Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Journal of Corporate Responsibility and Leadership

Corporate Social Responsibility in the Textile and Apparel Industry: Barriers and Challenges
  • Home
  • /
  • Corporate Social Responsibility in the Textile and Apparel Industry: Barriers and Challenges
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 3 No. 4 (2016): Contemporary Challenges in Corporate Social Responsibility /
  4. Articles

Corporate Social Responsibility in the Textile and Apparel Industry: Barriers and Challenges

Authors

  • Monika Szewczyk The Faculty of Economics and Sociology, The University of Lódź, Poland

DOI:

https://doi.org/10.12775/JCRL.2016.024

Keywords

CSR, textile industry, apparel industry, management, barriers to CSR

Abstract

Corporate social responsibility seems to be becoming crucial in the management strategies of all industries. The paper presents the importance of corporate social responsibility activities in the textile and apparel industry. The textile and apparel industry has been chosen because in many cases the production is being transferred to developing countries. This means that it has a significant influence for the global economy and global management. The main aim of this study is to investigate the barriers and challenges to corporate social responsibility in the textile and apparel industry. The paper analyzes the structure of this industry in the global context and examines areas of the textile and apparel industry such as labour conditions, human and workers’ rights, and environmental issues, each of which is especially sensitive in terms of CSR actions. O n the basis of those social and environmental aspects, there have been recognized barriers and challenges of CSR. The main barrier observed to the introduction of CSR rules in the textile and apparel industry is the lack of the control caused by geographical distance. The paper also shows other obstacles to the implementation of CSR activities and suggests steps that need to be taken to overcome them.

Author Biography

Monika Szewczyk, The Faculty of Economics and Sociology, The University of Lódź, Poland

—

References

Bogunia-Borowska, M., Śleboda, M. (2003), Globalizacja i konsumpcja: Dwa dylematy współczesności, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Clean Clothes Campaign (2014), Płace w globalnym przemyśle odzieżowym, Retrieved from http://www.cleanclothes.pl/files/files/P%C5%82ace%20w%20globalnym%20przemy%C5%9Ble%20odzie%C5%BCowym%20%E2%80%93%20Deklaracja%20poparcia.pdf (accessed 27 January 2017).

Elementarz Społecznie Odpowiedzialnego Biznesu (2014), Jakie koszty ponosi firma wdrażająca CSR i jakie korzyści może z tego osiągnąć?. Retrieved from http://www.elementarzbiznesu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=403:jakie-koszty-ponosi-firma-wdrazajaca-csr-i-jakie-korzysci-moze-z-tego-osiagnac-2&catid=11&Itemid=247&lang=pl (accessed 01 February 2017).

Frączek, A. (2011), “Public relations jako narzędzie komunikacji społecznej”, Studia Gdańskie: Wizje i rzeczywistość, Vol. 8, pp. 116 – 130.

GUS (2015), Rocznik statystyki międzynarodowej 2015, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.

ISO (2014), Discovering ISO 26 000: Guidance on Social Responsibility. Retrieved from http://www.iso.org/iso/discovering_iso_26000.pdf (accessed 19 January 2017).

Komisja Europejska (2012), Informator dotyczący zużycia wody “Awake Water Guide”, European Union.

Nowakowski, M.K. (1999), Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego, Difin, Warszawa.

Paliwoda-Matiolańska, A. (2014), “Corporate Social Responsibility in Poland: Is it an Integral Part of Business Process and Opportunity for Value Creation?”, in: Reichel, J. (Ed.), CSR Trends: Beyond Business as Usual, CSR Impact, Łódź, pp. 7 – 28.

PKN (nd), ISO 26000 Guidance on Social Responsibility. Retrieved from http://www.pkn.pl/iso-26000 (accessed 26 January 2017).

Płonka, M. (2013), Ethics in Fashion: CSR in the Garment Industry, mskpu Międzynarodowa Szkoła Kostiumografii i Projektowania Ubioru, Warszawa.

Portal Kupuj Odpowiedzialnie (2010), O bawełnie trochę więcej. Retrieved from http://www.ekonsument.pl/a683_o_bawelnie_troche_wiecej.html (accessed 26 January 2017).

Pracownia Badań Rynków Zagranicznych (2015), Światowy rynek odzieży sięga 1,3 bln USD. Retrieved from http://www.pbrz.pl/artykul/swiatowy-rynek-odziezysiega-13-bln-usd (accessed 25 January 2017).

Rabij, M. (2016), Życie na miarę: Odzieżowe niewolnictwo, WAB, Warszawa.

Rok, B. (2013), Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.

United Nations (1948), Universal Declaration of Human Rights, Paris.

United Nations (2005), TNCs and the Removal of Textiles and Clothing Quotas, New York and Geneva.

United Nations (2016), UNCTAD Handbook of Statistics 2016, New York and Geneva.

Wysokińska, Z., Witkowska, J. (2016), Zrównoważony rozwój: Wybrane aspekty makro- i mikroekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Zalejski, J., Faszczewska, K. (2012), “Zachowania polskich konsumentów wobec produktów ekologicznych”, Economy and Management: Quarterly Journal of the Faculty of Management, Vol. 3, No. 4, pp. 92 – 106.

Journal of Corporate Responsibility and Leadership

Downloads

  • PDF

Published

2017-06-26

How to Cite

1.
SZEWCZYK, Monika. Corporate Social Responsibility in the Textile and Apparel Industry: Barriers and Challenges. Journal of Corporate Responsibility and Leadership. Online. 26 June 2017. Vol. 3, no. 4, pp. 67-81. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/JCRL.2016.024.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 3 No. 4 (2016): Contemporary Challenges in Corporate Social Responsibility

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 2571
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

CSR, textile industry, apparel industry, management, barriers to CSR
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop