Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login

Quality in Sport

Evaluation of the quality of services provided by the Polish football clubs
  • Home
  • /
  • Evaluation of the quality of services provided by the Polish football clubs
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 1 (2015) /
  4. Articles

Evaluation of the quality of services provided by the Polish football clubs

Authors

  • Andżelika Dzięgiel Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzana Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Łukasz Luciński Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzana Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/QS.2015.003

Keywords

fan, football club, sports event, quality of services, segentation, sports marketing

Abstract

Fans are the essence of the sports event and their absence in the stands can negatively affect on the value of events, which are evaluated from the perspective of permanent fans, sponsors and media. The main objective of the study was the assessment of the quality of selected services offered by Polish football clubs. The quality of sports services should be defined as the ability to meet the needs of a particular physical activity. By means of on-line survey method was conducted research, receiving responses from nearly three hundred football fans. The results showed that the fan of football is the man between 21 and 30 years of age with secondary education and gross income below 1600 PLN. The quality of examined the activities carry out by the Polish clubs is judged on passable level. The process of improvement should be start with the team website and the assortment of football souvenirs. Sports organizations in order to attract more permanent fans should realize their marketing efforts by regular research of needs and expectations of fans.

References

Armstrong G., Kotler Ph., Marketing. Wprowadzenie, Wyd. Wolter Kluwer Polska, Warszawa 2012.

Bühler A, Nufer G., Relationship Marketing in Sports, Wyd. Butterworth-Heinemann Oxford 2012.

Daszkowska M., Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wyd. PWN, Warszawa 1998.

Hadzik A., Tomik R., Szromek A.R., 2011, Characteristics of Polish national football team fans as sports tourists, [w:] J. Kukuczka, Studies in physical culture and tourism, Academy of Physical Education, Katowice, Vol. 18, No. 1, 2011, s. 51-60.

Klisiński J., Teoria i praktyka marketingu w sporcie i biznesie sportowym, Wyd. WSEiA, Bytom 2008.

Klisiński J., Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2000.

Nowińska A., Jakość usług w fitness klubach, [w:] H. Mruk (red), Marketingowo o sporcie, Sport & Business Fundation, Poznań 2005.

Rudawska E., Interesariusze w marketingu relacji na rynku usług sportowych, Wyd. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 690, Ekonomiczne problemy usług nr 79, Szczecin 2011.

Śniadek J., Marketing sportu powszechnego – nowoczesne narzędzie oddziaływania na konsumenta usług sportowo-rekreacyjnych, [w:] W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński, Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Wyd. WSTiH, Gdańsk 2008.

Szczepańska K., Kompleksowe zarządzanie jakością. Przyszłość i teraźniejszość. Wyd. Politechnika Warszawska, Warszawa 2010.

Sznajder A., Marketing sportu, Wyd. PWE, Warszawa 2012.

Urban W., Definicje jakości usług – różnice oraz ich przyczyny, Problemy jakości nr 3, Wyd. SIGMA-NOT, Warszawa 2007.

Forum kibiców Górnika Zabrze, www.gornikforum.com [data dostępu:10.05.2014].

Forum kibiców Lecha Poznań, www.forum.hejlech.pl, [data dostępu:10.05.2014].

Forum kibiców Legii Warszawa, http://www.fanatycy.warszawa.pl, [data dostępu:10.05.2014].

Forum kibiców Wisły Kraków, www.wislakraków.pl/forum, [data dostępu:10.05.2014].

Kibice.net- największe polskie forum kibicowskie, http://www.kibice.net, [data dostępu:10.05.2014].

Quality in Sport

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-03-30

How to Cite

1.
DZIĘGIEL, Andżelika and LUCIŃSKI, Łukasz. Evaluation of the quality of services provided by the Polish football clubs. Quality in Sport. Online. 30 March 2015. Vol. 1, no. 1, pp. 29-44. [Accessed 13 June 2025]. DOI 10.12775/QS.2015.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 1 (2015)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 871
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Tags

Search using one of provided tags:

fan, football club, sports event, quality of services, segentation, sports marketing
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop