Dispute over the prohibition to advertise the activity of so called pharmaceutical entrepreneur
DOI:
https://doi.org/10.12775/SIT.2018.019Keywords
advertising of pharmacies, pharmaceutical entrepreneur, freedom of economic activityAbstract
Pharmaceutical services refer to the regulated market, as they are the sole domain of pharmacists performing the so-called medical profession of public trust. Therefore, pharmacies as public health care facilities are subject to regulations different from other business facilities. One of the restrictions for a free pharmaceutical activity is Article 94a(1) of the Pharmaceutical Law, according to which it is prohibited to advertise pharmacies and pharmaceutical outlets and their activity; the information about the localization and opening time of a pharmacy or a pharmaceutical outlet is not treated as an advertisement. In the practice of applying this provision, pharmaceutical entrepreneurs are often limited in the scope of their own commercial offer. The objective of this article is a clarification of the concept of advertising pharmacies or pharmaceutical outlets and an attempt to resolve whether the prohibition to advertise pharmacies included in the provisions of the Pharmaceutical Law infringes the freedom of economic activity guaranteed to each entrepreneur pursuant to the Polish Constitution.
References
Adamski J., Urban K., Warmińska E., Refundacja leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Komentarz, Warszawa, 2015.
Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012.
Jasińska K., Reklama produktów leczniczych a reklama aptek, “Monitor Prawniczy” 2014, no 14.
Kolasiński M., Apteki: zakazy zamiast konkurencji, “Rzeczpospolita” of 18.11.2015.
Kondrat M., Prawo farmaceutyczne. Komentarz, Warszawa 2009.
Kruszyński R., Podmiotowy i przedmiotowy zakres zakazu reklamy aptek w znowelizowanym Prawie farmaceutycznym, “Aptekarz Polski” 2012, no 65.
Nowińska E., du Vall M., Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2010.
Nowosielska K., Aptekarze walczą, by programy opieki farmaceutycznej nie były zakazaną reklamą, „Rzeczpospolita” of 28.04.2015.
Ogiegło L., Komentarz do art. 94a in: Prawo farmaceutyczne. Komentarz, L. Ogiegło (ed.), Warszawa 2015.
Ożóg M., System handlu produktem leczniczym i produktami pokrewnymi. Problematyka prawna, Warszawa 2010.
Rabiega-Przyłęcka A., Glosa do wyroku WSA z 6.3.2008 r., VII SA/Wa 2216/07, Lex/el.2011.
Skubisz R., Prawo znaków towarowych. Komentarz, Warszawa 1997.
Skubisz R., in: Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, J. Szwaja (ed.), Warszawa 2013.
Sudak I., My Polacy lekomani. Rekordowe wydatki na leki, groźne skutki reklam, “Gazeta Wyborcza” of 04.03.2015.
Walaszek-Pyzioł A., Swoboda działalności gospodarczej, Kraków 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 293
Number of citations: 0