Ścigany listem gończym Dmitrij Głuchowski
DOI:
https://doi.org/10.12775/SP.2022.009Słowa kluczowe
Głuchowski,, Putin, literatura, kultura, media, polityka, propaganda, Rosja, Ukraina, wojnaAbstrakt
Dmitrij Głuchowski to najpopularniejszy rosyjski pisarz współczesności. Szerokiemu gremium czytelników dał się poznać jako zdolny autor tekstów postapokaliptycznych. Na kanwie jego pierwszej powieści w tym gatunku, Metro 2033 z 2005 roku, obok autorskiej kontynuacji powstała cała rodzina tekstów o podobnym profilu pod marką Uniwersum Metro, gra komputerowa, scenariusz filmowy. Głuchowski to bardzo aktywny pisarz, ale także scenarzysta filmowy, którego dzieła, oparte na własnej twórczości literackiej, przynoszą mu spore zainteresowanie pasjonatów kina. Jego zawodowa kariera prowadziła do pisarstwa poprzez świat mediów. Głuchowski ma za sobą epizody pracy w ważnych kanałach informacyjnych, w tym rosyjskim propagandowym Russia Today (RT). Te kompetencje umożliwiły mu świadome i sprawne korzystanie z medialnego wpływu już poza branżą. Po ataku Rosji na Ukrainę, w lutym 2022 roku, pisarz potwierdził znaną już wcześniejszej z jego publicystyki radykalnie antyputinowską i antywojenną postawę, starając się jednocześnie w swoich wystąpieniach chronić rosyjską kulturę przed pustymi atakami oraz eksponować zbrodniczy wpływ społeczny telewizyjnej propagandy w putinowskiej Rosji. Za swoją nieugiętą postawę i ostrą krytykę Kremla, w czerwcu 2022 roku trafił na listę poszukiwanych przez rosyjską prokuraturę z zarzutami o dyskredytację władzy. słowa
Bibliografia
Arciszewska–Tomczak K., 2020, Obraz rosyjskiej codzienności w powieści „Tekst” Dmitrija Głuchowskiego, „Przegląd Rusycystyczny”, nr 2 (170).
Forró T., 2022, Apartament w hotelu Wojna. Reportaż z Donbasu, przekł. Andrzej S. Jagodziński, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Gołąbek B., 2021, Ironią w strach. Dmitrij Bykow w Krakowie i Krośnie wiosną 2014 roku, „Studia Pigoniana”, nr 4.
Lazari A., 2022, Porównania między „Dziennikiem pisarza” Dostojewskiego a „Mein Kampf” są uzasadnione, „Gazeta Wyborcza” 21.06. , URL: https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,28603508,to-nie-przypadek-ze-tuz-przed-wojna-putin-osobiscie-otworzyl.html (dostęp: 4.09.2022).
Przebinda G., 2022, Dostojewski odpowiedzialny za działalność biesów? Tak. Ale nie za Gułag i Kołymę, „Gazeta Wyborcza”, nr 193, 20-21 sierpnia 2022, s. 30-31.
Przybysz A., 2018, Rekonfiguracja. Dmitrij Głuchowski na gruncie realizmu, „Porównania”, nr 2 (23).
Глуховский Д., 2022, День смерти, «Холод» 8.05. URL: https://holod.media/2022/05/08/glukhovsky/ (dostęp: 29.08.2022).
Глуховский Д., 2022, Теперь мы знаем, «Новая Газета», № 20, 25.02. URL: https://novayagazeta.ru/articles/2022/02/22/teper–my–znaem (dostęp: 22.08.2022).
Глуховский Д., Национальный склероз URL: https://snob.ru/selected/entry/97812/ (dostęp: 22.08.2022.)
Кун М., 2021, Образы Москвы в утопическом и антиутопическом дискурсе (на материале романа «Текст» Д. Глуховского, [w:] Утопический дискурс в русской культуре конца ХIХ–ХХI века: литература, живопись, кинематограф: монография, red. naukowa Н.В. Ковтун, Флинта, Moskwa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 206
Liczba cytowań: 0