Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Labor et Educatio

Męskość bez przemocy – zastosowanie komunikacji bez przemocy (NVC) w wychowaniu i edukacji
  • Strona domowa
  • /
  • Męskość bez przemocy – zastosowanie komunikacji bez przemocy (NVC) w wychowaniu i edukacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 12 (2024): Labor et Educatio /
  4. Artykuły

Męskość bez przemocy – zastosowanie komunikacji bez przemocy (NVC) w wychowaniu i edukacji

Autor

  • Michał PIERZCHAŁA Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, Polska https://orcid.org/0000-0001-9214-2353
  • Alicja KORNICKA Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, Polska https://orcid.org/0000-0002-9697-1340
  • Paweł MARCZAK Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, Polska https://orcid.org/0000-0002-3907-8062

DOI:

https://doi.org/10.12775/LE.2024.003

Słowa kluczowe

Komunikacja bez przemocy (NVC), męskość, przemoc domowa, rozwiązywanie konfliktów, empatia

Abstrakt

Artykuł przedstawia propozycję zastosowania komunikacji bez przemocy (ang. Nonviolent Communication, NVC) jako strategii w redukcji zjawiska przemocy w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem mężczyzn, którzy wciąż dominują w roli sprawców. Mimo rozwoju technologii i rosnącej świadomości ludzi, przemoc pozostaje poważnym wyzwaniem także w polskim kontekście. Komunikacja bez przemocy, bazująca na empatii i zrozumieniu potrzeb wszystkich stron zaangażowanych w interakcję, może stanowić skuteczną metodę zmniejszania agresji i budowania konstruktywnych, nieprzemocowych form dialogu. W artykule zaprezentowano również propozycje wdrożenia metody NVC w wychowanie i edukację, jako istotny element poprawiający jakość relacji w rodzinie, szkole i lokalnych społecznościach.

Bibliografia

Andreoli, V. (2023). Insieme si vince. La forza della cooperazione nella nostra vita [Together We Win: The Power of Cooperation in Our Lives]. Milano: Solferino.

Bebel, A. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on the situation of large families in Poland. Ekonometria: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 23(4). https://doi.org/10.15611/eada.2022.4.02

Berendt, J., Panas, M., & Lorenc, V. (2018). Przywództwo oparte na empatii w systemowych zmianach w organizacji. Coaching Review, 10, 73–99. https://doi.org/10.7206/cr.2081-7029.60

Boguszewski, R. (2021). Stosunek Polaków do wybranych zjawisk i zachowań kontrowersyjnych moralnie (No. 165/2021). Warszawa: CBOS.

Dermont-Owsińska, J., Dynisiuk, B., Han, A., Kosiacka, B., & Malinowska, M. (2019). Moc empatii. Fundacja Trampolina.

Dutka, J. (2014). Przemoc wobec kobiet i kobieca agresja w kontekście ról płciowych i mylnego uznania (‘misrecognition’). Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna, 3(2), 139–160. https://doi.org/10.14746/fped.2014.3.2.20

Fal, A. (2020). Alkohol w Polsce. Kontekst społeczny, rynkowy i legislacyjny. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.

Fleischer, M. (2009). Zarys ogólnej teorii komunikacji. In M. Graszewicz & J. Jastrzębski (Eds.), Teorie komunikacji i mediów (pp. 9–42). Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

Forward, S., & Frazier, D. (2020). Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystaniem. Gdańsk: GWP.

Frąckowiak, M., & Motyka, M. (2015). Charakterystyka problemów społecznych związanych z nadużywaniem alkoholu. Hygeia Public Health, 50(2), 314–322.

Gedeon Richter Polska. (2024). Zrozumieć męskość. Rzeczywistość polskiego mężczyzny. Gedeon Richter Polska.

Guessoum, S. B., Lachal, J., Radjack, R., Carretier, E., Minassian, S., Benoit, L., & Moro, M. R. (2020). Adolescent psychiatric disorders during the COVID-19 pandemic and lockdown. Psychiatry Research, 291, 113264. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113264

Hildebrandt, M. (2024). Zasady efektywnej komunikacji w kontekście organizacji i zarządzania oświatą w oparciu o koncepcje teoretyczne Marshalla B. Rosenberga, Carla R. Rogersa oraz Alberta J. Bernsteina. Praca dyplomowa. Wrocław: Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego.

Islam, S., & Naher, R. (2017). Effectiveness of nonviolent communication (NVC) workshop on marital adjustment. Dhaka University Journal of Biological Sciences, 26(1), 69–75. https://doi.org/10.3329/dujbs.v26i1.46351

Jedlecka, W. (2017). Formy i rodzaje przemocy. Wrocławskie Studia Erazmiańskie, XI, 14–29.

Kantar. (2019). Ogólnopolska diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie. Raport Kantar Polska dla Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Warszawa: Kantar.

Kasiak, P. S., Adamczyk, N., Jodczyk, A. M., Kaproń, A., Lisowska, A., Mamcarz, A., & Śliż, D. (2022). COVID-19 pandemic consequences among individuals with eating disorders on a clinical sample in Poland—A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(14), 8484. https://doi.org/10.3390/ijerph19148484.

Kędzierska, G. (2017). Kobieca przemoc ekonomiczna w Polsce. Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 1(2), 125–146. https://doi.org/10.15290/cnisk.2017.01.02.07

Klein, W., Li, S., & Wood, S. (2023). A qualitative analysis of gaslighting in romantic relationships. Personal Relationships, 30(4), 1316–1340. https://doi.org/10.1111/pere.12510

Komenda Główna Policji. (2023). Przemoc w rodzinie – dane od 2012 roku. Statystyka. Retrieved from https://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/przemoc-w-rodzinie/201373,Przemoc-w-rodzinie-dane-od-2012-roku.html (last accessed: 12.03.2024)

Komenda Główna Policji. (n.d.). Nietrzeźwi sprawcy przestępstw. Statystyka. Retrieved from: https://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/nietrzezwi-sprawcy-prz/50862,Nietrzezwi-sprawcy-przestepstw.html (last accessed: 23.03.2023).

Ławska, W., & Makara-Studzińska, M. (2023). Przemoc domowa w pandemii COVID-19. Perspektywy Kultury, 42(3), 535–548. https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.31

Maercker, A., Cloitre, M., Bachem, R., Schlumpf, Y., Khoury, B., Hitchcock, C., & Bohus, M. (2022). Complex post-traumatic stress disorder. The Lancet, 400, 60–72. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(22)00821-2

Makaruk, K., Drabarek, K., Popyk, A., & Wójcik, S. (2023). Diagnoza przemocy wobec dzieci w Polsce 2023. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Mol, J. (2015). Żyrafa i szakal w nas: Porozumienie bez Przemocy. Dialogue Unlimited Agnieszka Pietlicka.

Najafabadi, A., Fadavi, M., & Mahdad, A. (2024). Developing a nonviolent communication training program and evaluating its effectiveness on the social adaptation and academic self-efficacy of aggressive male students. Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies, 5, 38–47. https://doi.org/10.61838/kman.jayps.5.8.5

Norman, A., Uehara, B., & Morgado, T. (2023). Empathy (part II): Contributions of nonviolent communication to clinical practice. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, 18, 3548.

Omyła-Rudzka, M. (2019). Przemoc i konflikty w domu. Komunikat z badań (No. 48). Warszawa: CBOS.

Malczewski, A., & Jabłoński, P. (Eds.). (2023). Uzależnienia w Polsce. Raport 2023. Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

Rosenberg, M. (2022). Porozumienie bez przemocy: o języku życia. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Sarnowski, P., & Dominiak, R. (2021). Wycofanie społeczne w dobie pandemii COVID-19: Stary problem – nowe ofiary. Kultura i Wychowanie, 19(1), 25–40. https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_02psrd

Sejm RP. (2005). Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493 ze zm.).

Sung, J., & Kweon, Y. (2022). Effects of a nonviolent communication-based empathy education program for nursing students: A quasi-experimental pilot study. Nursing Reports, 12, 824–835. https://doi.org/10.3390/nursrep12040080.

Suzić, N., Maric, T., & Malešević, D. (2018). Effects of nonviolent communication training program on elementary school children. Arctic, 71(8), 35–62.

Szewczyk-Firek, A. (2021). Przemoc rówieśnicza wśród dzieci i młodzieży – zjawisko, które można zwalczyć za pomocą aplikacji mobilnej. Retrieved from: https://swps.pl/nauka-i-badania/nasze-dzialania/badania-i-wdrozenia/22964-przemoc-rowiesnicza-wsrod-dzieci-i-mlodziezy-zjawisko-ktore-mozna-zwalczyc-za-pomoca-aplikacji-mobilnej (last accessed: 07.11.2023).

Tłuściak-Deliowska, A. (2018). Profilaktyka bullyingu – w stronę społeczno-emocjonalnego uczenia się i pozytywnej dynamiki grupy rówieśniczej. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 17(1), 46–67.

Witkowska, H. (2021). Statystyki samobójstw. Polska i świat. In Samobójstwo w kulturze dzisiejszej: Listy samobójców jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Witkowska-Paleń, A. (2023). Procedura „Niebieskiej Karty” u podstaw przeciwdziałania przemocy w rodzinie w opinii pracowników socjalnych i funkcjonariuszy Policji. Journal of Modern Science, 50(1), 187–208. https://doi.org/10.13166/jms/161522

Zgliczyński, W. S. (2016). Alkohol w Polsce. Infos: Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze, 11(215), 1–4.

Zin-Sędek, M. (2021). Picie alkoholu a pandemia COVID-19. In Wzory konsumpcji alkoholu w Polsce. Raport z badań kwestionariuszowych 2020 r. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Labor et Educatio

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-12-31

Jak cytować

1.
PIERZCHAŁA, Michał, KORNICKA, Alicja & MARCZAK, Paweł. Męskość bez przemocy – zastosowanie komunikacji bez przemocy (NVC) w wychowaniu i edukacji. Labor et Educatio [online]. 31 grudzień 2024, nr 12, s. 45–59. [udostępniono 12.5.2025]. DOI 10.12775/LE.2024.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 12 (2024): Labor et Educatio

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Michał PIERZCHAŁA, Alicja KORNICKA, Paweł MARCZAK

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Licencja: CC BY-NC-ND, open access

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 136
Liczba cytowań: 0

W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa