Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Acta Poloniae Historica

On Two Modernities of the Polish Automotive Industry: The Case of Fabryka Samochodów Osobowych and Its Staff (1948–2011)
  • Home
  • /
  • On Two Modernities of the Polish Automotive Industry: The Case of Fabryka Samochodów Osobowych and Its Staff (1948–2011)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 115 (2017) /
  4. MULTIPLE MODERNITIES OF STATE SOCIALISM

On Two Modernities of the Polish Automotive Industry: The Case of Fabryka Samochodów Osobowych and Its Staff (1948–2011)

Authors

  • Mariusz Jastrząb Department of Social Sciences, Kozminski University
  • Joanna Wawrzyniak Institute of Sociology, University of Warsaw

DOI:

https://doi.org/10.12775/APH.2017.115.02

Keywords

passenger cars, automotive industry, Fabryka Samochodów Osobowych (FSO), Fiat, Daewoo, Poland, socialism, capitalism, transformation

Abstract

Focusing on the history of the Polish main car factory, the FSO, the paper examines two modernisation waves in the country’s automotive industry: the socialist Government’s purchase of a license from the Italian Fiat in the 1960s and the acquisition of the factory by the Daewoo Corporation in the 1990s. The history of the FSO as an enterprise shows, above all, the pitfalls of dependent development. It has, however, resulted in the training of a class of specialists and engineers for whom the implementation of foreign technologies and management cultures presented opportunities for self-advancement, redefinitions of their identity, along with reconsiderations of the value and meaning of work.

Author Biographies

Mariusz Jastrząb, Department of Social Sciences, Kozminski University

Mariusz Jastrząb – 20th century history; senior lecturer at the Social Sciences Chair, Kozminski University

Joanna Wawrzyniak, Institute of Sociology, University of Warsaw

Joanna Wawrzyniak – 20th century history; assistant professor and the head of the Social Memory Laboratory at the Institute of Sociology, University of Warsaw

References

Beilharz Peter, Socialism and Modernity (Minneapolis, 2009).

Boniecki Zbigniew (ed.), Opowieść o FSO. Historia tej warszawskiej fabryki (Warszawa, 2010).

Bugowski Radosław, ‘Polski Fiat jako “miejsce pamięci”. Rola i obraz marki w kulturze polskiej drugiej połowy XX wieku. Refleksje wokół koncepcji’, Klio, xvi, 1 (2011), 123–39.

Cherry Judith, Korean Multinationals in Europe (Routledge, 2001).

Dunn Elisabeth C., Privatizing Poland: Baby Food, Big Business, and the Remaking of Labor (Ithaca, 2004).

Eisenstadt Shmuel N., ‘Multiple Modernities’, Deadalus, cxxix, 1 (2000), 1–29.

Fava Valentina, ‘Fiat and AutoVAZ Togliatti: In Search of the Lost Fordism’, Storicamente, ix, 4 (2013), <http://www.storicamente.org/07_dossier/est/fava.htm>, DOI 10.1473/stor433.

Gatejel Luminita, Warten, hoffen und endlich fahren. Auto und Sozialismus in der Sowjetunion, in Rumänien und der DDR (1956–1989/91) (Frankfurt am Main, 2014).

Kieżun Witold, Management in Socialist Countries: USSR and Central Europe (Berlin and New York, 1991).

Kirov Nikołaj and Robert A. Rządca, ‘Negocjacje Daewoo–FSO z perspektywy dziesięciolecia’, Przegląd Organizacji, 1 [792] (2006), 7–11.

Konieczniak Zdzisław, Fabryka Samochodów Osobowych 1951–1976 (Warszawa, 1976). Kuhr-Korolev Corinna and Dirk Schlinkert (eds.), Towards Mobility: Varieties of Automobilism in East and West (Wolfsburg, 2009).

Maielli Giuliano, ‘The Machine that Never Changed: Intangible Specialisation and Output-mix Optimisation at Fiat, 1960s–1990s’, Competition & Change, ix, 3 (2005), 249–76.

Siegelbaum Lewis H., Cars for Comrades: The Life of the Soviet Automobile (Ithaca, 2008).

Siegelbaum Lewis H. (ed.), The Socialist Car: Automobility in the Eastern Bloc (Ithaca, 2011).

Verdery Katherine, What Was Socialism, and What Comes Next? (Princeton, 1996).

Wilk Hubert, ‘Próba modernizacji polskiego przemysłu maszynowego w drugiej połowie lat 60. Przypadek fiata 125p’, Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych, lxxvi (2016), 411–37.

Acta Poloniae Historica

Downloads

  • PDF

Published

2017-11-24

How to Cite

1.
JASTRZĄB, Mariusz and WAWRZYNIAK, Joanna. On Two Modernities of the Polish Automotive Industry: The Case of Fabryka Samochodów Osobowych and Its Staff (1948–2011). Acta Poloniae Historica. Online. 24 November 2017. Vol. 115, pp. 37-69. [Accessed 17 May 2025]. DOI 10.12775/APH.2017.115.02.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 115 (2017)

Section

MULTIPLE MODERNITIES OF STATE SOCIALISM

License

Title, logo and layout of journal are reserved trademarks of APH.

Stats

Number of views and downloads: 550
Number of citations: 6

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

passenger cars, automotive industry, Fabryka Samochodów Osobowych (FSO), Fiat, Daewoo, Poland, socialism, capitalism, transformation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop