The Use of Recruitment Portals Functionality in the Selection of Workers by the SME Sector in the Kujawsko-Pomorskie Voivodeship Illustrated with the Case Study of pracuj.pl Portal
DOI:
https://doi.org/10.12775/JCRL.2017.004Keywords
recruitment, recruitment portal, functionalityAbstract
The aim of the paper is to examine the key functionalities of recruit-ment portals in selecting employees. Pracuj.pl serves as an example of a recruit-ment portal existing on the Polish market of recruitment services. The case study comprises of confirming the view that all accessible functions of a recruitment portal concerning publishing job advertisements and searching for candidates are rather important in the process of employing a relevant person in the SME sector from the Kujawsko-Pomorskie voivodeship. In order to confirm the thesis the following research goals were set: (1) specifying the key factors influencing the choice of pracuj.pl recruitment portal by the SME sector from the Kujawsko-Po-morskie voivodeship; (2) identifying the functionality of pracuj.pl available in the area of publishing job advertisements; (3) defining the functionalities of the portal available in the area of searching for candidates meeting the requirements of a given job position.References
Allen, D.G., Van Scotter, J.R., Otondo, R.F. (2004), “Recruitment Communication Media: Impact on Prehire Outcomes”, Personnel Psychology, Vol. 57, Issue 1, pp. 143 – 171.
Breaugh, J., Starke, M. (2000), “Research on Employee Recruitment: So Many Studies, So Many Remaining Questions”, Journal of Management, Vol. 26, Issue 3, pp. 405 – 434.
Dale, M. (2006), Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Daniecki, W. (2014), Dobór, adaptacja, motywowanie i rozwój pracowników: Psychologiczno-organizacyjne doradztwo dla firm, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Dineen, B., Ash, S., Noe, R. (2002), “A Web of Applicant Attraction: Person-organization Fit in the Context of Web-based Recruitment”, Journal of Applied Psychology, Vol. 87, No. 4, pp. 723 – 734.
Girard, A., Fallery, B. (2010), “Human Resource Management on Internet: New Perspectives”, The Journal Contemporary Management Research, Vol. 4, Issue 2, pp. 1 – 14.
Judge, T.A., Cable, D.M. (1997), “Applicant Personality, Organizational Culture, and Organization Attraction”, Personnel Psychology, Vol. 50, Issue 2, pp. 359 – 394.
Kafarska, L. (2010), “Portale społecznościowe a poszukiwanie pracy”. Retrieved from http://www.rynekpracy.pl/artykul.php/wpis.200 (accessed 03 February 2016).
Kawka, T., Listwan, T. (2010), “Dobór pracowników”, in: Listwan T. (Eds.), Zarządza-nie kadrami, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa.
Kennedy, A.J. (2000), Internet: Praktyczny przewodnik, Wydawnictwo Pascal, Bielsko Biała.
Kostera, M. (2010), Zarządzanie personelem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Krajewska-Nieckarz, M., Białas, K.B. (2013), “Proces doboru personelu do wirtualnego zespołu projektowego”, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Vol. 14, No. 11, part 1, pp. 89 – 103.
Kubik, P. (2012), “Najpopularniejsze portale pracy ‘pod lupą’”. Retrieved from http://www.rynekpracy.pl/artykul.php/wpis.573 (accessed 03 February 2016).
Lenartowicz, M., Reichhart, W., Zych, B. (2010), Rekrutacja i selekcja pracowników w ujęciu systemowym, Wydawnictwo Advisio Press, Kraków.
Listwan, T. (Ed.) (2005), Słownik zarządzania kadrami, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Ludwiczyński, A. (2006), “Alokacja zasobów ludzkich organizacji”, in: Król, A., Ludwiczyński, A. (Eds.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa.
Marciniak, J. (1999), Pozyskiwanie pracowników: Rekrutacja, adaptacja, rozwój, Wydawnictwo Prawno-ekonomiczne INFOR, Warszawa.
Miotk, A. (2013), Skuteczne social media: Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Pocztowski, A. (2003), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Rynekpracy.pl (2013), “Strony kariery i inne kanały komunikacji z talentami”. Retrieved from http://rynepracy.pl/artykul.php/wpis.728 (accessed 03 February 2016).
Sobocka-Szczapa, H. (2014), “Dobór pracowników – decyzja strategiczna firmy”, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, No. 68, pp. 103 – 115.
Stone, D.L., Lukaszewski, K.L., Stone-Romero, E.F., Johnson, T.L. (2013), “Factors Affecting the Effectiveness and Acceptance of Electronic Selection Systems”, Human Resource Management Review, Vol. 23, Issue 1, pp. 50 – 70.
Strojek, A. (2009), “Jak i gdzie Polacy szukają pracy?” Retrieved from http://www.rynekpracy.pl/artykul.php/wpis.110 (accessed 03 February 2016).
Suchar, M. (2003), Rekrutacja i selekcja personelu, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa.
Sułkowski, Ł. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Ściborek, Z. (2010), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Rzemieniak, M., Wawer, M. (2012), “Budowanie wizerunku pracodawcy w mediach społecznościowych w rekrutacji pracowników”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, No. 26, pp. 353 – 367.
Wawer, M., Muryjas, P. (2011), “E-rekrutacja w realizacji strategii e-biznesu w Polsce”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Ekonomiczne Problemy Usług, No. 68, pp. 112 – 118.
Wątróbski, J. (2011), “Analiza funkcjonalności wybranych portali społecznościowych”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Studia Informatica, No. 28, pp. 397 – 407.
Wielgórska, E. (2012), “CV odchodzi do lamusa”. Retrieved from http://www.ekono-mia24.pl/artykul/920786.html (accessed 02 February 2017).
Wilk, A.M. (2001), “Polska wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego”, in: Zasępa, T., Chmura, R. (Eds.), Internet: Fenomen społeczeństwa informacyjnego, Wyd. Edycja Świętego Pawła, Częstochowa, pp. 78 – 89.
Wyrwicka, M., Grzelczak, A. (2011), Audyt personalny, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Wyrwicka, M., Grzelczak, A., Krugiełka, A. (2010), Polityka kadrowa przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Zając, J. (2012), Technologie informacyjne i komunikacyjne a zarządzanie personelem, raport z badań „Trendy rozwojowe i zmiany gospodarcze w regionie” finansowanych przez EFS, MGG Conference, Warszawa.
Zasępa, T. (2001), Internet: Fenomen społeczeństwa informacyjnego, Wyd. Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 350
Number of citations: 0