Rozwój teologicznej prawdy o Wniebowzięciu NMP na podstawie liturgii
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2019.032Słowa kluczowe
dogmat, liturgia, Najświętsza Maryja Panna, Wniebowzięcie, ZaśnięcieAbstrakt
W artykule została podjęta kwestia ukazania rozwoju teologicznej prawdy o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny w liturgii. Śledząc jego treść zauważa się, iż krystalizowanie liturgii zgłębianego dogmatu odbywało się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i Zachodzie. Oprócz tego dostrzega się interesującą ewolucję w ramach nazewnictwa święta, gdzie na początku wspomina się o „Pamięci Świętej Maryi” (Memoria Sanctae Mariae), potem dostrzega się nazwę „Zaśnięcie Maryi” (Dormitio, Koimesis), a następnie widzi się już „Wniebowzięcie” (Assumptio). Materiał źródłowy badanego zagadnienia stanowi wybrana polska literatura teologiczna w okresie od uroczystego ogłoszenia Wniebowzięcia (1.11.1950 r.) do 1965 roku. Studiując ją dostrzega się, iż mariolodzy budują swe wypowiedzi na kanwie Pisma Świętego i Tradycji Kościoła. Zgłębiając osiągnięcia polskiej mariologii dostrzega się kreatywną, samodzielną interpretację badanych źródeł. Dzięki temu wspomniani mariolodzy nie zatrzymują się tylko na studiowaniu treści źródeł, lecz sami prezentują nowe rozwiązania, które z kolei stanowią wkład w rozwój myśli mariologicznej.Bibliografia
Andrzejczak H., Źródła-znaczenie i aktualność dogmatu o Wniebowzięciu NMP. Referat w formie odczytu, br. wyd., br. m. wyd. 1952.
Buxakowski J., Najświętsza Maryja Panna w liturgii, w: Gratia plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. E. Przybylski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1965, s. 79–128.
Dziasek F., Dogmat Wniebowzięcia, w: Gratia plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. E. Przybylski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1965, s. 341–373.
Kowalski J., Liturgia Wniebowzięcia, w: Χαιρε κεχαριτωμενη, b. red., b. m. wyd. b. r. wyd., s. 82–88.
Florkowski E., Matka Boża w nauce Ojców Kościoła, w: Gratia plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. E. Przybylski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1965, s. 59–77.
Kraszewski Z. J., Mariologia, Societe d’Editions Internationales, Paryż 1964.
Krenczkowski H., Środowisko wychowania a religijność katolików na przykładzie parafii miejskiej św. Krzyża w Grudziądzu, Wydawnictwo „Bernardinum”, Pelplin 2009.
Nicolas A., Dąbrowski E., Życie Maryi Matki Bożej, PAX, Warszawa 1954.
Perz A., Magisterium Kościoła o Matce Słowa Wcielonego, w: Gratia plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. E. Przybylski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1965, s. 129–122.
Pestka J., Człowiek jako podmiot kulturotwórczej działalności, „Theologica Thoruniensia” 1 (2000), s. 179–200.
Pestka J., Człowiek wierzący w kontekście przemijania, „Theologica Thoruniensia” 1 (2000), s. 201–218.
Pestka J., Proegzystencja chrześcijanina w polskiej myśli posoborowej, „Studia Pelplińskie” 17 (1988), s. 137–144.
Pestka J., Tożsamość chrześcijanina wobec przemian współczesnego świata, „Ateneum Kapłańskie” 1: 1989 (81) nr 112. s. 80–91.
Pietkun W., Maryja Matka Chrystusa. Rozwój dogmatu Maryjnego, red. J. Eska, PAX, Warszawa 1954.
Pius XII, Mediator Dei, Te Deum, Warszawa 2010.
Pius XII., Munificentissimus Deus (MD), w: Maryja Matka Chrystusa. Rozwój dogmatu Maryjnego, red. J. Eska, PAX, Warszawa 1954, s. 169–170.
Poznajmy Maryję. Katechizm Maryjny, br. wyd., br. m. wyd. 1954.
Ratzinger J., Opera omnia. Teologia liturgii, KUL, Lublin 2012, t. 11.
Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Znak, Kraków 2012.
Ratzinger J., Wzniosła córa Syjonu. Rozważania mariologiczne, Pallottinum, Poznań 2002.
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej, w: Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, Pallottinum, Poznań 2002, s. 48–78.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 342
Liczba cytowań: 0