Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pigoniana

Malarstwo w Krośnie w pierwszej połowie XVI wieku – addenda
  • Strona domowa
  • /
  • Malarstwo w Krośnie w pierwszej połowie XVI wieku – addenda
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 6 Nr 6 (2023): Studia Pigoniana /
  4. Articles

Malarstwo w Krośnie w pierwszej połowie XVI wieku – addenda

Autor

  • Piotr Łopatkiewicz Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie https://orcid.org/0000-0001-5869-4314

DOI:

https://doi.org/10.12775/SP.2023.001

Słowa kluczowe

malarstwo tablicowe, malarstwo monumentalne, malarstwo późnogotyckie, Krosno, Humniska, Kombornia, Warzyce, Bieździedza, Domaradz

Abstrakt

Malarstwo w Krośnie w pierwszej połowie XVI wieku – addenda

W roku 2007 ukazała się książka Piotra Łopatkiewicza Malarstwo w Krośnie w pierwszej połowie XVI wieku, stanowiąca dysertację doktorską autora przygotowaną w 2003 roku, w Instytucie Historii Sztuki UJ. W pracy tej przedstawiono kilkadziesiąt dzieł malarstwa tablicowego i monumentalnego oraz podjęto próbę powiązania ich z krośnieńskim środowiskiem artystycznym. Analiza i charakterystyka materiału zabytkowego, uwzględniająca tematykę dzieł, pozwoliła na rekonstrukcję rozproszonych nastaw ołtarzowych, omówienie ich genezy artystycznej i pierwotnego miejsca przeznaczenia, w końcu zaś – wyodrębnienie kilku grup dzieł malarstwa, łączących się z konkretnymi warsztatami. Co ważne w kilku przypadkach – po raz pierwszy – możliwe okazało się powiązanie dzieł z imionami czynnych w Krośnie malarzy.

Ujawnienie na przestrzeni ostatnich 20 lat, kilku ważnych zabytków malarstwa tablicowego (Krosno, Kombornia, Warzyce) i monumentalnego (Krosno, Domaradz), skłoniły autora do zaprezentowania zarówno wyników prac badawczych prowadzonych w ostatnim czasie, jak i podjęcia próby powiązania ujawnionych dzieł malarstwa z wyodrębnionymi wcześniej grupami warsztatowymi. Przedstawione wyniki badań dowodzą, iż w dziedzinie malarstwa średniowiecznego tego regionu czas odkryć wciąż jeszcze się nie zakończył, a każde nowe odkrycie, poszerzając zasób znanych dzieł malarskich, skutkować będzie w przyszłości koniecznością dopisywania kolejnych addend.

Biogram autora

Piotr Łopatkiewicz - Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie

Dr hab. Piotr Łopatkiewicz, prof. Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie, historyk sztuki, specjalista w zakresie sztuki średniowiecznej, zwłaszcza malarstwa tablicowego, ściennego i rzeźby drewnianej polichromowanej, a także drewnianej architektury sakralnej. Autor lub współautor 30 książek oraz ponad 200 artykułów naukowych z zakresu historii sztuki oraz ochrony i konserwacji zabytków. Od ponad 20 lat stały konsultant naukowy w zakresie malarstwa średniowiecznego i rzeźby drewnianej polichromowanej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Bibliografia

Źródła archiwalne:

Archiwum Archidiecezjalne w Przemyślu, Visitatio et status ecclesiarium decanatus Crosnensis R. D. Venceslai Sierakowski Ep. Prem. a. D. 1745, sygn. 171.

Archiwum Archidiecezjalne w Przemyślu, Inwentarz Parafii w Bieździedzy spisany 26 czerwca 1786 roku po śmierci proboszcza ks. Michała Romera, rkps nr 442.

Lwowska Narodowa Naukowa Biblioteka Ukrainy im. Stefanyka, Oddział Rękopisów, fond 26: M. Potocki, Dziennik konserwatorski hr. M. Potockiego, konserwatora budynków i pamiątek architektury Wschodniej Galicji za lata 1866–1878.

Wydawnictwa źródłowe:

Joannis Długosz Senioris Canonici Cracoviensis Opera Omnia, wyd. A. Przeździecki, t. 8, Liber beneficiorum, t. 2, Kraków 1863, s. 288.

Wypisy źródłowe do dziejów Wawelu z archiwaliów kapitulnych i kurialnych krakowskich 1516–1525. Wyd. i oprac. B. Przybyszewski, Kraków 1970, „Źródła do dziejów Wawelu”, t. 5.

Opracowania:

Chrzanowski T., Kornecki M., 1976, Zabytki plastyki gotyckiej diecezji przemyskiej, „Nasza Przeszłość”, t. 46, 1976.

Długajczyk B., Machnik L., 2019, Muzeum Lubomirskich 1823–1940. Zbiór malarstwa, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław.

Gadomski J., 1995, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1500–1540, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.

Hornung Z., 1949, Kościół drewniany w Komborni, „Biuletyn Historii Sztuki i Kultury”, 1949, nr 3–4, s. 362–363.

Katalog Zabytków Sztuki w Polsce, seria nowa, t. 1, Województwo krośnieńskie, z. 1, Krosno, Dukla i okolice, oprac. autorskie E. Śnieżyńska-Stolotowa i F. Stolot, Instytut Sztuki PAN w Warszawie, Warszawa 1977.

Kozioł Lechowski A., 1997, Parafia Bieździedza w ciągu dziejów. Dokumenty i źródła, Rzeszów.

Lempart-Geratowska M., 2010, Transfer malowideł sztalugowych, „Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie”, t. 20, Kraków.

Leśniak F., 2002, Duchowni i mieszczanie w Krośnie w XVI i pierwszych dziesięcioleciach XVII wieku, [w:] Krosno. Studia z dziejów miasta i regionu, t. 4, pod red. F. Leśniaka, Krosno.

Leśniak F., 2012, Duchowieństwo kościoła parafialnego w Krośnie do połowy XVII wieku, [w:] Kościół parafialny Świętej Trójcy w Krośnie w panoramie dziejów miasta. Materiały z konferencji naukowej pod red. Piotra Łopatkiewicza, zorganizowanej w 500 rocznicę konsekracji kościoła, przeprowadzonej przez Macieja Drzewickiego w 1512 roku, Krosno, 21 września 2012, „Prace Naukowo-Dydaktyczne PWSZ w Krośnie”, t. 58, Krosno, s. 25–37.

Łopatkiewicz P., 1995, Fundacje artystyczne Kamienieckich dla kościoła franciszkańskiego w Krośnie. Uwagi na marginesie odkrycia średniowiecznych malowideł ściennych, „Biblioteka Krośnieńska”, seria zabytki, z. 7, Krosno 1995.

Łopatkiewicz P., 1996, Zabytki plastyki gotyckiej województwa krośnieńskiego. Rzeźba drewniana. Malarstwo tablicowe, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Krosno.

Łopatkiewicz P., 1997, Najstarsze relikty architektoniczne kościoła parafialnego w Krośnie na tle architektury kościołów Kazimierzowskich, [w:] Kościół Farny w Krośnie – pomnik kultury artystycznej miasta. Materiały z sesji naukowej, pod red. P. Łopatkiewicza, Krosno listopad 1996, Krosno, s. 41–66.

Łopatkiewicz P., 1997, O możliwościach datowania wczesnorenesansowych malowideł zakrystii kościoła parafialnego w Krośnie, [w:] Kościół Farny w Krośnie – pomnik kultury artystycznej miasta. Materiały z sesji naukowej Krosno, listopad 1996, pod red. P. Łopatkiewicza, Krosno, s. 125–127.

Łopatkiewicz P., 1998, Kim był twórca późnogotyckiego epitafium Jana Kamienieckiego w kościele franciszkańskim w Krośnie, [w:] Kościół i klasztor franciszkański w Krośnie – przeszłość oraz dziedzictwo kulturalne. Materiały z sesji naukowej, Krosno listopad 1997, Krosno 1998.

Łopatkiewicz P., 2007, Malarstwo w Krośnie w pierwszej połowie XVI wieku, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Krosno.

Łopatkiewicz P., 2012, O konsekracji kościoła parafialnego w Krośnie w 1512 roku, [w:] Kościół parafialny Świętej Trójcy w Krośnie w panoramie dziejów miasta. Materiały z konferencji naukowej pod red. P. Łopatkiewicza, zorganizowanej w 500 rocznicę konsekracji kościoła, przeprowadzonej przez Macieja Drzewickiego w 1512 roku, Krosno, 21 września 2012, „Prace Naukowo-Dydaktyczne PWSZ w Krośnie”, t. 58, Krosno.

Łopatkiewicz T., 2022, Najwcześniejsze relacje konserwatorskie o zabytkach Krosna i powiatu oraz ich autor Ludwik Mieczysław Lubicz Potocki (1810–1878), Bibliotheca Pigoniana, t. 7, Krosno.

Muzeum imienia Lubomirskich, 1889, Nakładem Zakładu Narodowego Imienia Ossolińskich, Lwów.

Niemczyk K., 2016, Kamienieccy herbu Pilawa. Z dziejów kariery i awansu szlachty polskiej do 1535/1536 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Pawłowicz E., 1877, Katalog zbiorów Lubomirskich we Lwowie, Lwów 1877.

Potocki M., Zabytki starożytne w Galicyi. (Sprawozdanie z czynności konserwatorskich, co do utrzymania i restauracyi dawnych pomników za czas od r. 1870–1874), „Przewodnik Naukowy i Literacki. Dodatek do „Gazety Lwowskiej”, pod red. W. Łozińskiego, R. 2, 1874, t. 2, nr 6, s. 544–577.

Przewodnik po Muzeum Narodowem w Krakowie, 1909, Odbito w Drukarni „Czasu” w Krakowie, Nakładem Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków.

Sarna W., 1903, Biskupi przemyscy obrządku łacińskiego, cz. 1, 1375–1624, Przemyśl.

Stanisława Tomkowicza Inwentarz zabytków powiatu jasielskiego. Z rękopisów Autora wydali i własnymi komentarzami opatrzyli Piotr i Tadeusz Łopatkiewiczowie, 2001, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków.

Stanisława Tomkowicza Inwentarz zabytków powiatu krośnieńskiego. Z rękopisów Autora wydali i własnymi komentarzami opatrzyli Piotr i Tadeusz Łopatkiewiczowie, 2005, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków.

Wolf-Łozińska B., 1971, Malowidła stropów polskich z 1 połowy XVI w. Dekoracje roślinne i kasetonowe, Warszawa.

Studia Pigoniana

Pobrania

  • PDF

Sklep wydawnictwa:

Przejdź do sklepu

Opublikowane

16.10.2023

Jak cytować

1.
ŁOPATKIEWICZ, Piotr. Malarstwo w Krośnie w pierwszej połowie XVI wieku – addenda. Studia Pigoniana [online]. 16 październik 2023, T. 6, nr 6, s. 9–33. [udostępniono 11.12.2025]. DOI 10.12775/SP.2023.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 6 Nr 6 (2023): Studia Pigoniana

Dział

Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 451
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

malarstwo tablicowe, malarstwo monumentalne, malarstwo późnogotyckie, Krosno, Humniska, Kombornia, Warzyce, Bieździedza, Domaradz
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa