Social factors determining 5–6 year-old children’s absorption of aggressive behavioural patterns from television programs
DOI :
https://doi.org/10.12775/CSNME.2017.007Mots-clés
the media, aggression, pre-school childrenRésumé
The article presents research results concerning social factors determining 5-6-year-olds’ absorption of aggressive behavioural patterns from television programs. The study was conducted among pre-school children in three settings: cities, towns and rural areas. The findings refer to the influence of various social factors, such as family, peer community and place of residence, on children’s aggressive behaviour.
Références
Anderson C. A., Bushman B. J. (2002), Human aggression, “Annual Review of Psychology”, 53: 27–51.
Aronson E. (2001), Człowiek istota społeczna, Warszawa: PWN, s. 36.
Bandura A. (19730, Aggression: a social learning analysis, New York: Prentice Hall.
Bandura A., Walters R. H. (1968), Agresja w okresie dorastania. Wpływ praktyk wychowawczych i stosunków rodzinnych, Warszawa: PWN.
Desmurget M. (2012), Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Geisler R., Winnicka A., Wpływ telewizji na agresywne zachowania uczniów, “Opieka-Wychowanie-Terapia”, 2001, nr 3, s. 36.
Harris J. R. (1998), Geny czy wychowanie?, Warszawa: Jacek Santorski & CO Wydawnictwo.
Influence of the Cinema and Adolescents (1961), UNESCO.
Jandy-Brudło E., Wpływ telewizji na agresywne zachowania dzieci i młodzieży, “Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 1993, nr 5, s. 206.
Kołodziejczyk A. (2003), Dziecięca koncepcja fikcji czyli co jest ,,na niby“ w telewizji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kołodziejczyk A., Co jest „na niby” w telewizji, “Charaktery” 2005, nr 1, s. 28.
Prus-Wiśniewska H. (1995), Zanim dziecko pójdzie do szkoły, Warszawa: Wydawnictwo Medium, s. 14 – 19.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełlo-Jarża G. (1985), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa: WSIP.
Siemieniecki B. (2007), ed., Pedagogika medialna, PWN, Warszawa, pp. 204-232.
Siemieniecki B. (2013), Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne, Kraków: Impuls, Introduzione alla pedagogia cognitiva, Wydaw. Armando Editore (January 1, 2012) Włochy 2012, Introduksjon til kognitiv pedagogikk, arktisk Forlag Tromso Norway, 2013.
Wolińska J.M. (2000), Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny, Lublin: UMCS.
Wroczyński R. (1980), Instytucje wychowawcze i oświatowe, [w:] Suchodolski B. (red.), Pedagogika, PWN, Warszawa.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Stats
Number of views and downloads: 367
Number of citations: 0