Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Quality in Sport

The communication effects of sponsorship in local sports markets
  • Home
  • /
  • The communication effects of sponsorship in local sports markets
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 3 (2016) /
  4. Articles

The communication effects of sponsorship in local sports markets

Authors

  • Sławomir Kowalski Instytut Marketingu, Wydział Zarządzania, Politechnika Częstochowska

DOI:

https://doi.org/10.12775/QS.2016.016

Keywords

sponsorship, sports marketing, stakeholders, marketing sportowy, interesariusze

Abstract

                Local sports market depends on the groups of stakeholders. One of them are the sponsors grouped around a particular club or sport.

                The problem that meet the organizers of sporting events or recreational activities is the inability to convince sponsors to the effectiveness of promotional activities based on the sport. Inability is due primarily to the fact that companies sponsoring do not use all aspects of the sponsorship and sometimes the club cannot indicate how it should be used. Meanwhile, the lasting effects of sponsorship can bring benefits not only its image but also financial, informational, promotional.

                The primary purpose of the article is to study the effect of the use of the communication by the sponsors local sports clubs. This study will be done by evaluating how the sponsors of these clubs to communicate the fact to support the outside. Space research will be websites of sports clubs from Częstochowa region and information from websites of their sponsors.

Article will consist of theoretical and practical parts. In the theoretical part will be presented briefly the most important and latest information on modern forms of communication with the use in companies. The practical part of the study will fill your own.

                During the study it will be verified thesis that sponsors local sports clubs faint attach importance to communicate that fact to potential customers. In this way also it verifies opinion on the effectiveness of sponsorship and lack of ability to use image-supporting local sports clubs.

The article is part of a multi-lane testing on the functioning of local sports clubs.

References

Bogdan J., Krzyżak M., Sponsoring w sporcie - instrument komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1996, nr 10, s. 20-21.

Breczko B., Społeczna recepcja sponsoringu, [w:] Społeczna recepcja Public Relations, pod redakcją K. Kubiak, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2011, s. 9.

Iwan B., Nowe trendy w marketingu sportowym, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing Nr 3 (52) 2010, s. 357.

Kot S., Kucharski M., Ślusarczyk B., Ekwiwalent reklamowy sponsoringu sportowego na przykładzie polskiej ligi siatkówki kobiet, Marketing i Rynek numer 10 2013, s. 37.

Leksykon Public Relations, pod redakcją Olędzki J., Tworzydło D. (red.), Wydawnictwo Newsline i Bonus Liber, Rzeszów 2009., s. 157.

Mruk H.: Sponsoring jako instrument komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. [w:] Komunikowanie się w marketingu. Red. H. Mruk. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2004, s. 141.

Sznajder A., Marketing sportu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012, s. 30-31.

Vulzinger M., Die Schlacht der Marken, Der Spiegel 2006, no. 2. s. 96.

Waśkowski Z., Ambush marketing – alternatywa dla sponsoringu sportowego, Zeszyty Naukowe nr 7., Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce, Ostrołęka 2007, s. 5.

www.agaradwanska.com

www.azs-ajd.czest.pl

www.azsczestochowa.pl

www.holek.pl

www.jednoscboronow.futbolowo.pl

www.ks-skra.pl/sponsorzy

www.lewandowskirobert.com.

www.malysz.pl

www.mksmyszkow.com

www.rksrakow.pl/klub/sponsorzy.html.

www.sport.tvp.pl/5771068/zuzel/ekstraliga/aktualnosci/speedway-ekstraliga-ma-sponsora-strategicznego.

www.sportowefakty.pl

www.wlokniarz.com

www.zniczklobuck.futbolowo.pl

Zalech M., Godlewski G., Rafalska B.: Oczekiwania promocyjne sponsorów wobec wspieranych klubów sportowych. „Marketing i rynek” 2013, nr 7, s. 32.

Quality in Sport

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-09-30

How to Cite

1.
KOWALSKI, Sławomir. The communication effects of sponsorship in local sports markets. Quality in Sport. Online. 30 September 2016. Vol. 2, no. 3, pp. 18-31. [Accessed 17 May 2025]. DOI 10.12775/QS.2016.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 3 (2016)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1407
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

sponsorship, sports marketing, stakeholders, marketing sportowy, interesariusze
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop