Praxis eklezjalna jako życie wiary
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2013.046Słowa kluczowe
wiara, życie chrześcijańskie, Kościół, duszpasterstwo, Nowa Ewangelizacja, edukacja katolickaAbstrakt
Niniejszy artykuł składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiamy wiarę chrześcijańską jako „życie” w kontekście współczesnej teologii i kultury. „Kryzys wiary”, w którym żyjemy, ma różne historyczne korzenie, takie jak: nowoczesność, sekularyzacja, niewystarczający rozwój teologii, pewne antyświadectwa czy skandale itd. – które to pociągają za sobą przeszkody, by „żyć wiarą”. W rezultacie tego wszystkiego jest rzeczą konieczną zadać pytanie, jakie drogi powinny być obrane przez Nową Ewangelizację, jako współczesny wyraz kościelnej praxis, aby umocnić „życie wiary” wśród chrześcijan. Druga część kładzie nacisk na chrześcijańskie świadectwo łącznie z osobistym i kościelnym lub „pastoralnym” nawróceniem. Koniec pontyfikatu Benedykta XVI oraz początek pontyfikatu papieża Franciszka wskazywały na różne wymiary wiary, począwszy od uwrażliwienia na potrzebę i jakość nawrócenia (osobistego, kościelnego, społecznego, edukacyjnego, kulturowego itd.). Odnosiły się one także do „zawartości” wiary, jak to przedstawiono w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Podsumowując, trzecia część proponuje „dekalog edukacyjny” dla edukacji wiary dziś. „Symfonia wiary” powinna być zinterpretowana według wszystkich zasadniczych jej wymiarów, spośród których wielu dziś brakuje: chrześcijańska antropologia, a szczególnie edukacyjna ścieżka piękna; wymiar biblijny, liturgiczny i sakramentalny; edukacja moralna i wrażliwość społeczna, które muszą być dopełnione nauką modlitwy, świętości w życiu codziennym i apostolskiej lub misyjnej troski o wszystkich (począwszy od dzieciństwa). Edukacja wiary koniecznie musi być zadaniem interdyscyplinarnym, ze szczególnymi projektami na każdej z płaszczyzn działalności (rodzina, szkoła, parafia itd.).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 260
Liczba cytowań: 0