Уродство и юродство в романе Саши Филипенко „Возвращение в Острог”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SP.2024.007Słowa kluczowe
literatura białoruska, Sasha Filipenko, powieść postmodernistyczna, Victor Hugo, Fiodor Dostojewski, motyw brzydoty, motyw jurodztwa, sieroctwo, medycyna represyjnaAbstrakt
Za jeden z kluczowych w powieści Powrót do Ostroga należy uznać problem deformacji i brzydoty rozpatrywany przez Saszę Filipenko na płaszczyźnie fizyczności / cielesności, jak i na płaszczyźnie metafizycznej – na przykładzie losów wychowanków sierocińca w Ostrogu, małego prowincjonalnego miasta na rosyjskiej Północy. W trawionej wszechogarniającą wyuczoną bezradnością rzeczywistości Ostroga rola „dziwaka – plugawcy – jurodziwego” przypada Piotrowi Pawłowowi, niegdysiejszemu wychowankowi sierocińca, człowiekowi o wielkiej wrażliwości, nadzwyczajnej moralności, twardo przekonanemu o konieczności działania na rzecz bliźniego i całego społeczeństwa. Obraz „saloity” Pawłowa pod wieloma względami stanowi aluzję do postaci Myszkina z powieści Idiota Fiodora Dostojewskiego.
Analizując przedstawioną w powieści Filipienki problematykę deformującego, destrukcyjnego wpływu systemu państwa autorytarno-totalitarnego na dzieci i ich dalsze losy, można dojść do wniosku o zawarciu w utworze aluzji do fragmentów powieści Człowiek śmiechu Wiktora Hugo, w których pisarz pochyla się nad kwestią celowego oszpecania i okaleczania dziecka. Obaj romaniści zgodni co do społecznego zdiagnozowania problemu: dziecko jest zabawką w rękach systemu, poniżanie go i pozbawienie podstawowych praw i wolności prowadzi do utraty przezeń podmiotowości, obdarcia z człowieczeństwa, powstawania trwałego kalectwa – emocjonalnego, mentalnego i duchowego. Dotyczy to nie tylko jednostki, ale i całego społeczeństwa, czyli w przypadku Powrotu do Ostroga – społeczeństwa postsowieckiej autorytarno-totalitarnej Rosji.
Bibliografia
Abrams J.J., Aesthetics in Mary Shelley’s Frankenstein, Creighton University, URL: https://philarchive.org/archive/ABRAIM.
Alekseyeva L., Istoriya inakomysliya v SSSR: noveyshiy period, Moskovskaya Khel'sinskaya gruppa, Moskva 2012.
Al'shevskaya Ye., Yesli deti-siroty nachnut govorit' – nam stanet ochen' strashno, [v:] Pravmir, 20.02.2018, URL: https://www.pravmir.ru/esli-deti-sirotyi-nachnut-govorit-nam-stanet-ochen-strashno/.
Bal Nowak M., „Piękny i dobry” – normatywny wzorzec kultury?, [w:] Estetyka i Krytyka 7/8 (2/2004–1/2005), s. 37–46, URL: https://pjaesthetics.uj.edu.pl/documents/138618288/139072853/eik_7–8_3.pdf/34efe5e0–8002–48c7-b02c-a33287cd6247.
Bibliya, URL: https://bible.by/.
Brążkiewicz B., Psychiatria radziecka jako instrument walki z opozycja polityczną w latach 1918–1984, Toruń 2004.
Bronte Sh., Dzheyn Eyr, Eksmo, Moskva 2022.
Bukowski W., I powraca wiatr…, ResPublika, Warszawa 1990.
Cambridge Dictionary, URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/.
Chernova N., Stoyat' u stenki, [v:] «Novaya gazeta», № 139, 11.12.2019, URL: https://novayagazeta.ru/articles/2019/12/11/83110-stoyat-u-stenki.
Gorbaniewska N., Dwunasta w południe. Sprawa demonstracji w dniu 25 sierpnia 1968 roku na pl. Czerwonym, Atut, Wrocław 2006.
Dobieszewski J., Uwagi o antropologii jurodztwa, [w:] Teologia polityczna, URL: https://teologiapolityczna.pl/janusz-dobieszewski-uwagi-o-antropologii-jurodztwa.
Dorofeyeva T., Gospitalizm u detey iz sirotskikh uchrezhdeniy, URL: https://xn----gtbbcgk3eei.xn--p1ai/s-chego-nachat/eto-neobkhodimo-znat/zdorove-rebenka/gospitalizm-u-detej-iz-sirotskikh-uchrezhdenij.
Dunaj B. (red.), Słownik współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996.
Eco U., Historia piękna, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2018.
"Eti lyudi dobivayutsya, chtoby my nachali molchat'". Pisatel' Sasha Filipenko o svoyem ugolovnom dele VBEL v Belarusi i rezhime Lukashenko, [v:] Nastoyashcheye vremya, 24.03.2024, URL: https://www.currenttime.tv/a/edinstvennoe-chego-dobivayutsya-eti-lyudi-chtoby-my-nachali-molchat-pisatel-sasha-filipenko-o-dele-v-belarusi-i-rezhime-lukashenko/32881168.html
Yelistratov V.S., Slovar' russkogo argo, Gramota.ru, 2002, URL: https://rus-russian-argo.slovaronline.com/6077-%D0%BA%D0%B8%D1%87%D0%BC%D0%B0%D0%BD.
Encyklopedia PWN, URL: https://encyklopedia.pwn.pl/.
Entsiklopedicheskiy slovar' Brokgauza i Yefrona, URL: https://rus-brokgauz-efron.slovaronline.com/.
Filipenko S., Vozvrashcheniye v Ostrog, Vremya, Moskva 2020.
Gyugo V., Chelovek, kotoryy smeyetsya, Eksmo, Moskva 2009.
Gyugo V., Sobor Parizhskoy Bogomateri, Pravda, Moskva 1988.
Ivanov V., Dostoyevskiy i roman-tragediya, [v:] Ivanov V., Sobraniye sochineniy, t. 4., Bryussel' 1987, URL: https://www.booksite.ru/fulltext/0/001/001/033/25.htm.
Ivanov V., Yurodivyy geroy v dialoge iyerarkhiy Dostoyevskogo, [v:] Problemy istoricheskoy poetiki, т. 3, 1994, s. 201–208, URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yurodivyy-geroy-v-dialoge-ierarhiy-dostoevskogo/viewer.
Khanova A.O., Gospitalizm u detey, [v:] Meditsinskiy spravochnik bolezney, URL: https://www.krasotaimedicina.ru/diseases/children/hospitalism.
Kliabanau D., „Vozvrashcheniye v Ostrog” Sashi Filipenko: deformatsiya zazerkal'ya v romane-sozertsanii «russkoy toski», [v:] Studia Pigoniana: Rocznik Karpackiej Państwowej Uczelni im. Stanisława Pigonia w Krośnie, nr 6, 2023, Krosno, s. 179–191.
Klimova M., Popast' v PNI ochen' prosto, vybrat'sya – pochti nevozmozhno, [v:] Meduza, 20.02.2020, URL: https://meduza.io/feature/2020/02/20/popast-v-pni-ochen-prosto-vybratsya-pochti-nevozmozhno.
Kolodin O.O., Imya kak sposob vyrazheniya avtorskoyidei v sozdanii literaturnogo personazha, [v:] Vestnik TGU, № 10 (90), 2010, с. 106–110, URL: https://cyberleninka.ru/article/n/imya-kak-sposob-vyrazheniya-avtorskoy-idei-v-sozdanii-literaturnogo-personazha/viewer.
Leont'yev D., Vyuchennaya bespomoshchnost', [v:] Postnauka, URL: https://postnauka.org/faq/96814.
Leskov N., Ledi Makbet Mtsenskogo uyezda, [v:] Leskov N.S., Sobraniye sochineniy v 11-ti tomakh. Тоm 1. Goslitizdat, Moskva 1956.
Linke W. CP, Jurodztwo i „głupota z powodu Chrystusa”, [w:] Teologia polityczna, URL: https://teologiapolityczna.pl/o-waldemar-linke-cp-jurodstwo-i-glupota-z-powodu-chrystusa.
Maier S.F., Seligman M.E.P., Learned Helplessness at Fifty: Insights from Neuroscience, [v:] National Library of Medicine, URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4920136/.
Mikhal'skaya N., O Sharlotte Bronte, romane «Gorodok» i yego geroyakh, [v:] Bronte Sh., Gorodok, «Pravda», Moskva 1990.
Michałowicz M., To, co dziś postrzegamy jako piękno, kiedyś jako prawda przyjdzie do nas. Schiller o pozorze estetycznym, [w:] Sztuka i filozofia, nr 53, 2018, s. 38, URL: https://artandphilosophy.pl/wp-content/uploads/2020/11/SziF_53.pdf.
Novodvorskaya V., Po tu storonu otchayaniya, Izdatel'stvo «Novosti», Moskva 1993.
Oxford Advanced Learner's Dictionary, URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/.
Petrenko A., «Istericheskiy psikhoz, sostoyaniye tyazheloye»: kak rabotala karatel'naya psikhiatriya v SSSR, [v:] Afisha.ru, 13.04.2022, https://daily.afisha.ru/relationship/22799-istericheskiy-psihoz-sostoyanie-tyazheloe-kak-rabotala-karatelnaya-psihiatriya-v-sssr/.
Petrovskiy N.A., Slovar' russkikh imën, Sovetskaya Entsiklopediya, Moskva 1966, URL: https://1794.slovaronline.com/1680-%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%80.
Pisareva Ye., Sasha Filipenko: «Kogda mne govoryat, chto ya ne umeyu pisat', – eto glavnyy kompliment», [v:] Afisha Daily, URL: https://daily.afisha.ru/brain/14507-sasha-filipenko-kogda-mne-govoryat-chto-ya-ne-umeyu-pisat-eto-glavnyy-kompliment/.
Platon, Fajdros, tłum. Władysław Witwicki, [w:] Platon, Dialogi, t. 2, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2005.
Prokopenko A., Bezumnaya psikhiatriya: sekretnyye materialy o primenenii v SSSR psikhiatrii v karatel'nykh tselyakh, Sovershenno sekretno, Moskva 1997.
Rosenkranz K., Aesthetics of ugliness. A critical edition, transl. A. Pop, M. Widrich, Bloomsbury Publishing, London/New York 2015.
Sasha Filipenko: Eto slishkomslozhno – chto-to delat', [v:] Pozіrk, URL: https://pozirk.online/ru/longreads/82899/.
Seligman M.E.P., Helplessness: on depression, development, and death, W.H. Freeman, San Francisco, New York 1975.
Sławiński J. (red.), Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, cz. 1, Przełożył i objaśnieniami zaopatrzył o. Pius Bełch, O.P., Katolicki Ośrodek Wydawniczy „VERITAS”, London 1962, t. 1, s. 74, URL: https://zwola-old.karmelicibosi.pl/p/z/formacja/summa/summa_01.pdf.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycia estetyczne, Warszawa 1988.
Tolkovyy slovar' Ozhegova, URL: https://slovarozhegova.ru/.
Tolkovyy slovar' Ushakova, URL: https://ushakovdictionary.ru/.
Tolkovyy slovar' zhivogo velikorusskogo yazyka Vladimira Dalya, t. 4, Russkiy yazyk Media, Moskva 2003.
Tolstoy L., Chto takoye iskusstvo?, URL: http://tolstoy-lit.ru/tolstoy/publicistika/chto-takoe-iskusstvo/glava-vii.htm.
Volokhova N.V., «Dobro – Krasota – Istina» kak osnovopolagayushchiye kontsepty v religiozno-filosofskoy antropologii L.N. Tolstogo, [v:] Vesnik Nizhegorodskogo universiteta im. N.I. Lobachevskogo, 2013, № 4 (32), s. 125–130, URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dobro-krasota-istina-kak-osnovopolagayuschie-kontsepty-v-religiozno-filosofskoy-antropologii-l-n-tolstogo/viewer.
Wodziński C. Św. Idiota. Projekt antropologii apofatycznej, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 49
Liczba cytowań: 0