Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Quality in Sport

Coopetition between organizations in the sports services market
  • Home
  • /
  • Coopetition between organizations in the sports services market
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 4 No. 1 (2018) /
  4. Articles

Coopetition between organizations in the sports services market

Authors

  • Aneta Stosik Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu http://orcid.org/0000-0003-0934-9965
  • Aleksandra Leśniewska Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu http://orcid.org/0000-0003-3537-8241

DOI:

https://doi.org/10.12775/QS.2018.002

Keywords

cooperation, coopetition, relational capital, relational resources, sport services, współpraca, współdziałanie, kapitał relacyjny, zasoby relacyjne, usługi sportowe

Abstract

Research interest in the issues of building the relational capital, relational resources and cooperation between organizations, especially those that compete with each other, is recently seen in the literature of the subject, especially in the sciences of management. Concepts of building a competitive advantage specify various factors, tools, methods and ways of creating them. The aim of the article is to present the results of own research on the identification of cooperation and coopetition with competitors on the market of commercial sports services. The phenomenon of simultaneous cooperation and competition is noticed in the research mainly in the production sectors, while poorly is recognized in the service industries, and especially in sport and recreation. The specifics of cooperation relations and network of relationships leads to different functioning from other partners, which may contribute to the creation of a new quality of functioning, increased innovation supported by creativity, as well as cost reduction. Organizations that provide their services in the sports environment also fit into the phenomenon of resource use, in order to multiply the advantages and create new values for their clients.

Author Biography

Aleksandra Leśniewska, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

Coopetition between organizations in the sports services market

References

Adamska-Chudzińska M. (2014) Konkurencyjność przedsiębiorstwa oparta na wartości relacji z interesariuszami, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 37 (1/2014), s. 296

Albani A., Dietz J.L.G. (2009) Current Trends in Modeling Inter-organizational Cooperation, „Journal of Enterprise Information Management”, Vol. 22, Iss. 3, s. 277.

Bengtsson M., Kock S. (2000) Co-opetitive relationships in business networks – to cooperate and compete simultaneously, Industrial Marketing Management, vol. 20, no. 5.

Czakon W. (2005) Istota relacji sieciowych przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji”, nr 9.

Czakon W. (2017) Świadomość sieciowa w strategiach relacyjnych, Organizacja i Kierowanie, nr 2/2017 (176), s. 95. [za:] J.H. Dyer, H. Singh. (1998) The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage, Academy of Management Review, vol. 23 (4).

Danielak W. (2012) Kształtowanie kapitału relacyjnego w małym i średnim przedsiębiorstwie, Wydawnictwo UE, Wrocław.

Flaszewska S., Zakrzewska-Bielawska A. (2013) Elastyczność struktury organizacyjnej przedsiębiorstw opartych na wiedzy, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, t. 49, nr 4.

Krupski R. (2015) Relacje niesformalizowane w badaniach empirycznych [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie Strategiczne: strategie sieci i przedsiębiorstw w sieci, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych.

Lichtarski J. (1992) Teoretyczne i praktyczne problemy integracji gospodarczej przedsiębiorstw [w:] J. Lichtarski (red.), Współdziałanie gospodarcze przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, s. 12, [za:] T. Pszczołowski (1978) Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Warszawa.

Mendryk I. (2007) Kapitał relacyjny w identyfikowaniu luki kompetencyjnej przedsiębiorstwa [w:] A. Sitko-Lutek (red.), Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Olszewka B. (2001) Współczesne uwarunkowania zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Strzyżewska M. (2011) Współpraca między przedsiębiorstwami – odniesienie do polskiej praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie.

Waśkowski Z. (2017) Obszary koopetycji w relacjach partnerskich na rynku sportu [w:] Handel Wewnętrzny nr 6, s. 371, wyd. Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.

Quality in Sport

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-04-15

How to Cite

1.
STOSIK, Aneta and LEŚNIEWSKA, Aleksandra. Coopetition between organizations in the sports services market. Quality in Sport. Online. 15 April 2018. Vol. 4, no. 1, pp. 18-26. [Accessed 14 June 2025]. DOI 10.12775/QS.2018.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 4 No. 1 (2018)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 749
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

cooperation, coopetition, relational capital, relational resources, sport services, współpraca, współdziałanie, kapitał relacyjny, zasoby relacyjne, usługi sportowe
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop