Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Labor et Educatio

Rozwijanie biegłości fonologicznej: rola edukacyjnych gier językowych w programach nauczania w przedszkolach hebrajskich
  • Strona domowa
  • /
  • Rozwijanie biegłości fonologicznej: rola edukacyjnych gier językowych w programach nauczania w przedszkolach hebrajskich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 12 (2024): Labor et Educatio /
  4. Artykuły

Rozwijanie biegłości fonologicznej: rola edukacyjnych gier językowych w programach nauczania w przedszkolach hebrajskich

Autor

  • Karni Iiriz MIZRAHI Gaia College, Israel https://orcid.org/0000-0003-2904-902X

DOI:

https://doi.org/10.12775/LE.2024.006

Słowa kluczowe

rozwój fonologiczny, edukacyjne gry językowe, hebrajskie przedszkole, przyswajanie języka, edukacja inkluzyjna

Abstrakt

Tło: Rozwój fonologiczny odgrywa kluczową rolę we wczesnym przyswajaniu języka, stanowiąc podstawę dla biegłości w czytaniu i pisaniu. Dla dzieci hebrajskojęzycznych
uczęszczających do przedszkola złożoność fonologicznego systemu języka hebrajskiego stwarza zarówno wyzwania, jak i możliwości. Niniejsze badanie analizuje teoretyczne podstawy rozwoju fonologicznego, czerpiąc z perspektyw kognitywnych, socjokulturowych, interakcjonistycznych i socjolingwistycznych, a także bada potencjał edukacyjnych gier językowych w przedszkolnych klasach hebrajskich.


Metody: W badaniu zastosowano jakościowy projekt badawczy, koncentrując się głównie na systematycznym przeglądzie literatury oraz analizie treści. Postawione pytania badawcze dotyczą tego, jakie wnioski można wyciągnąć z wcześniejszych badań akademickich na temat przyswajania języka, w szczególności rozwoju fonologicznego, oraz w jaki sposób odkrycia te mogą wspierać praktyczne zastosowanie edukacyjnych gier językowych w edukacji wczesnoszkolnej.


Wyniki: Badanie podkreśla znaczenie całościowej integracji wniosków teoretycznych z praktyką pedagogiczną, zwracając uwagę na dopasowanie do procesów poznawczych, interakcje socjokulturowe, uwzględnianie indywidualnych różnic oraz włączanie treści do programu nauczania. Wśród rekomendacji dla nauczycieli i decydentów znajdują się: dostosowanie nauczania do etapów rozwoju poznawczego, promowanie współpracy w nauce, uwzględnianie różnorodnych potrzeb uczniów, zapewnienie rozwoju zawodowego nauczycieli, alokacja zasobów, wdrażanie systemów oceniania oraz wspieranie polityki edukacyjnej sprzyjającej rozwojowi fonologicznemu.

 

Wnioski: Poprzez połączenie teorii z praktyką, badanie dostarcza cennych wskazówek dla nauczycieli i decydentów dążących do wspierania rozwoju fonologicznego dzieci hebrajskojęzycznych w przedszkolach. Harmonijne połączenie wniosków teoretycznych z praktycznymi rekomendacjami tworzy bogate w język środowisko edukacyjne, wspierając młodych uczniów w ich rozwoju językowym oraz promując inkluzywność w procesie edukacyjnym.

Bibliografia

Assaoui, H. (2016). Variability in Comprehension: A Look at the Proficiency Level and Working Memory Functions Among Nonnative Readers of Arabic.

Babakr, Z., Mohamedamin, P., & Kakamad, K. (2019). Piaget’s cognitive developmental theory: Critical review. Education Quarterly Reviews, 2(3).

Ben-David, A., & Bat-El, O. (2016). Paths and stages in acquisition of the phonological word in Hebrew. Acquisition and development of Hebrew: From infancy to adolescence, 39-68.

Benway, N. R., Garcia, K., Hitchcock, E., McAllister, T., Leece, M. C., Wang, Q., & Preston, J. L. (2021). Associations between speech perception, vocabulary, and phonological awareness skill in school-aged children with speech sound disorders. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 64(2), 452-463.

Eviatar, Z., Taha, H., Cohen, V., & Schwartz, M. (2018). Word learning by young sequential bilinguals: Fast mapping in Arabic and Hebrew. Applied Psycholinguistics, 39(3), 649-674.

Gendler-Shalev, H., Ben-David, A., & Novogrodsky, R. (2021). The effect of phonological complexity on the order in which words are acquired in early childhood. First Language, 41(6), 779-793.

Gruss, J. (2016). Games as a tool for teaching English vocabulary to young learners. World Scientific News, 53(2), 67-109.

Haim, M., & Bat-El Foux, O. (2022). Asynchronization at the phonology-morphology interface: A case study of an atypically developing Hebrew-acquiring boy. Clinical Linguistics & Phonetics, 1-26.

Hassinger‐Das, B., Ridge, K., Parker, A., Golinkoff, R. M., Hirsh‐Pasek, K., & Dickinson, D. K. (2016). Building vocabulary knowledge in preschoolers through shared book reading and gameplay. Mind, Brain, and Education, 10(2), 71-80.

Johnson, E. K., & White, K. S. (2020). Developmental sociolinguistics: Children's acquisition of language variation. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 11(1), e1515.

Keren-Portnoy, T., & Segal, O. (2016). Phonological development in Israeli-Hebrew-learning infants and toddlers. Acquisition and development of Hebrew, 69-94.

Kostikova, І. І. (2017). Language games in teaching English.

O'Kane, J. C., & Goldbart, J. (2016). Communication before speech: Development and assessment. David Fulton Publishers.

Pathan, H., Memon, R. A., Memon, S., Khoso, A. R., & Bux, I. (2018). A critical review of Vygotsky’s socio-cultural theory in second language acquisition. International Journal of English Linguistics, 8(4), 232.

Piaget, J., & Cook, M. (1952). The origins of intelligence in children (Vol. 8, No. 5, pp. 18-1952). New York: International Universities Press.

Rachmani, R. (2020). The effects of a phonological awareness and alphabet knowledge intervention on four-year-old children in an early childhood setting. Australasian Journal of Early Childhood, 45(3), 254-265.

Sukenik, N. (2023). Relative clause production abilities of Hebrew-speaking children with ASD. Language Acquisition, 1-22.

Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press.

Vygotsky, L. S. (2016). The collected works of LS Vygotsky: Problems of general psychology, including the volume thinking and speech. Springer.

Wasserstein, D., & Lipka, O. (2019). Predictive examination of phonological awareness among Hebrew-speaking kindergarten children. Frontiers in psychology, 10, 1809.

Labor et Educatio

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-12-31

Jak cytować

1.
MIZRAHI, Karni Iiriz. Rozwijanie biegłości fonologicznej: rola edukacyjnych gier językowych w programach nauczania w przedszkolach hebrajskich. Labor et Educatio [online]. 31 grudzień 2024, nr 12, s. 95–124. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.12775/LE.2024.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 12 (2024): Labor et Educatio

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons CC BY ND

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 42
Liczba cytowań: 0

W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa