Kultura dla klimatu
Nowa rola instytucji muzealnych w dobie kryzysu klimatycznego
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2021.8.14Abstrakt
W ostatnich latach obserwujemy stopniową zmianę w sposobie definiowania społecznej roli i odpowiedzialności instytucji muzealnych (a także szerzej - instytucji kultury). Sygnałem tej zmiany są chociażby dyskusje wokół nowej definicji muzeum prowadzone na forum ICOM, czy publikacje proklamujące zwrot ku modelowi instytucji zaangażowanej. Pomimo iż przywykło się postrzegać instytucje muzealne jako specjalizujące się w zagadnieniach „długiego trwania”, nie zaś w aktywistycznym zaangażowaniu w bieżące wyzwania i problemy współczesności, kryzys klimatyczny jawi się jako jedno ze zjawisk, które wymuszają rewizję takiego rozumienia publicznej odpowiedzialności muzeów. Nieformalna grupa aktywistyczna Kultura dla klimatu podjęła próbę przełożenia tych postulatów na praktykę instytucjonalną. Artykuł analizuje praktyczne konsekwencje, jakie niesie ze sobą taka zmiana paradygmatu dla instytucji muzealnych oraz próbując uchwycić znaczenie tej zmiany dla sektora muzealnego, a także szerzej - całego sektora dziedzictwa.
Bibliografia
Dorota Folga-Januszewska:
: Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo”,
Ewa Chomicka, Aleksandra Jach, Aleksandra Janus, Iza Kaszyńska:
: Muzea dla klimatu, „Notes na 6 tygodni”, Bęc Zmiana, https://nn6t.pl/2020/04/15/
muzea-dla-klimatu [data odczytu: 21.05.2021].
Ewa Domańska:
: Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie” 1/ 2017.
Maja Drabczyk, Aleksandra Janus, Joanna Sanetra, Jan Strycharz:
: Pandemia w kulturze. Szansa na pozytywną zmianę? Ekspertyza 23: Open Eyes
Economy, Warszawa-Kraków, 7 lipca 2020.
Peter van Mensch:
: Museology and management: enemies or friends? Current tendencies in theoretical museology and museum management in Europe, w: Museum management in the 21st century, red. E. Mizushima, Museum Management Academy, Tokyo.
Ryszard Nycz:
: Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji, „Teksty Drugie” 1/2017
Nina Simon:
: The Participatory Museum, Santa Cruz 2010.
Janes, Sandell (red.):
: Museum Activism, Routledge, Oxon/New York 2019.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Aleksandra Janus
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 376
Liczba cytowań: 0