Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Annual Review of Museum Anthropology

"For the return of museum slippers," i.e. an indication of selected possibilities for museums to respond to trends in changes in the natural and cultural environment.
  • Home
  • /
  • "For the return of museum slippers," i.e. an indication of selected possibilities for museums to respond to trends in changes in the natural and cultural environment.
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 8 (2021) /
  4. Artykuły naukowe

"For the return of museum slippers," i.e. an indication of selected possibilities for museums to respond to trends in changes in the natural and cultural environment.

Authors

  • Katarzyna Barańska Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-7022-2918

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2021.8.17

Abstract

The IPCC Report on the Future of Climate Change, published in August 2021, leaves no doubt that everyone must work to reverse deadly trends. Museum institutions also share responsibility for the future of the planet, and their raison d'être also depends on it. Only a fragment of museum activities that are or may be undertaken in order to participate in saving the Earth is mentioned in the text. They concern the last and seemingly the least important link in museum activities - the shops and souvenirs offered there. The ways of thinking and organizing the sales of souvenirs were indicated, as well as arguments to counteract excessive consumerism, which was treated as the implementation of the mission and essence of museology.

Author Biography

Katarzyna Barańska, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Antropolog kultury, muzeolog. Profesor w Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka monografii Muzeum Etnograficzne. Misje, struktury, strategie (Wyd. UJ, 2004), Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych (Wyd. Attyka, 2013). Redaktor naczelna „Zbioru Wiadomości do Antropologii Muzealnej”. Członek Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM), Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. 

References

Barańska Katarzyna

: Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Wydawnictwo Attyka, Kraków

Bauman Zygmunt

: Życie na przemiał, przeł. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków

Brophy S. Sarah, Wylie Elisabeth

: The Green Museum. A Primer on Environmental Practice, AltaMira Press

Chhabra Deepak

: Sustainable Marketing of Cultural and Heritage Tourism, Routledge Critical Studies in Tourism, Business and Management

Figueres Christiana, Tom Rivett-Carnac

: Przyszłość zależy od nas. Przewodnik po kryzysie klimatycznym dla niepoprawnych optymistów, przeł. Aleksandra Szymczyk, Wydawnictwo Krytyki Politycznej

Franciszek

: Encyklika LAUDATO SI’ Ojca Świętego Franciszka poświęcona trosce o wspólny dom, TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej

Nijakowski Lech M.

: Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Pomian Krzysztof

: Zbieracze i osobliwości, Paryż — Wenecja, XVI — XVIII wiek, przeł. Andrzej Pieńkoś, Wydawnictwo UMCS, Lublin

Sutton Sarah

: The evolving responsibility of museum work in the time of climate change, Museum Management and Curatorship, VOL. 35, NO. 6 s. 618 — 635

Tobelem, J.

: The Marketing Approach in Museums. Museum, Management and Curatorship, 16(4): 337–354, za: Chhabra Deepak, Sustainable Marketing of Cultural and Heritage Tourism, Routledge Critical Studies in Tourism, Business and Management, 2010

Wasilik Katarzyna

: Idea Fair Trade. W kierunku odpowiedzialnej konsumpcji, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 38:2015 (865), DOI: 10.18276/pzfm.2015.38-10, s. 101–109

Żabicki Piotr

Ewolucja i antropocen. Pytania o człowieka, https://nauka.uj.edu.pl/aktualnosci/-/journal_content/56_INSTANCE_Sz8leL0jYQen/74541952/135130073, odczyt: 10.08.2021)

Annual Review of Museum Anthropology

Downloads

  • PDF_ (Język Polski)

Published

2021-12-29

How to Cite

1.
BARAŃSKA, Katarzyna. "For the return of museum slippers," i.e. an indication of selected possibilities for museums to respond to trends in changes in the natural and cultural environment. Annual Review of Museum Anthropology. Online. 29 December 2021. No. 8, pp. 289-308. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2021.8.17.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 8 (2021)

Section

Artykuły naukowe

License

Copyright (c) 2021 Katarzyna Barańska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 354
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop