Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

„O powrót muzealnych kapci” czyli wskazanie wybranych możliwości reagowania przez muzea na trendy zmian w środowisku naturalnym i otoczeniu kulturowym
  • Strona domowa
  • /
  • „O powrót muzealnych kapci” czyli wskazanie wybranych możliwości reagowania przez muzea na trendy zmian w środowisku naturalnym i otoczeniu kulturowym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 8 (2021) /
  4. Artykuły naukowe

„O powrót muzealnych kapci” czyli wskazanie wybranych możliwości reagowania przez muzea na trendy zmian w środowisku naturalnym i otoczeniu kulturowym

Autor

  • Katarzyna Barańska Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-7022-2918

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2021.8.17

Abstrakt

Opublikowany w sierpniu 2021 Raport IPCC dotyczący przyszłości zmian klimatycznych nie pozostawiają wątpliwości, że wszyscy muszą podjąć starania o odwrócenie śmiertelnych trendów. Instytucje muzealne również są współodpowiedzialne za przyszłość planety , od tego zależy także i ich racja bytu. W tekście poruszony został zaledwie wycinek działań muzealnych, które są lub mogą być podejmowane w celu uczestnictwa w ratowaniu Ziemi. Dotyczą one ostatniego i wydawałoby się najmniej ważnego z ogniw działań muzealnych – sklepików i pamiątek tam oferowanych. Wskazane zostały  sposoby myślenia i organizowania sprzedaży pamiątek oraz argumenty na rzecz przeciwdziałania nadmiernemu konsumpcjonizmowi, potraktowane to zostało jako realizacja misji i istoty muzealnictwa.

Biogram autora

Katarzyna Barańska - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Antropolog kultury, muzeolog. Profesor w Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka monografii Muzeum Etnograficzne. Misje, struktury, strategie (Wyd. UJ, 2004), Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych (Wyd. Attyka, 2013). Redaktor naczelna „Zbioru Wiadomości do Antropologii Muzealnej”. Członek Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM), Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. 

Bibliografia

Barańska Katarzyna

: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Wydawnictwo Attyka, Kraków

Bauman Zygmunt

: Życie na przemiał, przeł. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków

Brophy S. Sarah, Wylie Elisabeth

: The Green Museum. A Primer on Environmental Practice, AltaMira Press

Chhabra Deepak

: Sustainable Marketing of Cultural and Heritage Tourism, Routledge Critical Studies in Tourism, Business and Management

Figueres Christiana, Tom Rivett-Carnac

: Przyszłość zależy od nas. Przewodnik po kryzysie klimatycznym dla niepoprawnych optymistów, przeł. Aleksandra Szymczyk, Wydawnictwo Krytyki Politycznej

Franciszek

: Encyklika LAUDATO SI’ Ojca Świętego Franciszka poświęcona trosce o wspólny dom, TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej

Nijakowski Lech M.

: Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Pomian Krzysztof

: Zbieracze i osobliwości, Paryż — Wenecja, XVI — XVIII wiek, przeł. Andrzej Pieńkoś, Wydawnictwo UMCS, Lublin

Sutton Sarah

: The evolving responsibility of museum work in the time of climate change, Museum Management and Curatorship, VOL. 35, NO. 6 s. 618 — 635

Tobelem, J.

: The Marketing Approach in Museums. Museum, Management and Curatorship, 16(4): 337–354, za: Chhabra Deepak, Sustainable Marketing of Cultural and Heritage Tourism, Routledge Critical Studies in Tourism, Business and Management, 2010

Wasilik Katarzyna

: Idea Fair Trade. W kierunku odpowiedzialnej konsumpcji, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 38:2015 (865), DOI: 10.18276/pzfm.2015.38-10, s. 101–109

Żabicki Piotr

Ewolucja i antropocen. Pytania o człowieka, https://nauka.uj.edu.pl/aktualnosci/-/journal_content/56_INSTANCE_Sz8leL0jYQen/74541952/135130073, odczyt: 10.08.2021)

Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej

Pobrania

  • PDF_

Opublikowane

2021-12-29

Jak cytować

1.
BARAŃSKA, Katarzyna. „O powrót muzealnych kapci” czyli wskazanie wybranych możliwości reagowania przez muzea na trendy zmian w środowisku naturalnym i otoczeniu kulturowym. Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej [online]. 29 grudzień 2021, nr 8, s. 289–308. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2021.8.17.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 8 (2021)

Dział

Artykuły naukowe

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Katarzyna Barańska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 354
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa