
Toruńskie Studia Bibliologiczne
2013, nr 2 (11)

ISSN 2080-1807

Streszczenie: W początkach XX w. oferta skierowana do Polaków Prus Zachod-
nich znacznie się powiększyła. W mniejszych miejscowościach, poza Gdańskiem, 
Toruniem czy Grudziądzem, powstały gazety skierowane do mieszkańców Staro-
gardu Gdańskiego, Chojnic, Świecia i Lubawy oraz okolicznych wsi, zawierające 
informacje z kraju, prowincji, najbliższego regionu i miasta. Redakcje „Naszej 
Gazety”, „Gazety Chojnickiej”, „Gazety Świeckiej” i „Głosu Lubawskiego” w krótkim 
czasie swego istnienia zetknęły się z niemieckim wymiarem sprawiedliwości. 
Redaktorom odpowiedzialnym tych periodyków wytoczono 11 procesów, w trak-
cie których oskarżono ich m.in. o obrazę i podburzanie do gwałtów. W rezultacie 
redakcje musiały zapłacić blisko dwa tysiące marek kary finansowej, a przed 
sądem znalazło się siedmiu redaktorów.

Słowa kluczowe: „Gazeta Chojnicka”, „Gazeta Świecka”, „Głos Lubawski”, „Nasza 
Gazeta”, 1910−1915, gazety pomorskie, procesy prasowe.

W drugim dziesięcioleciu XX w. oferta prasowa skierowana do Po-
laków Prus Zachodnich znacznie się powiększyła. Kształtowany 

od 1848 r. system prasy został poszerzony o periodyki prowincjonalne, 
tworzone w mniejszych miastach, nieposiadających dotychczas własnych, 
polskojęzycznych wydawnictw prasowych.

Grażyna Gzella
Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
e-mail: gmg@umk.pl

Kłopoty z prawem zapomnianych  
gazet pomorskich (1910–1915)

DOI: 10.12775/TSB.2013.027

http://dx.doi.org/10.12775/TSB.2013.027


Grażyna Gzella 154

Silnym ośrodkiem prasowym w początkach XX w. stał się Staro-
gard Gdański1, w którym 17 września 1910 r. ukazał się numer okazowy 
„Naszej Gazety”. Nakładcą i drukarzem periodyku był Leon Kowalski2, 
a pierwszym redaktorem odpowiedzialnym Alojzy Bieliński3, z czasem 
odpowiedzialność za redakcję przejęli Feliks Kisielewski4 i ponownie 
Kowalski. Pierwszy numer wydano z datą 1 października5. Pismo ukazy-
wało się trzy razy w tygodniu i miało mutacje: „Gazetę Brodnicką”, „Gazetę 
Kościerską” i „Gazetę Lubawską”6.

Kolejnym miastem, w którym utworzono polską gazetę w począt-
kach XX w., były Chojnice. Dnia 15 marca 1912 r. wydano numer oka-
zowy „Gazety Chojnickiej”7, zapowiadając, że numer pierwszy ukaże się 
1 kwietnia8. Pismo nie zachowało się, stąd stosunkowo wiele wątpliwości 

1  Scharakteryzowano tylko te gazety, które w okresie od 1910 do 1915 r. zetknęły się 
z niemieckim wymiarem sprawiedliwości.

2  Szerzej zob. A. Siemiginowska, Kowalski Leon, [w:] Polski słownik biograficzny, 
t. 14, Wrocław 1968−1969, s. 54−55. Tam błędna informacja, że Kowalski związany 
był z „Gazetą Grudziądzką”, podczas gdy w redakcji tego pisma pracował inny Leon  
Kowalski.

3  Alojzy Bieliński (1889−1916) pochodził z Pączewa. Uczył się w Collegium Maria-
num w Pelplinie, a potem w Toruniu. Z wykształcenia był drukarzem. Po pracy w „Naszej 
Gazecie” wyjechał do Nadrenii, gdzie w Oberhausen, tuż przed wybuchem pierwszej 
wojny światowej, założył drukarnię. Powołany na front zamknął swe przedsiębiorstwo. 
Zmarł w lazarecie polowym w wyniku ran odniesionych na froncie we Francji. Zob. np.: 
M. Pestka Garnyszowa, Pączewo z dziejów i obyczaju wsi kociewskiej, Tczew 1989, s. 103, 
110; [Nekrolog], „Pielgrzym” 1916, nr 68, s. [4].

4  Informacja o redagowaniu „Naszej Gazety” przez Feliksa Kisielewskiego zob. Wia-
domości z naszych i dalszych stron, „Gazeta Grudziądzka” 1912, nr 110, s. [2]. F. Kisielewski 
(1867−1931) pochodził z Torunia. Z wykształcenia był zecerem. Zawodu uczył się u Jó-
zefa Buszczyńskiego. Po krótkiej zapewne pracy w Starogardzie powrócił do rodzinnego 
miasta, gdzie dalej pracował w wyuczonym zawodzi. Zob. Wiadomości potoczne, „Słowo 
Pomorskie”1931, nr 161, s. 8.

5  O fakcie tym poinformowały polskie gazety. Zob. „Gazeta Toruńska” 1910, nr 177, 
s. [2]; „Gazeta Olsztyńska” 1910, nr 92, s. [2]; „Gazeta Bydgoska” 1910, nr 191, s. [2], 
nr 215, s. [3].

6  Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku, t. 3: 1865−1918, wol. 2, Warszawa 2010, 
s. 339; J. Banach, Powstanie i rozwój polskiej prasy w Starogardzie Gdańskim w końcowym 
okresie rozbiorów, [w:] Pomorze. Okno na świat. Studia z dziejów XIX i XX wieku, Gdańsk 
2002, s. 39−40.

7  Bibliografia historii..., s. 277.
8  Zob. Nasze sprawy, „Orędownik” 1912, nr 65, s. [2]; Polska, „Gazeta Lipska” 1912, 

nr 35, s. [2]; Wiadomości potoczne, „Pielgrzym” 1912, nr 35, s. [2].



Kłopoty z prawem zapomnianych gazet pomorskich (1910–1915) 155

dotyczących jego twórców. Współczesna prasa podała, że w chwili powsta-
nia gazeta związana była z pelplińskim „Pielgrzymem”9, a wydawcą był 
bliżej nieznany Stanisław Owsiany10. W lipcu 1912 r. „Gazeta Chojnicka” 
uzyskała samodzielność, przestała być uzależniona od pelplińskiego 
pisma, a  jej redaktorem odpowiedzialnym został Edmund Rakowski11, 
który już pod koniec tego roku przeniósł się do Świecia i tam redagował 
„Gazetę Świecką”. Na stanowisku redaktora odpowiedzialnego „Gazety 
Chojnickiej” zastąpił go Antoni Konieczny12.

Wspomniana „Gazeta Świecka” pojawiła się 24 grudnia 1912 r. (nu-
mer okazowy). Ukazywała się trzy razy w tygodniu, pod redakcją znanego 
dziennikarza Mieczysława Noskowicza13, który w Świeciu pracował zaled-
wie kilka miesięcy, bo już w marcu 1913 r. redakcja poszukiwała nowego 
redaktora14. Został nim drukarz Teofil Zieliński15 związany z  „Gazetą 
Grudziądzką”. Wkrótce też do redakcji świeckiego pisma trafił z redakcji 
„Gazety Chojnickiej” E. Rakowski. Świecki periodyk posiadał dwie muta-
cje: „Gazetę Chełmińską” i „Gazetę Chełmżyńską”.

„Głos Lubawski” to ostatnia gazeta Prus Zachodnich powstała przed 
I wojną światową, której numer okazowy opublikowano 18 marca 1913 r. 
Pierwszym redaktorem odpowiedzialnym był całkowicie nieznany Ludwik 
Jabłoński, następnie stanowisko to zajmowali Józef Alojzy Gawrych16, 

9  Zob. np.: Sprawy polskie, „Dziennik Bydgoski” 1912, nr 63, s. [1].
10  Stanisław Owsiany żył w latach 1870−1915. Archiwum Diecezjalne w Pelplinie, 

Parafia w Czersku, Liber baptisatorum 1870; tamże, Parafia w Rytlu, Liber mortuorum 
1899−1950.

11  Wiadomości potoczne, „Dziennik Bydgoski” 1912, nr 154, s. [3]; Z różnych stron, 
„Dziennik Poznański” 1912, nr 156, s. [4].

12  Antoni Konieczny (1887−1940) był już doświadczonym dziennikarzem. Wcze-
śniej pracował w „Głosie Śląskim”, „Lechu” i „Gazecie Gdańskiej”. Bibliografia historii..., 
indeks. O jego obecności w redakcji „Gazety Chojnickiej” zob. np.: Polska, „Przyjaciel” 
1913, nr 4, s. [2].

13  S. Poręba, Noskowicz Mieczysław, [w:] Polski słownik biograficzny, t. 23, Wrocław 
1978, s. 218.

14  [Anons], „Pielgrzym” 1913, nr 34, s. [3].
15  Archiwum Państwowe w Poznaniu [dalej cyt.: AP Poznań], Prezydium Policji 

[dalej cyt.: PP], sygn. 3787.
16  Zob. np.: Tobie Polsko. Szkice biograficzne działaczy ruchu niepodległościowego na 

Górnym Śląsku, pod red. W. Lesiuka, W. Zielińskiego, Opole 1981, s. 147−153.



Grażyna Gzella 156

Wiktor Ujma17, Stefan Podkomorski18, a pod koniec wojny Mieczysław 
Piechowski19.

Redakcje wszystkich wymienionych tytułów dostarczały swym czy-
telnikom bieżące informacje z kraju, prowincji, najbliższego regionu 
i miasta, a gazety swą strukturą przypominały inne wydawnictwa ciągłe 
wydawane w tym czasie w zaborze pruskim, informowały, uczyły i kształ-
towały świadomość.

Oprócz „Głosu Lubawskiego”, który przetrwał lata wojny, oraz „Głosu 
Ludu”, który przestał się ukazywać w lipcu 1912 r., pozostałe wymienione 
pisma znikły z rynku prasowego w początkowych miesiącach pierwszej 
wojny światowej.

Przepisy prawne obowiązujące tak polskich, jak i niemieckich re-
daktorów odpowiedzialnych w początkach XX w. uchwalone zostały wraz 
z powstaniem Drugiej Rzeszy Niemieckiej. Nowy Kodeks karny ukazał się 
15 maja 1871 r. i był przeróbką kodeksu z 1851 r. Znalazły się w nim 
paragrafy mające zastosowanie w procesach prasowych. Dnia 7 maja 
1874 r. wydano „Ustawę prasową” (weszła w życie 1 lipca tego roku), 
której § 1 głosił: „Wolność prasy podlega tylko tym ograniczeniom, które 
przepisane są, względnie dozwolone niniejszą ustawą”20. W kraju obo-
wiązywała kontrola represyjna, niepozwalająca na kontrolowanie treści 
przed ich wydrukowaniem, ponieważ: „odpowiedzialność za czyny, któ-
rych karygodność jest uzasadniona na podstawie treści druku, normują 
istniejące ogólne prawa karne. W piśmie periodycznym redaktor odpo-
wiedzialny będzie karany jako sprawca, o ile wyjątkowe okoliczności nie 

17  W lipcu 1914 r. był już byłym redaktorem „Głosu”. Prawdopodobnie to on w 1919 r. 
redagował czasopismo „Kinematograf Polski”, następnie pracował w redakcjach „Orędow-
nika” i „Kuriera Poznańskiego”. M. Hendrykowska, Czasopiśmiennictwo filmowe w Poznaniu 
w latach 1918−1939, „Kronika Miasta Poznania”, 48: 1980, s. 42.

18  Stefan Podkomorski (1878−1935) z wykształcenia był prawnikiem. W redakcji 
„Głosu” pracował od 1 lipca 1914 r., ale już w marcu 1915 r. został powołany do wojska 
i zatrudniony na stanowisku cenzora w Wydziale Prasowym przy Generał-Gubernator-
stwie Warszawskim. Po wojnie był kierownikiem Wojskowego Sądu Rejonowego w Po-
znaniu. Zob. AP Poznań, USC Obrzycko, sygn. 13; tamże, PP, sygn. 4982; Zgony, „Dziennik 
Poranny” 1935, nr 231, s. 6.

19  Z. Kratochwil, Piechowski Mieczysław, [w:] Słownik biograficzny Pomorza Nadwi-
ślańskiego, t. 3, Gdańsk 1997, s. 413−414.

20  Dzielnica pruska. Ustawa prasowa z dnia 7 maja 1874 r., [w:] S. Lam, Przepisy 
prasowe i widowiskowe obowiązujące w granicach państwa polskiego, Warszawa 1921, 
s. 94.



Kłopoty z prawem zapomnianych gazet pomorskich (1910–1915) 157

wykluczają jego przestępstwa”21. Każdy numer gazety musiał zawierać 
nazwisko redaktora odpowiedzialnego, który odpowiadał za wszystkie 
treści umieszczone w danym numerze, stąd nazywano go „redaktorem 
od siedzenia” czy „redaktorem od kozy”22.

Spośród redaktorów odpowiedzialnych wszystkich wymienionych 
periodyków z niemieckim wymiarem sprawiedliwości najwcześniej ze-
tknął się redaktor „Naszej Gazety”23 Alojzy Bieliński. W styczniu 1911 r. na 
łamach periodyku Kowalskiego przedrukowano z „Pielgrzyma” korespon-
dencję z Sulęczyna24, której autor skrytykował działania administratora 
tamtejszej parafii25 księdza Jana Pawła Aeltermanna26. Księdzu zarzucono 
brak znajomości języka polskiego, usuwanie z kościoła niektórych para-
fian i ograniczanie do niego dostępu. Wreszcie zauważono, że skutkiem 
takiego postępowania księdza stało się przechodzenie na religię ewan-
gelicką. Nie znamy przebiegu procesu w Starogardzie, podczas którego 
osądzono Bielińskiego, ale gdy miesiąc później za ten sam artykuł są-
dzono redaktora odpowiedzialnego „Pielgrzyma” świadkowie wydarzeń 
w Sulęczynie potwierdzili większość wypadków opisanych w publikacji. 
Mimo to osoby podpisujące numery polskich gazet zawierających inkry-
minowaną korespondencję zostały skazane27, a wyroki były stosunkowo

21  Tamże, s. 101.
22  Szerzej zob. G. Gzella, Pruskie prawo prasowe w drugiej połowie XIX wieku, [w:] 

W kręgu prasy (przeszłość – teraźniejszość – przyszłość), t. 2, pod red. G. Gzelli, J. Gzelli, 
Toruń 2001, s. 33−43; taż, „Przed wysokim sądem”. Procesy prasowe polskich redaktorów 
czasopism dla chłopów w zaborze pruskim, Toruń 2004, s. 30−38.

23 E gzemplarze czasopism, w których zamieszczono inkryminowane artykuły nie 
zachowały się, stąd podjęto próbę scharakteryzowania ich, opierając się na tekstach 
zamieszczonych w innych gazetach, których redaktorzy odpowiedzialni mieli również 
procesy, niewątpliwie za te same treści.

24  Tekst ten pojawił się również w innych polskich gazetach Prus Zachodnich, stąd 
znamy jego treść. Zob. np.: Wiadomości potoczne, „Pielgrzym” 1911, nr 6, s. [1].

25  Proboszczem sulęczyńskiej parafii był Polak ksiądz Antoni Weilandt, któremu 
władze duchowne odebrały zarząd nad sprawami majątkowymi parafii pozostawiając 
w jego rękach sprawy duchowne. Wywołało to zatargi, które w rezultacie doprowadziły do 
odsunięcia Weilandta od spraw parafii i przeniesienie go do „domu księży wysłużonych” 
w Zamartem. Zob. Półtora tysiąca marek kary za obrazę księdza, „Gazeta Toruńska” 1911, 
nr 173, s. [1]; o osobie proboszcza zob. H. Mross, Słownik biograficzny kapłanów diecezji 
chełmińskiej wyświęconych w latach 1821−1920, Pelplin 1995, s. 349.

26  Zob. H. Mross, dz. cyt., s. 1.
27  Ignacego Wieczorka redaktora „Pielgrzyma” skazano na karę finansową w wyso-



Grażyna Gzella 158

wysokie. W przypadku „Naszej Gazety”, której redaktor zrzekł się obrony, 
sąd okazał się być surowszy od prokuratora. Podczas gdy oskarżyciel za 
obrazę28 księdza Aeltermanna wniósł o karę finansową dla Bielińskiego29 
wynoszącą 150 marek, sąd nakazał redaktorowi zapłacić aż 600 marek30 
lub w  razie gdyby nie mógł wnieść takiej kwoty 100 dni więzienia31. 
Skarżący duchowny w  trakcie procesu pod żadnymi warunkami nie 
chciał zgodzić się na ugodę. Jego zdaniem autorem korespondencji był 
poprzedni proboszcz parafii ks. Weilandt, jak zauważył „Polak, mimo 
niemieckiego nazwiska32”. Relacja z procesu zamieszczona w „Naszej Ga-
zecie” wywołała kolejne niezadowolenie duchownego i wkrótce czytelnicy 
dowiedzieli się, że ksiądz wytoczył redakcji następny proces o obrazę33. 
Nie zachowały się żadne informacje o przebiegu i rezultacie tego pro-
cesu, ale rzecz nie była odosobniona. Drugi i kolejne procesy, w których 
sądzono polskich redaktorów odpowiedzialnych za obrazę Aeltermanna, 
wytoczono również redakcjom „Pielgrzyma”34, „Gazety Grudziądzkiej”35 
i „Gazety Gdańskiej”. Redakcja tej ostatniej poinformowała w maju 1912 r.: 
„trzy tysiące przeszło marek kary, naznaczono kilku innym pismom 
naszej dzielnicy – a teraz naszemu redaktorowi p. Grimsmannowi trzy 
miesiące i tydzień więzienia”, i dalej zaznaczyła „Procesy te dla historyka, 

kości 1500 marek. [Na 1500 marek kary pieniężnej lub 5 miesięcy więzienia], „Pielgrzym” 
1911, nr 91, s. [1]. Wywołało to komentarze prasy polskiej i kolejne procesy.

28  W Kodeksie karnym obrazy dotyczyły trzy paragrafy: 185, 186 i 187. Zob. Kodeks 
karny Rzeszy Niemieckiej z dnia 15 maja 1871 r. z późniejszymi zmianami i uzupełnieniami 
po rok 1918 wraz z ustawą wprowadczą do kodeksu karnego dla Związku Północno-Nie-
mieckiego (Rzeszy Niemieckiej) z dnia 31 maja 1870 r., Poznań 1920, s. 82−83.

29  Kronika sądowa, „Dziennik Poznański” 1911, nr 151, s. [3].
30  Informowały o tym liczne gazety polskie. Zob. np.: Polska, „Gazeta Toruńska” 1911, 

nr 149, s. [2]; Nasze sprawy, „Pielgrzym” 1911, nr 79, s. [2]; Sprawy polskie, „Dziennik 
Bydgoski” 1911, nr 150, s. [2]; Nasze sprawy, „Kurier Poznański” 1911, nr 150, s. [5].

31  Sądy niemieckie wydając wyroki brały pod uwagę niemożność zapłacenia kary 
finansowej przez oskarżonego i w zamian określały czas pobytu w więzieniu.

32  Sprawy polskie, „Dziennik Bydgoski” 1911, nr 150, s. [2].
33  Nasze sprawy, „Dziennik Kujawski” 1911, nr 164, s. [2].
34  Zob. np.: Wiadomości potoczne, „Pielgrzym” 1911, nr 98, s. [3]; Przed izbą karną 

w Starogardzie, „Pielgrzym” 1912, nr 5, s. [3]; Na tysiąc marek grzywny lub 100 dni wię-
zienia, „Pielgrzym” 1912, nr 26, s. [2]; Znowu na 1000 mr. Grzywny lub 100 dni więzienia, 
„Pielgrzym” 1912, nr 32, s. [1].

35  Szerzej zob. G. Gzella, Procesy prasowe redaktorów „Gazety Grudziądzkiej” w latach 
1894−1914, Toruń 2010, s. 131−132.



Kłopoty z prawem zapomnianych gazet pomorskich (1910–1915) 159

który kiedyś o naszych stosunkach kościelnych w Prusach Zachodnich 
podejmie się pisać, będą miały ogromne znaczenie”36.

Przez pewien czas redaktorem odpowiedzialnym „Naszej Gazety” był 
F. Kisielewski, którego również nie ominął proces prasowy. We wrześniu 
1912 r., byłego już redaktora sąd starogardzki, za wydrukowanie odezwy 
zatytułowanej Pomoc dajcie nam rodacy, skazał na 50 marek grzywny. 
Prokurator w akcie oskarżenia domagał się kary w wysokości 75 marek37. 
Tę samą odezwę opublikowano w „Gazecie Chojnickiej”38, której redak-
torem w lipcu 1912 r., gdy prokurator rozpoczął postępowanie sądowe, 
był E. Rakowski. Rzecz dotyczyła zbierania składek na rodziny Polaków 
zasądzonych w procesie świeckim. Nie znamy przebiegu obu procesów, ale 
wiadomo, że odezwa opublikowana w „Naszej Gazecie” i „Gazecie Chojnic-
kiej” była wynikiem innego, świeżo zakończonego procesu, wytoczonego 
szesnastu mieszkańcom Świecia, którzy jakoby dopuścili się podburzania 
do gwałtów po przegranych wyborach do parlamentu w dniu 26 stycz-
nia 1912 r. Rzeczywiście w tym czasie doszło w mieście do rozruchów, 
będących efektem, jak napisano w „Gazecie Toruńskiej”, „nadużyć jakich 
dopuszczali się Niemcy w wyborach”39. Po procesie świeckim redakcje 
„Naszej Gazety” i  „Gazety Chojnickiej”, podobnie jak wspomniana „To-
ruńska”40, zauważyły, że rodziny oskarżonych pozostających od czterech 
miesięcy w więzieniu są bez środków do życia, stąd komitet, celem którego 
będzie zbieranie składek na pomoc. Proces „Naszej Gazety” toczył się we 
wrześniu, a „Gazety Chojnickiej” w listopadzie 1912 r. Prokurator zarzucił 
redaktorom wzywanie do składek, które miałyby pokryć koszty procesu 
świeckiego, a nie wspomóc rodziny skazańców41 i chociaż w trakcie po-

36  Trzy miesiące i tydzień więzienia za obrazę księdza Aeltermanna, „Gazeta Gdańska” 
1912, nr 53, s. [1].

37  Wiadomości z naszych i dalszych stron, „Gazeta Grudziądzka” 1912, nr 110, s. [2]; 
Wiadomości miejscowe i prowincjonalne, „Postęp” 1912, nr 207, s. [3].

38  Polska, „Gazeta Toruńska” 1912, nr 158, s. [1]; Sprawy polskie, „Dziennik Bydgo-
ski” 1912, nr 158, s. [1]; Nowy proces świecki, „Przyjaciel” 1912, nr 85, s. [2]; Wiadomości 
z bliska i z daleka, „Wielkopolanin” 1912, nr 159, s. [3]; Polska, „Gazeta Lipska” 1912, nr 86, 
s. [3]; Nasze sprawy, „Orędownik” 1912, nr 160, s. [2]. 

39  Po wyroku świeckim, „Gazeta Toruńska” 1912, nr 126, s. [1].
40  Prawdopodobnie informacja podana przez redakcję „Gazety Toruńskiej” była 

napisana w łagodniejszej formie, nie doszło bowiem do procesu.
41  Wiadomości potoczne, „Dziennik Bydgoski” 1912, nr 272, s. [3]. Prokurator 

w swym oskarżeniu zastosował § 16 prawa prasowego, który brzmiał: „Publiczne wezwa-
nia w prasie do składania gotówkowych datków, na pokrycie kar pieniężnych, nałożonych 



Grażyna Gzella 160

siedzenia redaktor „Gazety Chojnickiej” E. Rakowski przekonywał, że 
odezwa była podpisana przez prawników, a on nie wiedział, że dopusz-
cza się czynu karygodnego, prokurator wniósł również dla niego o karę 
finansową wynoszącą 150 marek, a sąd zmniejszył wyrok do 80 marek42. 
W ten sposób jedna opublikowana odezwa uszczupliła finanse dwóch 
redakcji łącznie o 130 marek.

Po Kisielewskim, w końcu 1912 r., „Naszą Gazetę” podpisywał wy-
dawca i drukarz pisma L. Kowalski, który w  lutym 1913 r. zamieścił 
w swym piśmie oświadczenie: „Zawartą w nr 132 redagowanej przeze 
mnie «Naszej Gazety» obrazę tutejszej policji w sprawie Towarzystwa 
Młodzieży Katolickiej z ubolewaniem cofam i płacę do tutejszej kasy 
ubogich 300 marek grzywny”43. Musiało to być efektem nieznanego bliżej 
procesu, o czym świadczy grzywna, a nie np. dobrowolna wpłata będąca 
wynikiem ugody.

Kłopoty prawne redakcji „Gazety Chojnickiej” zaczęły się już w kilka 
miesięcy po powstaniu periodyku, jeszcze przed procesem o wspomnianą 
już odezwę. Jak poinformowała redakcja w sierpniu 1912 r., a za nią tekst 
ten powtórzyły liczne gazety pomorskie, wielkopolskie i śląskie (stąd 
znamy jego treść): 

Policja tutejsza od samego początku istnienia naszej drukarni jest 
naszym częstym gościem. Wczoraj odwiedził nas znowu policjant 
i z polecenia komisarza policji chojnickiej oświadczył, żeby naszą 
firmę sądownie zatwierdzoną i umieszczoną na naszym domu, prze-
inaczyć. Na zapytanie w jaki sposób to uczynić, delegat pana komisarza 
chojnickiego objaśnił, że nagłówek „Gazeta Chojnicka” ma brzmieć 
„Koenitzer Zeitung”44. 

na kogoś za przestępstwa, jako też publiczne potwierdzanie odbioru składek na taki cel, 
są zabronione”. Dzielnica pruska..., s. 99−100.

42  Wiadomości potoczne, „Pielgrzym” 1912, nr 143, s. [3]; Wiadomości z bliska i z da-
leka, „Wielkopolanin” 1912, nr 272, s. [3]; Nasze sprawy, „Orędownik” 1912, nr 274, 
s. [2].

43  Oświadczenie, „Gazeta Lubawska” 1913, nr 17, s. 1.
44  Cyt. za: Z różnych stron, „Dziennik Poznański” 1912, nr 182, s. [3]; Polska, „Gazeta 

Toruńska” 1912, nr 184, s. [2]; Wiadomości z bliska i z daleka, „Wielkopolanin” 1912, nr 184, 
s. [3]; Wiadomości miejscowe i prowincjonalne, „Postęp” 1912, nr 182, s. [2]; Mowa posła 
dr Zygmunta Seydy, „Postęp” 1913, nr 31, s. [1]; Ciekawe żądanie policyi, „Kuryer Śląski” 
1912, nr 183, s. [2]; Z całego świata, „Katolik” 1912, nr 99, s. [2].



Kłopoty z prawem zapomnianych gazet pomorskich (1910–1915) 161

Gazeta niemiecka o tym tytule istniała już w mieście i zapewne nie 
doszło do umieszczenia niemieckojęzycznej tablicy na budynku redakcji, 
ale żądania urzędników niemieckich nie zakończyły się, bowiem kilka dni 
później policjant, na życzenie landrata powiatu chojnickiego, polecił aby 
na budynku wypisać nazwiska wszystkich członków Spółki Wydawniczej 
„Gazety Chojnickiej”. Fakt ten redakcja skomentowała: „Trudno odgadnąć 
przyczynę tego niezwykle ciekawego życzenia. A jeszcze trudniej odna-
leźć odpowiednie przepisy prawne. [..] Widocznie musiało zajść znowu 
przeoczenie jakiegoś przepisu lub też nieporozumienie, o co w ciągłej 
walce z «niebezpieczeństwem polskim» wcale nie trudno”45. Nie wiemy 
o jakie przeoczenie chodziło, być może urzędnicy administracji niemiec-
kiej zrezygnowali z dalszego nękania redakcji, w żadnej gazecie zaboru 
pruskiego nie wrócono bowiem do tej kwestii.

Również „Gazeta Świecka”, w swej niezbyt długiej historii, nie ustrze-
gła się kłopotów prasowych. W kwietniu 1913 r. zamieszczono w piśmie 
korespondencję relacjonującą przebieg wiecu w Świeciu, podczas któ-
rego przemówienie wygłosił redaktor „Dziennika Bydgoskiego”. Pierwsze 
przesłuchanie T. Zielińskiego, redaktora świeckiego pisma, odbyło się 
w pierwszych dniach czerwca. Prokurator twierdził, że w opublikowanej 
korespondencji usiłowano podburzyć mieszkańców miasta przeciwko 
rządowi pruskiemu46 w celu, jak stwierdzono, „oderwania dzielnic pol-
skich od granic pruskich”47. Sędziowie podczas procesu we wrześniu 
potwierdzili zarzuty oskarżyciela. Redaktora skazano na karę finansową 
wynosząca 400 marek lub 40 dni więzienia, gdyby skazany nie był w sta-
nie zapłacić tej kwoty48. Łącznie z kosztami postępowania sądowego kara 
wyniosła 490 marek49.

45  Wiadomości z bliska i z daleka, „Wielkopolanin” 1912, nr 196, s. [3]; Nasze sprawy, 
„Orędownik” 1912, nr 194, s. [2]; Wiadomości miejscowe i polityczne, „Postęp” 1912, 
nr 196, s. [3]; Z różnych stron, „Dziennik Poznański” 1912, nr 193, s. [4]; Polska, „Gazeta 
Toruńska” 1912, nr 194, s. [1].

46  Podburzania do gwałtów dotyczył §130 Kodeksu karnego. Zob. Kodeks karny..., 
s. 60.

47  Wiadomości potoczne, „Dziennik Bydgoski” 1913, nr 133, s. [3].
48  Polska, „Gazeta Codzienna” 1913, nr 224, s. [2]; Wiadomości miejscowe i prowin-

cjonalne, „Postęp” 1913, nr 225, s. [3]; Wiadomości z naszych i dalszych stron, „Gazeta Gru-
dziądzka” 1913, nr 117, s. [2]; Wiadomości potoczne, „Pielgrzym” 1913, nr 117, s. [2].

49  AP Poznań, PP, sygn. 3787: wycinek z „Gazety Świeckiej” 1914, nr 35.



Grażyna Gzella 162

Kolejna sprawa związana była z setną rocznicą śmierci pod Lipskiem 
księcia Józefa Poniatowskiego, którą prasa polska postanowiła uczcić, 
wydając jubileuszowe numery swych pism. Również „Gazeta Świecka” 
18 października 1913 r. w numerze 124 oraz numerach 48 „Gazety Cheł-
mińskiej” i „Gazety Chełmżyńskiej” opublikowała teksty dotyczące tego 
wydarzenia. Szczególnie niebezpieczny okazał się wiersz Pierre Jean Be-
rangera zatytułowany Poniatowski, który zdaniem prokuratury50 mógłby 
„wielkie rozruchy wywołać w granicach państwa pruskiego i naruszyć 
spokój publiczny obywateli pruskich”51. Pierwsze posiedzenie sądu od-
było się w Grudziądzu 23 marca 1914 r., odroczono je jednak52, aby 
poznać stanowisko prokuratury poznańskiej, która przeprowadziła już 
dwa postępowania sądowe w sprawie tego samego wiersza53. Po raz drugi 
sąd zebrał się 22 kwietnia. Obrońcą oskarżonego Zielińskiego był znany 
grudziądzki adwokat Stefan Łaszewski, broniący wielu redaktorów w ich 
licznych procesach prasowych. Sąd uznał redaktora odpowiedzialnego 
winnym i skazał go na karę finansową wynoszącą 100 marek lub 20 dni 
więzienia. Nakazano też konfiskatę wszystkich zachowanych jeszcze 
w redakcji i drukarni numerów „Gazety Świeckiej” oraz jej mutacji „Ga-
zety Chełmińskiej” i „Gazety Chełmżyńskiej”54, co policja wyegzekwowała 
9 maja, nic jednak nie znaleziono55.

Dnia 12 maja 1914 r. na łamach „Gazety Chełmińskiej” poinfor-
mowano, że w ciągu roku nałożono na redaktora około 800 marek kar 
i kosztów sądowych56, co dowodzi, że oprócz dwóch przedstawionych 
procesów redaktor musiał mieć, nieznany nam dziś, jeszcze trzeci, kosz-
towniejszy od tego za wiersz o Poniatowskim.

50  Prokurator w oskarżeniu wykorzystał § 130 Kodeksu karnego. Tamże: wyrok 
sądu z 22 kwietnia 1914 r.

51  Tamże: wycinek z „Gazety Świeckiej” 1914, nr 35.
52  Tamże.
53  Redakcją, która opublikowała również wiersz Berangera był „Dziennik Kujaw- 

ski”. Zob. Polska, „Gazeta Toruńska” 1913, nr 249, s. [2]. Nie skazano jednak redaktora 
odpowiedzialnego tej gazety i zniesiono konfiskatę numeru. Wiadomości miejscowe i pro-
wincjonalne, „Postęp” 1914, nr 10, s. [3].

54  AP Poznań, PP, sygn. 3787: wycinek z „Gazety Świeckiej 1914, nr 48; Wiadomości 
potoczne, „Dziennik Bydgoski” 1914, nr 93, s. [3].

55  AP Poznań, PP, sygn. 3787: wycinek z „Gazety Chełmińskiej” 1914, nr 57; Z róż-
nych stron, „Dziennik Poznański” 1914, nr 111, s. [3−4]; Wiadomości potoczne, „Dziennik 
Bydgoski” 1914, nr 108, s. [3].

56  AP Poznań, PP, sygn. 3787: wycinek z „Gazety Chełmińskiej” 1914, nr 57.



Kłopoty z prawem zapomnianych gazet pomorskich (1910–1915) 163

Ostatnią gazetą, redaktor której miał kłopoty z niemieckim pra-
wem, był „Głos Lubawski”. Pismo to od pierwszego numeru redagował 
J. A. Gawrych. Wydaje się, że nie praca w lubawskim wydawnictwie była 
największym kłopotem redaktora, ale jego wypowiedzi na wiecach i ze-
braniach, gdzie występował w imieniu redakcji, co było dość powszech-
nym zjawiskiem w ówczesnym życiu politycznym. W październiku 1913 r. 
Izba Karna w Lubawie skazała go na karę 20 marek lub 4 dni więzienia 
za przekroczenie §§ 12 i 19 ustawy o stowarzyszeniach i zebraniach. 
Gawrych na zebraniu zwołanym z okazji rocznicy ogłoszenia Konstytucji 
3 Maja przemawiał po polsku, a informacji o organizowanym spotkaniu 
nie zgłosił policji. Redaktor po ogłoszeniu wyroku poinformował, że 
odwoła się od tej decyzji sądu, ale brak jakichkolwiek informacji, aby do 
tego doszło57. Kilka dni później za podobne przestępstwo skazano go na 
kolejne 4 dni więzienia58. Gawrych wkrótce trafił do wojska i tam miał 
dalsze kłopoty z niemieckim wymiarem sprawiedliwości.

Proces drugiego redaktora odpowiedzialnego „Głosu Lubawskiego” – 
W. Ujmy miał inny charakter niż wszystkie wymienione dotychczas. Był 
wynikiem artykułu ogłoszonego w okresie wyborów uzupełniających 
do parlamentu niemieckiego z okręgu susko-lubawskiego w styczniu 
1914 r., którym obrażony poczuł się Polak – kandydat na posła Leonard 
Raszkowski z Krzemieniewa. Redakcja „Głosu” zarzuciła mu, że „przy-
czynił się do zaprzepaszczenia majątku p. [Mieczysława – uzup. autorki] 
Żuralskiego położonego w Krzemieniewie i że za pośrednictwo swoje 
suto się obłowił”59. Nazwano go też „sprzedawczykiem” i „zdrajcą sprawy 
narodowej”60. Raszkowski, który przegrał wybory, do czego niewątpliwie 
przyczyniła się redakcja „Głosu Lubawskiego”, w lutym 1914 r. na łamach 
„Gazety Toruńskiej”, „Kuriera Poznańskiego” i  „Pielgrzyma” zamieścił 
sprostowanie i ogłosił, że wytoczy proces redakcji lubawskiej gazety61. 

57  Polska, „Gazeta Toruńska” 1913, nr 232, s. [1]; Wiadomości miejscowe i prowin-
cjonalne, „Postęp” 1913, nr 232, s. [3]; Polska, „Przyjaciel” 1913, nr 121, s. [1].

58  Wiadomości miejscowe i prowincjonalne, „Postęp” 1913, nr 237, s. [3].
59  Sprawa p. Raszkowskiego przed sądem lubawskim, „Dziennik Bydgoski” 1914, 

nr 157, s. [1].
60  O nieskazitelność kandydata poselskiego, „Dziennik Bydgoski” 1914, nr 158, 

s. [1].
61  Polska, „Gazeta Toruńska” 1914, nr 39, s. [1−2]; Nasze sprawy, „Kurier Poznański” 

1914, dod. do nr 39, s. [5]; Wiadomości potoczne, „Pielgrzym” 1914, nr 23, s. [2].



Grażyna Gzella 164

W trakcie procesu o obrazę, który odbył się 9 lipca, Raszkowskiego repre-
zentował mecenas Bolesław Kurzętkowski, Ujmę bronił adwokat Man-
they. Wszyscy świadkowie poświadczyli rzetelność działań obrażonego, 
a sędzia zaproponował ugodę, na co zgodziły się strony62. Raszkowski 
cofnął skargę, a Ujma zobowiązał się zamieścić w „Głosie Lubawskim”, 
„Gazecie Toruńskiej”, „Gazecie Grudziądzkiej” i  „Kurierze Poznańskim” 
oświadczenie: „Podniesione na podstawie błędnych informacji przeciwko 
kandydatowi na posła do parlamentu, p. Raszkowskiemu z Krzemieniewa, 
zarzuty, jakoby był sprzedawczykim i jakoby za to otrzymał sute prowi-
zje, odwołuję niniejszym z wyrazem ubolewania”63. Oświadczenia tego 
nie udało się odnaleźć w żadnej z wymienionych gazet. Być może infor-
mację o ugodzie z treścią oświadczenia uznano za jego ogłoszenie, bądź 
wybuch pierwszej wojny światowej i obecność Ujmy na innym terenie 
przyczyniły się do zapomnienia urazów.

Podsumowując. Udało się odnaleźć informacje o kłopotach z niemiec-
kim prawem czterech redakcji gazet utworzonych w początkach XX w. na 
terenie Pomorza Gdańskiego. Redaktorom odpowiedzialnym tych pism 
wytoczono łącznie 11 procesów64 (nie wiadomo, jak skończyły się uwagi 
policjanta na temat napisu na budynku „Gazety Chojnickiej”). Przed sądem 
znalazło się siedmiu redaktorów odpowiedzialnych: Alojzy Bieliński, Fe-
liks Kisielewski, Edmund Rakowski, Leon Kowalski, Teofil Zieliński, Józef 
Alojzy Gawrych oraz Wiktor Ujma. Podobnie jak w gazetach z tradycją, 
ukazujących się przez całe dziesięciolecia, redaktorzy prowincjonalni 
najczęściej odpowiadali za obrazę, oskarżeni na podstawie paragrafów 
185−187 (Bieliński, Kowalski, Ujma). Groźne skutki powodowało narusze-
nie § 130 mówiącego o podburzaniu do gwałtów (Zieliński). Najwyższy 
wyrok zapadł w Starogardzie Gdańskim, gdzie redaktora Bielińskiego 
skazano na karę finansową wynosząca aż 600 marek, najłagodniej zakoń-

62  Wiadomości miejscowe i prowincjonalne, „Postęp” 1914, nr 159, s. [3]; Kronika 
sądowa, „Dziennik Poznański” 1914, nr 157, s. [3]; Sprawa p. Raszkowskiego..., s. [2]; 
O nieskazitelność..., s. [1]; O nieskazitelność kandydata poselskiego, „Gazeta Toruńska” 
1914, nr 158, s. [1].

63  Sprawa p. Raszkowskiego..., s. [2]; Nasze sprawy, „Kurier Poznański” 1914, nr 157, 
s. [3].

64  Jest to liczba procesów, jaką udało się odnaleźć. Być może było ich więcej, o czym 
nie informowały polskie gazety, a brak źródeł uniemożliwia rzeczywiste ustalenie ich 
liczby.



Kłopoty z prawem zapomnianych gazet pomorskich (1910–1915) 165

czyła się sprawa redaktora Ujmy, gdy podczas procesu w Lubawie doszło 
do ugody. Najdłużej ukazująca się, spośród przedstawianych, „Nasza Ga-
zeta” poniosła też największe koszty w relacjach z niemieckim wymiarem 
sprawiedliwości. Łącznie redaktorzy musieli zapłacić co najmniej 950 
marek, kolejne miejsce zajęła „Gazeta Świecka” – 800 marek.

W procesach wytoczonych redaktorom odpowiedzialnym zaprezen-
towanych gazet odnaleźć można wszystkie cechy charakterystyczne dla 
konfliktów z prawem innych polskich periodyków ukazujących się w tym 
czasie w zaborze pruskim:

jeden proces wywoływał drugi,•	
sąd wyrokował więcej niż żądał prokurator,•	
powodem procesu był artykuł, który pojawił się w innych gaze-•	
tach i redaktor odpowiedzialny poniósł konsekwencje podobnie 
jak inni jego koledzy,
dominowały te same paragrafy,•	
nie obeszło się bez konfliktu polsko-polskiego, na szczęście w tym •	
wypadku zakończonego ugodą.

Oczywiście cały czas trzeba pamiętać, że prezentowane gazety nie 
zachowały się, a informacje o ich relacjach z policją, prokuraturą i sądami 
niemieckimi posiadamy przede wszystkim ze źródeł pośrednich, co nie 
pozwala z całą stanowczością stwierdzić, że przedstawione procesy były 
jedynymi, jakie periodykom tym wytoczono.

Legal troubles of the forgotten Pomeranian newspapers  
(1910–1915)

Abstract: In the early twentieth century, the number of newspapers offered 
to the West Prussia Polish community increased significantly. In smaller towns, 
outside Gdańsk, Toruń and Grudziądz, numerous newspapers were launched. 
Their target audience were residents of Starogard, Chojnice, Świecie and Lubawa 
and the surrounding villages. The newspapers published information regarding 
the country, province, region and nearest towns. However, the editorial staff of 
“Nasza Gazeta”, “Gazeta Chojnicka”, “Gazeta Święcka” and “Głos Lubawski” soon 
faced serious legal trouble with the German justice. Cases against the editors-in-
chief of these periodicals were brought to court 11 times. During the trials the 



Grażyna Gzella 166

editors were accused of insults and violence incitement. As a result, they were 
fined with nearly two thousand marks of financial penalty. Seven editors were 
brought to court for trial.

Keywords: “Gazeta Chojnicka”, “Gazeta Święcka”, “Głos Lubawski”, “Nasza 
Gazeta”, 1910−1915, Pomeranian newspapers, press offences.


