Rozwijanie biegłości fonologicznej: rola edukacyjnych gier językowych w programach nauczania w przedszkolach hebrajskich
DOI:
https://doi.org/10.12775/LE.2024.006Słowa kluczowe
rozwój fonologiczny, edukacyjne gry językowe, hebrajskie przedszkole, przyswajanie języka, edukacja inkluzyjnaAbstrakt
Tło: Rozwój fonologiczny odgrywa kluczową rolę we wczesnym przyswajaniu języka, stanowiąc podstawę dla biegłości w czytaniu i pisaniu. Dla dzieci hebrajskojęzycznych
uczęszczających do przedszkola złożoność fonologicznego systemu języka hebrajskiego stwarza zarówno wyzwania, jak i możliwości. Niniejsze badanie analizuje teoretyczne podstawy rozwoju fonologicznego, czerpiąc z perspektyw kognitywnych, socjokulturowych, interakcjonistycznych i socjolingwistycznych, a także bada potencjał edukacyjnych gier językowych w przedszkolnych klasach hebrajskich.
Metody: W badaniu zastosowano jakościowy projekt badawczy, koncentrując się głównie na systematycznym przeglądzie literatury oraz analizie treści. Postawione pytania badawcze dotyczą tego, jakie wnioski można wyciągnąć z wcześniejszych badań akademickich na temat przyswajania języka, w szczególności rozwoju fonologicznego, oraz w jaki sposób odkrycia te mogą wspierać praktyczne zastosowanie edukacyjnych gier językowych w edukacji wczesnoszkolnej.
Wyniki: Badanie podkreśla znaczenie całościowej integracji wniosków teoretycznych z praktyką pedagogiczną, zwracając uwagę na dopasowanie do procesów poznawczych, interakcje socjokulturowe, uwzględnianie indywidualnych różnic oraz włączanie treści do programu nauczania. Wśród rekomendacji dla nauczycieli i decydentów znajdują się: dostosowanie nauczania do etapów rozwoju poznawczego, promowanie współpracy w nauce, uwzględnianie różnorodnych potrzeb uczniów, zapewnienie rozwoju zawodowego nauczycieli, alokacja zasobów, wdrażanie systemów oceniania oraz wspieranie polityki edukacyjnej sprzyjającej rozwojowi fonologicznemu.
Wnioski: Poprzez połączenie teorii z praktyką, badanie dostarcza cennych wskazówek dla nauczycieli i decydentów dążących do wspierania rozwoju fonologicznego dzieci hebrajskojęzycznych w przedszkolach. Harmonijne połączenie wniosków teoretycznych z praktycznymi rekomendacjami tworzy bogate w język środowisko edukacyjne, wspierając młodych uczniów w ich rozwoju językowym oraz promując inkluzywność w procesie edukacyjnym.
Bibliografia
Assaoui, H. (2016). Variability in Comprehension: A Look at the Proficiency Level and Working Memory Functions Among Nonnative Readers of Arabic.
Babakr, Z., Mohamedamin, P., & Kakamad, K. (2019). Piaget’s cognitive developmental theory: Critical review. Education Quarterly Reviews, 2(3).
Ben-David, A., & Bat-El, O. (2016). Paths and stages in acquisition of the phonological word in Hebrew. Acquisition and development of Hebrew: From infancy to adolescence, 39-68.
Benway, N. R., Garcia, K., Hitchcock, E., McAllister, T., Leece, M. C., Wang, Q., & Preston, J. L. (2021). Associations between speech perception, vocabulary, and phonological awareness skill in school-aged children with speech sound disorders. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 64(2), 452-463.
Eviatar, Z., Taha, H., Cohen, V., & Schwartz, M. (2018). Word learning by young sequential bilinguals: Fast mapping in Arabic and Hebrew. Applied Psycholinguistics, 39(3), 649-674.
Gendler-Shalev, H., Ben-David, A., & Novogrodsky, R. (2021). The effect of phonological complexity on the order in which words are acquired in early childhood. First Language, 41(6), 779-793.
Gruss, J. (2016). Games as a tool for teaching English vocabulary to young learners. World Scientific News, 53(2), 67-109.
Haim, M., & Bat-El Foux, O. (2022). Asynchronization at the phonology-morphology interface: A case study of an atypically developing Hebrew-acquiring boy. Clinical Linguistics & Phonetics, 1-26.
Hassinger‐Das, B., Ridge, K., Parker, A., Golinkoff, R. M., Hirsh‐Pasek, K., & Dickinson, D. K. (2016). Building vocabulary knowledge in preschoolers through shared book reading and gameplay. Mind, Brain, and Education, 10(2), 71-80.
Johnson, E. K., & White, K. S. (2020). Developmental sociolinguistics: Children's acquisition of language variation. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 11(1), e1515.
Keren-Portnoy, T., & Segal, O. (2016). Phonological development in Israeli-Hebrew-learning infants and toddlers. Acquisition and development of Hebrew, 69-94.
Kostikova, І. І. (2017). Language games in teaching English.
O'Kane, J. C., & Goldbart, J. (2016). Communication before speech: Development and assessment. David Fulton Publishers.
Pathan, H., Memon, R. A., Memon, S., Khoso, A. R., & Bux, I. (2018). A critical review of Vygotsky’s socio-cultural theory in second language acquisition. International Journal of English Linguistics, 8(4), 232.
Piaget, J., & Cook, M. (1952). The origins of intelligence in children (Vol. 8, No. 5, pp. 18-1952). New York: International Universities Press.
Rachmani, R. (2020). The effects of a phonological awareness and alphabet knowledge intervention on four-year-old children in an early childhood setting. Australasian Journal of Early Childhood, 45(3), 254-265.
Sukenik, N. (2023). Relative clause production abilities of Hebrew-speaking children with ASD. Language Acquisition, 1-22.
Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press.
Vygotsky, L. S. (2016). The collected works of LS Vygotsky: Problems of general psychology, including the volume thinking and speech. Springer.
Wasserstein, D., & Lipka, O. (2019). Predictive examination of phonological awareness among Hebrew-speaking kindergarten children. Frontiers in psychology, 10, 1809.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Licencja: CC BY-NC-ND, open access
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 22
Liczba cytowań: 0