Corporate Social Responsibility in Large and Medium-sized Companies in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/JCRL.2016.005Keywords
corporate social responsibility, Poland, large enterprises, medium-sized enterprisesAbstract
The paper aims to confront views on the CSR concept with the actual activities undertaken in this area by the large and medium-sized companies in Poland. The paper is enriched by the presentation of consumer opinions on CSR, by which it is possible to identify the purpose of implementing socially responsible activities in these entities. The thesis of the paper is that large and medium-sized enterprises in Poland recognize the expectations of consumers in the implementation of the concept of corporate social responsibility and at the same time feel the same need, but many of them have not taken any action in this respect so far.
References
Ariadna (2014), “CSR w Polsce 2014”. Retrieved from http://panelariadna.pl/raporty. php (accessed 08 February 2015).
Bartkowiak, P., Koszel, M. (2013), “Menadżer ds. społecznej odpowiedzialności we wspołczesnych organizacjach”, in: Gołębiewska, E. (Ed.), Zarządzanie w XXI wieku. Menadżer innowacyjnej organizacji, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, No XIV, Vol. 12, Społeczna Akademia Nauk, Łodź, pp. 301 – 311.
Carr, A. (1999), “Czy blefowanie w biznesie jest etyczne?”, in: Chryssides, D.Ch., Kaler H.J. (Eds.), Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, pp. 116 – 125.
Deloitte (2012), “Decyzje inwestycyjne a odpowiedzialny biznes”. Retrieved from http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Brochures/pl_raport_ decyzje_inwestycyjne_odpowiedzialny.pdf, (accessed 05 October 2016).
Dębski, Ł. (2009), “Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w Unii Europejskiej”. Retrieved from www.twojaeuropa.pl/423/spoleczna-odpowiedzialnosc-przedsiebiorstwa- w-unii-europejskiej (accessed 15 February 2014).
FOB, (2013), “Encyklopedia CSR”. Retrieved from http://odpowiedzialnybiznes.pl/ hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu/ (accessed 08 February 2015).
Friedman, M. (1970), “The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits”, New York Times Magazine, Vol. 13, No. 1970, pp. 211 – 227.
Friedman, M. (1999), “Społeczna odpowiedzialność biznesu to zwiększanie zyskow”, in: Chrysside, D.Ch., Kaler, H.J. (Eds.), Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, pp. 258 – 269.
Karaszewski R., Lis A. (2014), “Przywodztwo i CSR w kontekście pozytywnego potencjału organizacji”, Marketing i Rynek, No. 5, pp. 1056 – 1062.
KPMG (2014), “Społeczna odpowiedzialność biznesu: Fakty a opinie”. Retrieved from http://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu- fakty-a-opinie-wspolne-badanie-kpmg-polska-i-forum-odpowiedzialnego-biznesu/ (accessed 08 February 2015).
Kwiecińska, M. (2014), “Społeczne zaangażowanie przedsiębiorstwa jako koncepcja zarządzania”, in: Wachowiak P., Winch S., (Eds.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głownej Handlowej w Warszawie, Warszawa, pp. 51 – 59.
Małopolskie Obserwatorium Gospodarki, (2012), “CSR w Małopolsce”. Retrieved from http://www.malopolska.pl/Lists/Recommend/Attachments/492/CSR_web.pdf (accessed 08 February 2015).
O’Braien, S. (1995), “Biznes wobec wyzwań etycznych nowej fazy gospodarki rynkowej”, in: Minus, P.M. (Ed.), Etyka w biznesie, PWN, Warszawa, pp. 16 – 25.
Paliwoda-Matiolańska, A. (2014), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, C.H. Beck, Warszawa.
Priedulena, E. (2013), Podręcznik nauki uzupełniającej dla ekspertów od społecznej odpowiedzialności biznesu dla małych i średnich przedsiębiorstw. Retrieved from http://www.csr-smes.eu/wp-content/uploads/2013/04/PODEECZNIK%20NAUKI. pdf (accessed 25 January 2014).
Radło, M.J. (2005), “Strategia Lizbońska 2005 – 2010: Kluczowe wyzwania. Najważniejsze priorytety”, in: Radło M.J. (Ed.), Polska wobec redefinicji Strategii Lizbońskiej, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Polskie Forum Strategii Lizbońskiej, Warszawa, pp. 21 – 48.
Rok, B. (2007), “CSR to nie filantropia”, Harvard Business Review Polska, Vol. 54, pp. 92 – 93.
Sachs, J. (2009), Nasze wspólne bogactwo: Ekonomia dla przeludnionej planety, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Stefańska, M. (2011), “CSR a wartość przedsiębiorstwa”, in: Pisz, Z., Rojek-Nowosielska, M. (Eds.), Społeczna odpowiedzialność organizacji: Polityczna poprawność czy obywatelska postawa? Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011, pp. 419 – 429.
Visser, W. (2010), “The Evolution and Resolution of Corporate Social Responsibility”. Retrieved from: waynevisser.com/chapter_wvisser_csr_2_0.pdf (accessed 08 February 2015).
Zboroń, H. (2011), “Dyskurs o społecznej odpowiedzialności ekonomistow (z kryzysem w tle)”, in: Pisz, Z., Rojek-Nowosielska, M. (Eds.), Społeczna odpowiedzialność organizacji. Polityczna poprawność czy obywatelska postawa?, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, pp. 15 – 29.
Żelazna-Blicharz, A. (2013), Społeczna odpowiedzialność w procesie gospodarowania a zrównoważona produkcja i konsumpcja, Politechnika Lubelska, Lublin. Żychlewicz, M. (2014), “Corporate Benefits of CSR Activities”, Journal of Corporate Responsibility and Leadership, Vol. 1, Issue 1, pp. 85 – 96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 160
Number of citations: 0