Wystawa „Kajko i Kokosz — komiksowa archeologia” z perspektywy czasu
DOI:
https://doi.org/10.12775/28376Słowa kluczowe
Archaeological Museum in Gdańsk, exhibition „Kayko and Kokosh — Comic Archeology”, archaeology, stereotypeAbstrakt
The article deals with issues related to the exhibition „Kayko and Kokosh - Comic Archeology”, which presents comic frames and archaeological artifacts. The organizational, substantive and visual character of the exhibition was different from the nature of the exhibitions previously presented at the Archaeological Museum in Gdańsk. The exhibition was very well received by visitors. Presented in eleven museums in Poland, it has been seen by over 200,000 people. Part of the museum environment took it negatively, and the main accusation was „frivolity”, i.e. the fact that the nature of the exhibition allegedly does not match the seriousness of the place, which is the museum. Two main arguments were formulated against the exhibition: that the subject of the presentation was a comic, and that the character was „childish” and therefore devoid of seriousness.
Bibliografia
Barańska Katarzyna
: Muzeum i jego otoczenie a tożsamość lokalna, „Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu”, tom II.
Chowaniec Roksana
: Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i popularyzacji, Warszawa: Instytut Archeologii, Uniwersytet Warszawski.
Czopek Sylwester
: Muzeai zbiory archeologiczne – uwagi o misji i funkcjonowaniu, [w:] Między nauką a popularyzacją. Muzea i parki archeologiczne, red. S. Czopek, J. Górski, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Farinella Matteo
:The potential of comics in science communication, „Journal of Science Communication”, vol. 17 (01).
Holtorf Cornelius
: From Stonehengeto Las Vegas: Archaeology as popular culture, Walnut Creek.
: Archaeology is abrand! The meaningof archaeology in contemporary popular culture, Routledge, London and New York.
Janicz Krzysztof
: „Wśród gęstego boru, nieopodal jeziora…”, [w:] Kajko i Kokosz – komiksowa archeologia, red. P. M. Pogodziński, Gdańsk: Muzeum Archeologiczne w Gdańsku.
Kobiałka Dawid
: Społeczny wizerunek archeologii – o rzeczywistości w fikcji, [w:] Współczesne oblicza przeszłości, red. A. Marciniak, D. Minta-Tworzowska, M. Pawleta, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Kokowski Andrzej
: Archeologia naprawdę żywa, [w:] Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej, red. M. Ausz, G. Miliszkiewicz, H. Stachyra, D. Szewczuk, Lublin: Polskie Towarzystwo Historyczne.
Nadolska-Styczyńska Anna
: Muzea w sieci zobowiązań. Próba zdiagnozowania problemów, „Zbiór Wiadomości do Antropologii Muzealnej”, nr 5.
Panic Paweł
: Dziedzictwo opowieści z dymkiem. Plany i realne szanse utworzenia w Polsce muzeum komiksu, „Muzealnictwo”, nr 57.
Piotrowski Robert
: Recenzja książki pt. „Kajko i Kokosz. Komiksowa archeologia”. Katalog wystawy pod redakcją Pawła Marka Pogodzińskiego, „Zeszyty Komiksowe”, nr 25.
Pogodziński Paweł
: Współpraca Grodziska w Sopocie z organizacjami pozarządowymi: między potrzebą a koniecznością, „Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu”, tom VIII.
a: Kajko i Kokosz a archeologia, [w:] Kajko i Kokosz – komiksowa archeologia, red. P. M. Pogodziński, Gdańsk: Muzeum Archeologiczne w Gdańsku.
b: Kilka słów na początek, [w:] Kajko i Kokosz – komiksowa archeologia, red. P. M. Pogodziński, Gdańsk: Muzeum Archeologiczne w Gdańsku.
Szyłak Jerzy
: Komiks w szponach miernoty. Rozprawy i szkice, aneks 1: Hasło: komiks, Warszawa: Drukarnia Sowa.
Tatalovic Mico
: Science comics as tools for science education and communication: a brief, exploratory study, „Journal of Science Communication”, vol. 8(4).
Wiercińska Aleksandra
: „Kajko i Kokosz – komiksowa archeologia”.Katalog wystawy, red. Paweł Marek Pogodziński, wyd. Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, Gdańsk 2015, ss. 105–132, „Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu”, tom VIII.
Wójcik Rafał
: Parias bibliotecznych półek. O tym, jak komiks torował sobie drogę do książnic na świecie i w Polsce, „Biuletyn EBIB”, nr 5 (141)/2013, komiksy w bibliotekach.
Źródła niepublikowane
Kamińska Aneta
: (Re)konstrukcje muzeum w kulturze współczesnej. Studium socjopedagogiczne, praca doktorska, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu: publikacja na stronie www.repozytorium.amu.edu.pl.
Strony internetowe
https://przekroj.pl/kultura/woje-christy-na-wykopaliskach; data odczytu: 08.09.2019. https://betoniarka.net/wystawa-kajko-i-kokosz-komiksowa-archeologia-relacja/; data odczytu: 08.09.2019.
https://nietylkogry.pl/post/komiksowa-archeologia-relacja-z-wystawy/; data odczytu: 08.09.2019.
https://na-plasterki.blogspot.com; data dostępu: 09.09.2019.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojciech_%C5%81owicki; data dostępu: 09.09.2019.
https://archiwum.allegro.pl/oferta/j-christa-komiksowa-archeologia-kajko-i-kokosz-i7007313047.html; data dostępu: 09.09.2019.
https://www.muzeumkrakowa.pl/wystawy/sladem-europejskiej-tozsamosci-krakowa-szlak-turystyczny-po-podziemiach-rynku-glownego; data dostępu: 09.09.2019.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 707
Liczba cytowań: 0