„O powrót muzealnych kapci” czyli wskazanie wybranych możliwości reagowania przez muzea na trendy zmian w środowisku naturalnym i otoczeniu kulturowym
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2021.8.17Abstrakt
Opublikowany w sierpniu 2021 Raport IPCC dotyczący przyszłości zmian klimatycznych nie pozostawiają wątpliwości, że wszyscy muszą podjąć starania o odwrócenie śmiertelnych trendów. Instytucje muzealne również są współodpowiedzialne za przyszłość planety , od tego zależy także i ich racja bytu. W tekście poruszony został zaledwie wycinek działań muzealnych, które są lub mogą być podejmowane w celu uczestnictwa w ratowaniu Ziemi. Dotyczą one ostatniego i wydawałoby się najmniej ważnego z ogniw działań muzealnych – sklepików i pamiątek tam oferowanych. Wskazane zostały sposoby myślenia i organizowania sprzedaży pamiątek oraz argumenty na rzecz przeciwdziałania nadmiernemu konsumpcjonizmowi, potraktowane to zostało jako realizacja misji i istoty muzealnictwa.
Bibliografia
Barańska Katarzyna
: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Wydawnictwo Attyka, Kraków
Bauman Zygmunt
: Życie na przemiał, przeł. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków
Brophy S. Sarah, Wylie Elisabeth
: The Green Museum. A Primer on Environmental Practice, AltaMira Press
Chhabra Deepak
: Sustainable Marketing of Cultural and Heritage Tourism, Routledge Critical Studies in Tourism, Business and Management
Figueres Christiana, Tom Rivett-Carnac
: Przyszłość zależy od nas. Przewodnik po kryzysie klimatycznym dla niepoprawnych optymistów, przeł. Aleksandra Szymczyk, Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Franciszek
: Encyklika LAUDATO SI’ Ojca Świętego Franciszka poświęcona trosce o wspólny dom, TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej
Nijakowski Lech M.
: Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Pomian Krzysztof
: Zbieracze i osobliwości, Paryż — Wenecja, XVI — XVIII wiek, przeł. Andrzej Pieńkoś, Wydawnictwo UMCS, Lublin
Sutton Sarah
: The evolving responsibility of museum work in the time of climate change, Museum Management and Curatorship, VOL. 35, NO. 6 s. 618 — 635
Tobelem, J.
: The Marketing Approach in Museums. Museum, Management and Curatorship, 16(4): 337–354, za: Chhabra Deepak, Sustainable Marketing of Cultural and Heritage Tourism, Routledge Critical Studies in Tourism, Business and Management, 2010
Wasilik Katarzyna
: Idea Fair Trade. W kierunku odpowiedzialnej konsumpcji, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 38:2015 (865), DOI: 10.18276/pzfm.2015.38-10, s. 101–109
Żabicki Piotr
Ewolucja i antropocen. Pytania o człowieka, https://nauka.uj.edu.pl/aktualnosci/-/journal_content/56_INSTANCE_Sz8leL0jYQen/74541952/135130073, odczyt: 10.08.2021)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Katarzyna Barańska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 318
Liczba cytowań: 0