliżenie, Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Szałagan Alicja
: Maria Kuncewiczowa — przybliżenia, Warszawa: Instytut Badań Literackich
PAN. 2015
Żurawski Jerzy
: Opowieść o miłości i ogrodzie, „Klematis” nr 3, s. 5-11.
: Opowieść o miłości i ogrodzie, „Klematis” nr 4, s. 5-17.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Maria Januszek-Surdacka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 220
Liczba cytowań: 0