Doświadczenia życiowe nauczycieli wyższego kształcenia religijnego: podstawa synodalnego modelu dydaktycznego
DOI:
https://doi.org/10.12775/LE.2024.009Słowa kluczowe
edukacja religijna, doświadczenia życiowe, synodalność, ewangelizacjaAbstrakt
Głoszenie Dobrej Nowiny jest podstawowym celem każdego nauczyciela religii, zakorzenionym w autentycznym i integralnym nauczaniu wiary katolickiej. Niniejsze badanie analizuje doświadczenia życiowe wszystkich nauczycieli akademickich religii pracujących w katolickich instytucjach szkolnictwa wyższego (HEIs) w Albay, koncentrując się na ich przełomowych momentach („eureka”) w trakcie lat nauczania edukacji religijnej (RE). Do uchwycenia tych doświadczeń wykorzystano fenomenologię transcendentalną Clarka Moustakasa. Wyniki badań ujawniły kluczowe tematy związane z ewangelizacją, rozwojem katechetycznym oraz wzrostem intelektualnym i etycznym, które wyłoniły się jako główny cel nauczania RE. Są one wspierane przez zasady dydaktyczne, takie jak: świadectwo, tworzenie wspólnotowego środowiska uczenia się, zapewnianie duchowego przewodnictwa poprzez katechezę oraz promowanie uczenia się skoncentrowanego na uczniu i aktywnych metod nauczania. Zasady te wyznaczają kierunek dydaktyki RE. Proces nauczania RE – od budzenia wiary po ewangelizację – jest widoczny poprzez wewnętrzne przyswajanie i rozeznawanie. Wszystkie te elementy są oświetlone przez podejścia teologiczne podkreślające relację między wiarą i rozumem, ewangelizację i katechezę, synodalność oraz teorię edukacyjną konstruktywizmu. Synteza tych teorii i doświadczeń doprowadziła do opracowania synodalnego modelu dydaktycznego składającego się z czterech faz nauczania: wiary, internalizacji, rozeznawania i ewangelizacji. Fazy te można łatwo zapamiętać dzięki akronimowi FIDE, który w języku łacińskim oznacza „wiarę”.
Bibliografia
Cornelio, J. S. (2018). Young People and the Challenges of Religious Education in the Philippines. In F. Meroni (Ed.). Youth, Catholic Church, and Religions in Asia (pp. 79-112). Rome: Urbaniana University Press.
Dettoni, J. M. (1995). On being a developmental teacher. In J. C. Wilhoit & J. M. Dettoni (Eds.), Nurture that is Christian (pp. 249–263). Baker Books, Grand Rapids, Michigan.
Flanagan, R. (2023). Implementing Personal Construct Theory to explore divergent approaches to substantive knowledge in RE. Journal of Religious Education, 71(3), 239-255.
Francis. (2015). Address of His Holiness Pope Francis on the occasion of the commemoration of the 50th anniversary of the institution of the Synod of Bishops. Retrieved from: https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2015/october/documents/papa-francesco_20151017_50-anniversario-sinodo.html (last accessed: 28.11.2024).
Freathy, R., & Parker, S. G. (2013). Secularists, Humanists and religious education: Religious crisis and curriculum change in England, 1963–1975. History of Education, 42(2), 222–256. https://doi.org/10. 1080/0046760X.2012.761733
Gregorio, X. (2023, February 22). Philippines still overwhelmingly Catholic. Philstar. Retrieved from: https://www.philstar.com/headlines/2023/02/22/2246855/philippines-still-overwhelmingly-catholic (last accessed: 12.10.2024).
Grimmitt, M. (2000). Constructivist pedagogies of religious education project: Re-thinking knowledge, teaching, and learning in religious education. In M. Grimmitt (Ed.), Pedagogies of religious education (pp. 189–207). McCrimmons.
John Paul II (1992). Address of His Holiness John Paul II to the Bishops of Great Britain on their Ad Limina Visit. Retrieved from: https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/speeches/1992/march/documents/hf_jp-ii_spe_19920326_gran-bretagna-ad-limina.html (last accessed: 28.11.2024).
John Paul II. (1990). Ex Corde Ecclesiae. Retrieved from:https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/apost_constitutions/documents/hf_jp-ii_apc_15081990_ex-corde-ecclesiae.html (last accessed: 20.09.2024).
John Paul II. (2001). Message of John Paul II to the Friars Minor on the Occasion of the 1st International Congress Of University Rectors and Directors Of Franciscan Research Centres. Retrieved from: https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/speeches/2001/september/documents/hf_jp-ii_spe_20010922_univ-francescane.html (last accessed: 12.09.2024).
Kirkconnell, J. (2020). Evangelizing Catechesis: An Essential Element of the New Evangelization. International Journal of Evangelization and Catechetics, 1(1), 3-18. https://doi.org/10.1353/jec.2020.0010
Manahan, J. (2018, July 16). ‘Stupid God’ remarks reflect failures of Catholic education — experts. Philstar. Retrieved from: https://www.philstar.com/headlines/2018/07/16/1834046/stupid-god-remarks-reflect-failures-catholic-education-experts (last accessed: 02.09.2024).
Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, California. SAGE.
Newton, R. R. (1981). Four models of teaching religion. PACE, 11, 1-17.
Paulino, P. G. (2014). An Active Learning Strategy Model in Religious Education Using Religious Drama. [Unpublished doctoral dissertation, Aquinas University].
Sweetman, B. (2021). Learnings from the Adult Religious Education and Faith Development (AREFD) project for initial teacher education of religious educators. Journal of Religious Education, 69(3), 453-466. https://doi.org/10.1007/s40839-021-00152-8.
University of Santo Tomas. (2020). Dominican-Thomistic Education by Design (DoT-ED). Retrieved from: https://www.ust.edu.ph/wp-content/uploads/2020/02/IR-Signature-Pedagogy-DoT-ED-updated.pdf (last accessed: 08.10.2024).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons CC BY ND
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 35
Liczba cytowań: 0