Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Annual Review of Museum Anthropology

Wartość oferty muzeum w mniemaniu zwiedzających
  • Home
  • /
  • Wartość oferty muzeum w mniemaniu zwiedzających
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 6 (2019) /
  4. Artykuły naukowe

Wartość oferty muzeum w mniemaniu zwiedzających

Authors

  • Małgorzata Gałęziowska Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.12775/28470

Keywords

value, museum, cultural offer, visitors, cultural capital, opinion,

Abstract

The purpose of this text is to review and conduct preliminary analysis of visitor evaluations of the museum offer with particular emphasis on their views on exhibitions. This will help identify the needs of the museum guests and make an attempt to determine the mechanisms for constructing a hierarchy of the importance of their expectations regarding museum activities. The term «opinion» in the title has been used as the equivalent of a judgment that is not necessarily substantive not necessarily formulated on the basis of the knowledge of the subject. It is based on strong, first impression caused by a museum visit. The value, in turn, is defined here as something precious, in the context of the organization and in relation to what is socially expected, defined as «this should be», and what is good. This is the value that is determined by the type of social mentality, and at the same time recognizing what has the characteristics of autotelic validity. It applies to the civic, aesthetic and organizational dimension. Values take the form of not always explicitly expressed preferences, interests, norms. The value indicator is any offer assessment included in the guest notes entered in the exhibition book in Museum Varmia and Masuria in Olsztyn.

Author Biography

Małgorzata Gałęziowska, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

Doktor nauk społecznych, historyk, socjolog, kustosz dyplomowany w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika (1996), Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II (2002). Zainteresowania badawcze koncentruje na kulturowych i komunikacyjnych aspektach współczesności i historii najnowszej.

References

Bourdieu Pierre

: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Creswell W. John

: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. J.

Gilewicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Czapiński Janusz

: Stan społeczeństwa obywatelskiego, [w:] Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia

Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego, Wyższa

Szkoła Zarządzania i Finansów w Warszawie, http://www.diagnoza.com; data odczytu:

09.2019 r.

Drucker Peter

: Zarządzanie organizacją pozarządową. Teoria i praktyka, tłum. M. Wanat, Warszawa: Fundusz Współpracy

Dyczewski Leon

: Kultura polska w procesie przemian, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego

Uniwersytetu Lubelskiego.

Foucault Michel

: Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, przekład M. Herer, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gałęziowska Małgorzata

: Zapis interakcji między muzeum a jego gościem jako obraz dynamiki więzi społecznych. Muzeum Warmii i Mazur po II wojnie światowej, „Warmińsko-Mazurskie Studia z Historii Najnowszej”, red. D. Krysiak, T. I, Olsztyn: Instytut Pamięci Narodowej Komisja ścigania

Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Delegatura w Olsztynie.

Górski Piotr

: Socjolog wobec zagadnień komunikowania. Od analizy zawartości do analizy dyskursu, [w:] Analiza dyskursu w socjologii dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

Hałas Elżbieta

: Znaczenia i wartości społeczne. O socjologii Floriana Znanieckiego, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Joas Hans

: Powstawanie wartości, przekład M. Kaczmarczyk, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Kłoskowska Antonina

: Socjologia kultury, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Koralewicz Jadwiga, Ziółkowski Marek

: Zmiany systemu wartości w Polsce, [w]: O życiu publicznym, kulturze i innych sprawach, red. B. W. Mach, E. Wnuk-Lipiński, Warszawa: Collegium Civitas, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk.

Macalik Joanna, Pluta-Olearnik Mirosława 2017: Publiczność muzealna w świetle badań marketingowych – od frekwencji do satysfakcji klienta, „Handel Wewnętrzny”, tom 2(367).

Mariański Janusz

: Socjologia moralności, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Markham N. Annette

:The Methods, Politics, and Ethics of Representation in Online Etnography, [in:] The

Sage Handbook of Qualitative Research, 3th Edition, ed. Norman K. Denzin, Yvonna S.

Lincoln, Thousands Oaks-London-New Delhi:Sage Publications

Marody Mirosława

: Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy. Analiza metodologiczna zasad doboru wskaźników w badaniach nad postawami, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Matuchniak-Krasuska Anna

: Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Ossowski Stanisław

: U podstaw estetyki, Warszawa: Spółdzielnia Wydawniczo-Oświatowa „Czytelnik”

Schein H. Edgar

brw: Organisatonal Culture and Leadership, 4 th Edition, San Francisco: Jossey-Bass a Wiley Imprint.

Sikorski Czesław

: Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Warszawa: Difin

Taylor Charles

: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przełożyli: M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wallis Mieczysław

: Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce 1931–1949, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Akt prawny

Dz.U. 1997 Nr 5 poz. 24 Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (z późniejszymi

zmianami) http://prawo.sejm.gov.pl; data odczytu: 17.06.2019 r.

Strony internetowe

www.muzeum.olsztyn.pl, dostęp 26.06.2019

http://www.diagnoza.com, dostęp 14.09.2019

Źródła

Muzeum Warmii i Mazur (dalej MWiM), Księga wpisów Heimatmuseum, 1938-1944, sygn.

DH 8077 OMO.

MWiM, Księga pamiątkowa wystawy w zamku w Lidzbarku Warmińskim, 1962 r., sygn.

/33.

MWiM, Kronika. Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1967–1980, sygn. 4/32.

MWiM, Księga pamiątkowa 1975–1988, sygn. 3/31.

MWiM, Złota Księga 1980-1983, sygn. 4/35.

MWiM, Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1988–1989, sygn. 4/29.

MWiM, Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1989, sygn. 4/30.

MWiM, Księga pamiątkowa wystawy Ikona rosyjska. Dawne rzemiosło artystyczne, 1990 r.,

bez sygnatury.

MWiM, Złota Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1990-1991, sygn. 4/34.

MWiM, Złota Księga pamiątkowa osób zwiedzających 1992, sygn. 4/36.

MWiM, Złota Księga [prochy Mikołaja Kopernika w zamku w Olsztynie], III–IV 2010 r., bez sygnatury.

MWiM, Złota Księga. Wystawa Jan Paweł II na Warmii i Mazurach, IV 2011–XI 2011, bez sygnatury.

MWiM, Księga. Wystawa jubileuszowa, 2016-2018, bez sygnatury.

Annual Review of Museum Anthropology

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-12-28

How to Cite

1.
GAŁĘZIOWSKA, Małgorzata. Wartość oferty muzeum w mniemaniu zwiedzających. Annual Review of Museum Anthropology. Online. 28 December 2019. No. 6, pp. 53-70. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/28470.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 6 (2019)

Section

Artykuły naukowe

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 301
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

value, museum, cultural offer, visitors, cultural capital, opinion,
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop