Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2020.4.001Słowa kluczowe
nauczyciel, paradygmat, formacja osobowościowa, wymiary intelektualny, profesjonalny i etycznyAbstrakt
Artykuł porusza jedną z podstawowych i zarazem najważniejszych kwestii odnoszących się do osoby i zawodu nauczyciela. Jest nią formacja osobowościowa. Zagadnienie to ujęto z perspektywy historiozofii pedagogiki, dzięki czemu nadano mu wymiar paradygmatyczny, co pozwala na horyzontalne i wertykalne jego ujęcie. Celem artykułu jest syntetyczne ukazanie tego, co najbardziej warunkuje i wpływa na jakość pracy nauczyciela. Są nimi przynajmniej trzy obszary: intelektualny, profesjonalny i etyczny. To one w trakcie procesu formacji osobowościowej nauczyciela przygotowują go do misji, jaką pełni w społeczeństwie, przynależąc do ważnej grupy zawodowej. Trzeba zdawać sobie sprawę, że to nauczyciel w dziejach ludzkości odgrywał i nadal odgrywa współdecydującą rolę w rozwoju poszczególnych ludzi, narodów i społeczeństw. Ostatnia część artykułu zawiera sugestie dotyczące usprawnienia procesu formacji osobowościowej nauczyciela.
Bibliografia
Andrzejuk A. (red.) (1998). Zagadnienie etyki zawodowej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Navo”.
Gała A.F. (1992). Uwarunkowania wychowawcze dojrzałej moralności, Lublin–Wrocław: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL, Oficyna Wydawnicza „Lew” – Wojciech Rojek.
Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
Jankowski H. (1973). Etyka zawodu nauczycielskiego w świetle potrzeb współczesnej szkoły, „Nauczyciel i Wychowanie”, nr 3, s. 66–74.
Kamiński A. (1971). Nauczycielskie normy etyczne, „Nowa Szkoła”, nr 10, s. 2–4.
Kaszyński K., Żuk-Łapińska L. (1996). Etyka zawodu nauczyciela. Nauczenie etyki, Zielona Góra: Wydawnictwo WSP im. Tadeusza Kotarbińskiego.
Kołłątaj H. (1967). Raporty o wizycie i reformie Akademii Krakowskiej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kowalewska H., Porembski L. (red.) (1971). Nauczyciele o etyce swojego zawodu, Warszawa: „Nasza Księgarnia”.
Kozakiewicz M. (1971). Z problemów etyki zawodowej nauczyciela, [w:] Etyka zawodowa, red. A. Sarapata, Warszawa: „Książka i Wiedza”, s. 150–175.
Kuhn T.S. (2001). Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Kurdybacha Ł. (1948), Zawód nauczyciela w ciągu wieków, Warszawa: Czytelnik.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Legowicz J. (1988). Moralno-etyczne zasady zawodu nauczycielskiego, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 95–100.
Lewowicki T. (1994). Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej, Warszawa–Rzeszów: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo Foto-Art.
Lewowicki T. (2018). O inteligencji i Inteligencie/Pedagogu w świecie post(?)inteligencji, [w:] Wychowanie, socjalizacja, edukacja. Księga jubileuszowa dedykowana Prof. dr. hab. Andrzejowi Michałowi de Tchorzewskiemu z okazji 75. rocznicy urodzin i 50-lecia pracy naukowej, red. M. Chrost, K. Jakubiak, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 87–100.
Muszyński H. (1971). U podstaw etyki zawodowej nauczyciela, [w:] Etyka zawodowa, red. A. Sarapata, Warszawa: „Książka i Wiedza”, s. 121–149.
Pilch T. (1995). Rozważania wokół etyki nauczyciela-wychowawcy, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 5, s. 3–7.
Radziwiłł A. (1991), O ethosie nauczyciela, „Znak” nr 463(9), s. 10–15.
Siek S. (1986). Formowanie osobowości, Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Smołalski A. (2009). Paradygmaty i historiozofia pedagogiki, Wrocław: Teson. Agencja Poligraficzno-Wydawnicza.
Szycówna A. (1915). O powinnościach nauczyciela i jego kształceniu, Warszawa: Księgarnia J. Lisowskiej.
Woroniecki J. (2013). Katolicka etyka wychowawcza, t. 1–3, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Wydawnictwo KUL.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 775
Liczba cytowań: 0