
S t u d i a  z  D z i e j ó w  R o s j i  i  E u r o p y  Ś r o d k o w o - W s c h o d n i e j  ■  L  ( z .  2 )

PL ISSN 1230-5057

Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii 
Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku 
rosyjskim

Zarys treści: Niniejszy artykuł przedstawia historię nielegalnych wydawnictw prasowych Komitetu 
Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawanych częściowo 
bądź całkowicie w języku rosyjskim. We wstępie scharakteryzowano sieć podziemnych dru-
karni KPZB oraz redakcji, a także nazwiska i pseudonimy działających w nich członków partii. 
W dalszej części opisano historię grupy rozłamowej (zwanej secesją) oraz wydawanych przez 
nią organów prasowych, a także historię rozprawienia się z tą grupą przez KC KPZB. Następnie 
opisano historię kolejnych organów prasowych KC KPZB wydawanych w języku rosyjskim, 
skład osobowy redakcji, okres wydawania gazet, sposób redagowania, poruszaną na ich łamach 
tematykę, skalę ich popularności wśród członków partii oraz ocenę ich poziomu merytorycz-
nego przez Komitet Centralny partii.

Outline of content: This article presents an overview of the illegal press publications of the Central 
Committee of the Communist Party of Western Belarus (CC CPWB) written partly or entirely 
in Russian. The article begins by characterising the network of underground printing and edi-
torial offices of the CC CPWB, as well as the names and pseudonyms of the party members 
active therein. The subsequent section recounts the splinter group (called „secession”) and its 
own press releases, as well as the aftermath of its conflict with the CC CPWB. And finally, the 
article describes the different Russian‑language press titles of the CC CPWB, the composition 
of their editorial boards, their periods of publication, their editing methods, the subjects raised, 
the scale of their popularity among party members and the substantive evaluation of their work 
by the Central Committee of the party.

Słowa kluczowe: Komunistyczna Partia Zachodniej Białorusi, KPZB, prasa komunistyczna w latach 
1923‑1938, ruch komunistyczny w czasach II Rzeczpospolitej, Wilno

Keywords: CPWB, communist press 1923‑1938, communist movement in Second Republic of 
Poland, USSR, Vilnius

Adam Radosław Suławka
Instytut Historyczny UW

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 

mcwiklinska
Stempel



56 Adam Radosław Suławka

Istniejąca w latach 1923‑1938 jako autonomiczna część Komunistycznej Partii 
Robotniczej Polski (KPRP), od roku 1925 funkcjonującej pod nazwą Komunistyczna 
Partia Polski (KPP) Komunistyczna Partia Zachodniej Białorusi (KPZB) doczekała 
się kilku opracowań w języku polskim i rosyjskim1, w których mniej lub bardziej 
obszernie opisywano jej historię, jednakże zdecydowana większość z nich powstała 
w czasach PRL oraz ZSRR, przez co miały one w znacznym stopniu charakter pro-
pagandowy i nie przedstawiały w pełni obiektywnie działalności tej partii. Celem 
niniejszego artykułu jest opisanie historii nielegalnych wydawnictw prasowych 
wydawanych przez Komitet Centralny KPZB, a konkretnie tej jej części, która uka-
zywała się częściowo bądź całkowicie w języku rosyjskim. Prasa KPZB doczekała 
się swojej monografii w języku rosyjskim2, była też obszernie opisywana w wydanej 
w języku białoruskim monografii dotyczącej historii dziennikarstwa na Białorusi3, 
jak również w obszernym artykule dotyczącym historii prasy białoruskiej na terenie 
II Rzeczypospolitej4. Z nowszych dzieł warto wspomnieć również o opublikowanej 
w języku rosyjskim pracy poświęconej prasie wydawanej przez podległą na obszarze 

1  W latach 60. i 70. XX wieku powstało kilkanaście publikacji dotyczących KPZB oraz jej dzia-
łaczy, a także innych białoruskich organizacji kryptokomunistycznych autorstwa byłej członkini tej 
partii Aleksandry Bergman, które zostały potem opublikowane zbiorowo w pracy pod tytułem Sprawy 
białoruskie w II Rzeczypospolitej, Warszawa 1984. Istnieje również biogram sekretarza Biura KC KPZB 
Józefa Łohinowicza autorstwa innego byłego działacza KPP Szymona Zachariasza: Józef Łohinowicz 
(Paweł Korczyk), „Z Pola Walki”, nr 3(15), 1961, s. 212‑237. Kwestia KPZB była również poruszana 
w pracach Henryka Cimka dotyczących ruchu komunistycznego w II Rzeczypospolitej. Z najważ-
niejszych prac tego badacza na ten temat można wymienić Białorusini w ruchu rewolucyjnym w II 
Rzeczypospolitej, [w:] Kwestia narodowościowa w Polsce i we Włoszech w XX wieku. Wybrane prob‑
lemy, red. idem, Rzeszów 2011, s. 11‑34, Komuniści‑Polska‑Stalin, Białystok 1990; Mniejszości naro‑
dowe w ruchu rewolucyjnym w II Rzeczypospolitej, Rzeszów 2011, Sojusz robotniczo‑chłopski w Polsce 
1918‑1939, Warszawa 1989. W języku rosyjskim i białoruskim opublikowano wiele opracowań na ten 
temat, m.in.: Т. Глинская, КПЗБ – руководитель освободительной борьбы трудящихся Западной 
Белоруссии 1924‑1928 гг., Mińsk 1965; В. Ф. Ладысев, В борьбе за демократические права и 
свободы, Mińsk 1988; idem, КПЗБ – арганизатар барацьбы працоўных за демакратычныя правы 
и свабоды (1934‑1938 гг.), Mińsk 1976; В. А. Полуян, Революционно‑демократическое движение в 
Западной Белоруссии, Mińsk 1978; Революционный путь Компартии Западной Белоруссии, red. А. 
Мацко, В. Самутин, Mińsk 1966; Г. Б. Воткович, КПЗБ в борьбе за интернационалное единство 
трудящихся (1929‑1933 гг.), Mińsk 1975. Już po powstaniu niepodległego państwa białoruskiego 
powstało w języku rosyjskim opracowanie poświęcone działalności Międzynarodowej Organizacji 
Pomocy Rewolucjonistom (MOPR): Т. А. Лугачиова, Международная Организация Помощи 
Революционерам (МОПР) в Западной Белоруссии (1923‑1939 г.), Grodno 2001. Z nowszych prac 
w języku polskim warto zwrócić uwagę na artykuły poświęcone działalności KPZB w Wilnie w pierw-
szej połowie lat 30. oraz na Polesiu pod koniec tej dekady. Zob. P. Cichoracki, Ostatnie lata działalności 
KPZB (1935‑1938). Przypadek Polesia, „Białoruskie Zeszyty Historyczne”, nr 45, 2015, s. 185‑197; S. 
Łukasiewicz, Zdrada stanu. Działalność Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi w Wilnie w latach 
1930‑1935, „Ogrody nauk i sztuk”, nr 2, 2012, s. 75‑86, wersja elektroniczna http://nowadays.home.pl/
ONiS/data/documents/ONiS=202=20=282012=29=2075‑86.pdf, dostęp 6 XII 2014 r.

2  П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич; Печать КПЗБ в борьбе за свободу, Mińsk 1977.
3  Р. В. Булацки, И. И. Сачанка, С. В. Говин; Гисторыя беларускай журналистыки, Mińsk 1979.
4  J. Traczuk, Prasa białoruska w II Rzeczypospolitej (1918‑1939), [w:] „Studia polono‑slavica orien-

talia. Acta litteraria”, t. XIII, 1992, s. 185‑342. Choć praca została wydrukowana dopiero po upadku 

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



57Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

północno‑wschodnich województw II Rzeczypospolitej KPZB Międzynarodową 
Organizację Pomocy Rewolucjonistom (MOPR)5. Wszystkie wymienione opra-
cowania, z wyjątkiem ostatniego, również powstały w czasach obowiązywania 
komunistycznej ideologii, co miało negatywny wpływ na ich wartość badawczą. 
Roczniki rosyjskojęzycznej prasy KC KPZB niestety przetrwały do naszych cza-
sów jedynie w stanie fragmentarycznym. W czasach PRL były one przechowywane 
w Centralnym Archiwum Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii 
Robotniczej (CA KC PZPR), natomiast po rozwiązaniu tej placówki archiwalnej 
w roku 1990 częściowo trafiły do Archiwum Akt Nowych (AAN)6, po części zaś do 
Wydziału Zbiorów Historii Społecznej Biblioteki Sejmowej. Ponadto kilka nume-
rów secesyjnego „Болшевика” zachowało się w zbiorach Biblioteki Uniwersytetu 
Warszawskiego (BUW). Pojedyncze numery, lub ich części, przechowywane są 
również w Bibliotece Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie oraz 
Państwowym Archiwum Obwodu Brzeskiego w Brześciu nad Bugiem. Poza tym 
informacji dotyczących poruszanego zagadnienia dostarcza przechowywany obecnie 
we wspomnianym AAN zespół Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi, a ze 
źródeł drukowanych wydane w języku rosyjskim wspomnienia jednego z ważniej-
szych działaczy KPZB Mikołaja Orechwy7 oraz wydrukowane w języku białoru-
skim jeszcze przed II wojną światową wspomnienia innego znaczącego działacza 
tej partii Salomona Millera (opublikowane pod pseudonimem I. R. Walewicz)8, 
a także wydany w dwóch tomach w latach 60. i 70. XX wieku zbiór dokumentów 
dotyczących działalności KPZB w czasach II Rzeczypospolitej9.

Autonomiczna KPZB została powołana do życia na II Zjeździe KPRP w 1923 r., 
kiedy to zdecydowano również o wejściu w jej skład wszystkich organizacji komu-
nistycznych działających na terenie województw wileńskiego, białostockiego, nowo-
gródzkiego oraz wileńskiego. W jej szereg z dniem 30 XII 1923 r. weszła również 
inna komunistyczna organizacja działająca na terenie tych województw: Białoruska 
Organizacja Rewolucyjna (BOR), której kierownicy: Józef Łohinowicz, Leopold 
Rodziewicz oraz Arseniusz Konczewski mieli w przyszłości odegrać znaczącą rolę 
w ruchu komunistycznym w tej części II Rzeczypospolitej10. Zdecydowaną więk-

ustroju komunistycznego w Polsce, to powstała ona znacznie wcześniej, w drugiej połowie lat 80. Zob. 
Od redakcji, [w:] ibidem, s. 6.

5  T. A. Ługacziowa, Pieczat’ MOPRa Zapadnoj Biełarusi kak istocznik izuczienija diejatiel’nosti 
organizacii w 20‑30‑e gg. XX w., [w:] Aktualnyja prablemy krynicaznaŭstwa ajczynnaj historyi, red. 
A. M. Dulaŭ, Witebsk 2011, s. 172‑175.

6  E. Mironowicz, Prasa białoruska pod okiem rosyjskiej i polskiej cenzury, „Białoruskie Zeszyty 
Historyczne”, nr 1(5), 1996, s. 72, przypis 11.

7  Н. С. Орехво, Дела и люди КПЗБ. Воспоминания, Mińsk 1983.
8  И. Р. Валевич, Першия гади Компартыи Заходняй Беларуси. Успамины падполщика 

1921‑1925 гг., Mińsk 1935.
9  Борьба трудящихся Западной Белоруссии за социальное и национальное освобождение и 

воссоединение с БССР. Документы и материалы, red. В. И. Гурский, Н. С. Орехво, В. А. Полуян, 
t. 1‑2, Mińsk 1962, 1972.

10  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 21‑23, 53‑54.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



58 Adam Radosław Suławka

szość członków KPZB stanowili chłopi. Jej liczebność nigdy nie wyniosła więcej niż 
4 tysiące osób (stan na marzec 1933), najczęściej mieściła się ona w przedziale 2‑3,5 
tysiąca osób. Jeżeli chodzi o skład etniczny partii, to według Henryka Cimka w cza-
sie funkcjonowania partii przeciętnie przedstawiał się on następująco: Białorusini 
– 80%, Żydzi – 16%, Polacy – 3%, Litwini – 1%11. Co godne uwagi, według danych 
tego badacza, w szeregach partii Rosjanie stanowili niewielką liczbę, mimo że na 
obszarze działania KPZB mieszkało ich ponad 100 tysięcy, ponadto przynależeli 
oni do kryptokomunistycznej Hromady czy też Zjednoczenia Lewicy Chłopskiej 
„Samopomoc” (w tej ostatniej mieli stanowić ok. 1% członków)12.

Przyczyna, dla której organy prasowe KC KPZB mimo niewielkiej liczby etnicz-
nych Rosjan w szeregach tej partii początkowo były wydawane głównie w języku 
rosyjskim, była dość prozaiczna. Otóż, jak pisała była członkini tej partii i zarazem 
badaczka jej dziejów Aleksandra Bergman: „w nowo powstałym KC KPZB nie było 
nikogo władającego swobodnie językiem białoruskim, znającego sprawy białoru-
skie, historię Białorusi, problemy chłopskie”13. Bardzo często podobnie wyglądała 
sytuacja wśród szeregowych przedstawicieli tej partii. Jak wspominał po latach jeden 
z przedwojennych członków KPZB, działający w okolicach Hajnówki: „Wśród star-
szej młodzieży, do której i ja należałem, przeważała kultura rosyjska. Przeważnie 
wszyscy byli dobrze obznajomieni z językiem rosyjskim, stąd też w publikacjach, 
w pracy uświadamiającej używano często języka rosyjskiego”14. Należy jednak zwró-
cić uwagę na fakt, że wydawanie przez KC KPZB prasy w języku rosyjskim przezna-
czonej przede wszystkim dla Białorusinów nie było w II Rzeczypospolitej niczym 
wyjątkowym. Prasę w języku rosyjskim przeznaczoną dla ludności białoruskiej 
zamieszkującej obszar II Rzeczypospolitej wydawały również polskie organizacje 
społeczne oraz partie polityczne, jak na przykład nacjonalistyczne Towarzystwo 
Straży Kresowej (TSK), lewicowa Polska Partia Socjalistyczna (PPS) czy też kryp-
tokomunistyczna Niezależna Partia Chłopska (NPCh)15.

11  H. Cimek, Mniejszości narodowe…, s. 64, 146‑147.
12  H. Cimek, Mniejszości narodowe…, s. 82, 91; idem, Sojusz robotniczo‑chłopski…, s. 248. Według 

danych ze spisu ludności przeprowadzonego w roku 1931 spośród 4 województw, na obszarze któ-
rych działała KPZB, najwięcej Rosjan zamieszkiwało województwo wileńskie – 43 tysiące (3,4% ogółu 
mieszkańców województwa). Drugim co do wielkości skupiskiem mniejszości rosyjskiej spośród 
wymienionych województw było województwo białostockie – 35 tysięcy (2,1% ogółu). Po nich zaś 
województwo poleskie – 16 tysięcy (1,4% ogółu) oraz nowogródzkie – 7 tysięcy (0,6% ogółu). Dane 
za: J. Tomaszewski, Ojczyzna nie tylko Polaków. Mniejszości narodowe w Polsce w latach 1918‑1939, 
Warszawa 1985, s. 149.

13  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 57.
14  AAN, sygn. R‑134, Polityka narodowościowa KPZB 1923‑1938, Relacja Aleksego Osipiuka 

nagrana w ZHP w dn. 22 II 1962 r., k. 13.
15  Zob. więcej na ten temat w pracy Революционный путь Компартии…, s. 146; A. R. Suławka, 

Prasa rosyjskojęzyczna Niezależnej Partii Chłopskiej (NPCh) w latach 1924‑1927, „Białoruskie 
Zeszyty Historyczne”, nr 41, 2014, s. 107‑125; N. Zielińska, K. Zieliński; Prasowe inicjatywy wydaw‑
nicze Towarzystwa Straży Kresowej w latach 1918‑1922, [w:] „Studia Bibliologiczne Akademii 
Świętokrzyskiej”, t. VII, 2003, s. 70‑71, 76.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



59Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

Pod koniec 1923 r. Sekretariatowi KC KPZB podlegała Centralna Redakcja oraz 
Centralna Technika. Ta pierwsza gromadziła materiały przeznaczone dla wydaw-
nictw partyjnych, druga zaś zajmowała się organizowaniem podziemnych drukarni 
oraz wydawaniem i rozpowszechnianiem nielegalnej prasy partyjnej. Zwraca uwagę 
fakt, że Centralna Redakcja była podzielona na redakcję krajową, która miała swoje 
siedziby w Wilnie, Białymstoku oraz w Warszawie, oraz redakcję zagraniczną, którą 
zlokalizowano w Mińsku, przy tamtejszym przedstawicielstwie KC KPZB16. Z pew-
nością nie miało to korzystnego wpływu na działalność wydawniczą partii. W skład 
tej ostatniej redakcji wchodzili: R. S. Kagan pseud. „Roza”, „Nastia”; D. I. Rozenstein 
pseud. „Wiktor”, „Białowieżec”, „Winczuk”; M. A. Blinczykow pseud. „Jakowlew”, 
Jerzy Pużański (A. A. Olszewski) pseud. Jurka, A. Cukerman pseud. Zorki, Zarecki; 
Leopold Rodziewicz pseud. „Anatol”, „Wasyl”, „A. Stalewicz”; Stanisław Budzyński 
pseud. „Tradycja”, „Stach”, „S. B. T.”, Mikołaj Orechwo a także Paweł Horbacewicz 
(Piotr A. Klincewicz) oraz Jakub Winogradow (Jehuda Kamieniecki)17. Wśród auto-
rów artykułów publikowanych na łamach prasy KPZB byli m.in. Wiera Choruża 
pseud. „Wiera”, S. T. Miller pseud. „Partyjec”, „Roboczy”; K. I. Osypik pseud. „Daniło”, 
A. M. Rozenstein pseud. „Robert”, „Maksymowski”; M. S. Majski pseud. „Benek”, 
H. R. Keller pseud. „Kostia”18.

Jeżeli chodzi o Centralną Technikę, to kierownictwo nad nią sprawowali w róż-
nych okresach m.in. G. I. Rozenstein pseud. „Cezar”, „Wacek”; G. Pieńczański pseud. 
„Doktor”, a także M. Żukowski19. Pierwsza podziemna typografia podległa KC KPZB 
została zorganizowana wiosną 1924 r. w Białymstoku; była ona kierowana przez J. 
Kuśnieżycką i B. Epsteina. Kolejną założono jesienią tego roku w Wilnie. To właś-
nie ona odegrała szczególnie ważną rolę w wydaniu partyjnej prasy, o czym szerzej 
w dalszej części tekstu. Inną drukarnię założono w 1926 r. w Grodnie w mieszkaniu 
członka partii Ilji Pata, przystosowaną do wydawania literatury w pięciu językach. 
Ponadto w roku 1928 założono kolejną typografię w Wilnie, w domu przy ulicy 
Krupniczej 1. Była ona przystosowana do wydawania prasy w języku polskim, bia-
łoruskim, litewskim, rosyjskim i jidysz. Jej pracownikami byli N. Teitelbaum, G. A. 
Romm, A. G. Pytkowska, A. M. Szkurnik. Ponadto dla dystrybuowanej z Wilna lite-
ratury istniały pomocnicze typografie w Warszawie (w mieszkaniu członka partii 
Artura Fürsta) oraz w Białymstoku (w mieszkaniu niejakiego Zlatkiewicza). Ponadto 
w latach 1930‑1931 funkcjonowała w Wilnie jeszcze jedna podziemna typografia, 
pod magazynem przy skrzyżowaniu ulic Końskiej i Bazyliańskiej, również przy-
stosowana do wydawania prasy w pięciu językach. Jej pracownikami byli Natan 
Szogan pseud. „Dymek” (który był szczególnie zasłużony w dziedzinie organizacji 
podziemnych drukarni partyjnych), a także wspomniani wcześniej G. A. Romm, 
A. G. Pytkowska, A. M. Szkutnik. Czas pracy drukarzy miał wynosić nawet 16‑20 

16  П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич, op. cit., s. 10‑11.
17  Ibidem, s. 11.
18  П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич, op. cit., s. 12; Н. С. Орехво, op. cit., s. 145‑147.
19  П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич, op. cit., s. 12.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



60 Adam Radosław Suławka

godzin na dobę. KPZB posiadało również niewielką typografię w Brześciu przezna-
czoną dla potrzeb okręgów brzeskiego i pińskiego20.

Tak jak już wcześniej wspomniano, w kwestii wydawania nielegalnej prasy przez 
KC KPZB główną rolę odgrywało miasto Wilno. Jak słusznie zauważał Sergiusz 
Łukaszewicz, z jednej strony jako największe miasto regionu było dogodnym miej-
scem dla prowadzenia działalności konspiracyjnej (w tym wydawania nielegalnej 
prasy); lecz z drugiej strony działalność konspiracyjną utrudniał fakt, że było ono 
wówczas w zdecydowanej większości zamieszkałe przez ludność polską, która raczej 
nie miała powodów dla popierania partii głoszącej hasła wymierzone w państwo 
polskie (wśród mniejszości narodowych zamieszkujących Wilno KPZB zresztą 
również nie cieszyła się zbytnim poparciem). Główną przyczyną niechęci polskiej 
części mieszkańców Wilna do tej partii był niewątpliwie fakt, że od czasu II Zjazdu 
KPZB, podobnie jak KPRP opowiadała się za „samostanowieniem aż do oderwa-
nia” tej części II Rzeczypospolitej, którą ona sama określała „Zachodnią Białorusią”. 
Na terenie Wilna oprócz tajnych drukarni znajdowały się również tajne magazyny, 
w których przechowywano nielegalną prasę. W przypadku utraty jednego z lokali 
prasę przechowywano również w piwnicach i na strychach. Jeżeli chodzi o wydatki 
partii na partyjne wydawnictwa, to wiadomo, że w roku 1930 miesięczny budżet 
KPZB wynosił 3300 zł, z czego na działalność na terenie Wilna (zwłaszcza tech-
niczną) przeznaczano 600 zł21. Już jednak na samym początku swojej działalności 
prasowej partia ta napotkała bardzo poważne problemy.

Na II Konferencji KPZB uaktywniła się bowiem grupa tzw. secesjonistów. Na jej 
czele stanął Michał Guryn używający również nazwisk Chaniewicz oraz Morozowski 
(zaś w pracy partyjnej pseudonimów „Jan” oraz „Stach”)22. Kierowana przez niego 
grupa opowiadała się przeciwko zwierzchnictwu KPP nad partią. Sam Guryn miał 
podzielać stanowisko Trockiego w kwestii natychmiastowej rewolucji. Jego grupa 

20  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 25; П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич, op. cit., s. 12‑14.
21  S. Łukasiewicz, op. cit., s. 76‑79.
22  Michał Guryn – z pochodzenia Białorusin, urodził się w 1893 r. w Jerominach w powiecie 

nowogródzkim jako Michał Chaniewicz. Ukończył 4‑klasową szkołę w Mirze, a następnie w 1908 r. 
zaczął uczęszczać do Szkoły Agronomicznej w Pskowie. W 1908 r. aresztowany pod zarzutem przyna-
leżności do partii eserowskiej. Po 8 miesiącach aresztu zwolniony i odesłany do rodzinnej miejscowo-
ści. W roku 1910 powrócił do Pskowa, gdzie rozpoczął naukę w Instytucie Nauczycielskim. Trzy lata 
później pod zarzutem prowadzenia wrogiej państwu działalności zesłany do guberni Wołogodzkiej. 
Po wybuchu I wojny światowej wcielony do armii. Po upadku caratu działał w partii eserowskiej, 
w listopadzie 1917 r. odesłany na Ukrainę, gdzie miał nabrać sympatii do komunizmu. Od roku 1920 
w Moskwie, gdzie został przydzielony do Wydziału Białoruskiego w Komisariacie Ludowym do Spraw 
Narodowościowych. Następnie w Mińsku, gdzie z ramienia Komitetu Centralnego Komunistycznej 
Partii Białorusi został skierowany do działalności agitacyjnej wśród wiejskich nauczycieli. Ponadto reda-
gował komunistyczne pisma „Звезда”, „Białoruska Wioska”, „Совецкая Беларусь” oraz „Боротьба”. 
W roku 1924 skierowany do Polski, do pracy w KPZB. Zob. AAN, KPZB sygn. 163/V‑77, Wyciągi 
z materiałów śledztwa w sprawie prowokacyjnej roli Michała Guryna; Wyciągi z materiałów śledztwa, 
k. 1‑3; A. Bergman, Gurin (Guryn, Góryn) Michał (1893‑1928), [w:] Słownik biograficzny działaczy 
polskiego ruchu robotniczego, red. F. Tych, Warszawa 1987, t. II, s. 433‑434; eadem, Sprawy białoru‑
skie… s. 32, П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич; op. cit., s. 24.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



61Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

miała znajdować się również pod wpływami poglądów mienszewików, eserowców, 
anarchistów oraz białoruskich nacjonalistów. Wraz ze swymi zwolennikami doma-
gał się rozpoczęcia natychmiastowej walki zbrojnej na północno‑wschodnich tere-
nach II Rzeczypospolitej i utworzenia niezależnej od warszawskiej KPRP KPZB. 
Uzyskał on poparcie innego działacza Ernesta Polipienki używającego pseudonimów 
„Stary”, „Jasiński” oraz „Staszewski” oraz „Tomaszewski”. Polipienko był etnicznym 
Polakiem, urodził się w 1887 r. i w przeszłości był członkiem PPS, PPS‑Lewicy oraz 
Komunistycznej Partii Litwy i Białorusi. Ważnymi współpracownikami Guryna 
zostali również Leopold Rodziewicz oraz Andrzej Kapucki pseud. „Loksa”. Wszyscy 
oni utworzyli tzw. Tymczasowy Komitet Centralny KPZB23. Józef Łohinowicz tak 
opisywał „nacjonalistyczne” odchylenie secesjonistów: „Secesja rozwijała tezy, [że] 
u nas nie ma klas, u nas nie ma warstw, u nas jest jeden naród”24. Co prawda około 
marca 1925 r. Rodziewicz i Kapucki zostali przekonani przez tegoż Łohinowicza do 
opuszczenia szeregów secesjonistów25, jednakże wcześniej grupa ta zdążyła sprawić 
partii wiele problemów związanych z działalnością wydawniczą.

Tak się bowiem złożyło, że założycielem podległej KPZB nielegalnej drukarni 
w Wilnie był wspomniany wcześniej współpracownik Guryna, „Stary”26. Swoją 
działalność typografia ta rozpoczęła w listopadzie 1924 roku. Pierwszą wydawaną 
przez nią gazetą był jednak białoruski „Чырвоны Сцяг”, będący kontynuacją 
wydawanej od roku 1920 nielegalnie na terenie Wilna rosyjskojęzycznej gazety 
„Красное Знамя” („Czerwony Sztandar”). Początkowo była ona organem praso-
wym Wileńskiego Okręgowego Komitetu Komunistycznej Partii Litwy i Białorusi, 
następnie od końca 1922 r. stała się organem Litewsko‑Białoruskiego Obwodowego 
Komitetu Komunistycznej Partii Robotniczej Polski (KPRP)27. Ukazało się łącznie 
38 numerów tej gazety. Według T. Glinskiej, przestała ona wychodzić wiosną 1923 
roku28. Typografia, w której przygotowywano „Красное Знамя” miała się mieścić 
w prywatnym mieszkaniu niejakiego Macieja Juszkiewicza i została zlikwidowana 
przez polską policję w dniu 13 VI 1923 r.29, w rezultacie czego gazeta ta nie uka-
zywała się przez kilkanaście miesięcy. Po białoruskojęzycznej reaktywacji nakład 
pisma wynosił 2 tysiące egzemplarzy30. „Чырвоны Сцяг” ukazywał się niemal aż do 
rozwiązania KPZB (według J. Traczuka wychodził aż do 1938 r.)31. Wkrótce potem, 

23  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 32‑33, 79; Т. Глинская, op. cit., s. 60; J. Pacuk, op. cit., 
s. 168; П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич; op. cit., s. 24‑25; S. Zachariasz, op. cit., s. 219‑220.

24  AAN, KPZB sygn. 163/I‑1 t. 11, I Zjazd; Пасядзеннье 1‑e, k. 69.
25  П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич; op. cit., s. 25; J. Pacuk, Kształtowanie się stosunku KPP i KPZB 

do powstania zbrojnego (1924‑1925), [w:] „Zeszyty Naukowe Instytutu Nauk Politycznych”, t. II, 1975, 
s. 168, przypis 20; Революционный путь Компартии…, s. 95‑97; Н. С. Орехво, op. cit., s. 51.

26  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 79.
27  Борьба трудящихся…, t. 1, s. 582, przypis 48; J. Traczuk, op. cit., s. 312, 328; S. Zachariasz, 

op. cit., s. 215.
28  Т. Глинская, op. cit., s. 47, przypis 2.
29  AAN, KPZB sygn. 163/V‑73…, Обяснителная записка, k. 43.
30  Т. Глинская, op. cit., s. 47, przypis 2.
31  J. Traczuk, op. cit., s. 312.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



62 Adam Radosław Suławka

w grudniu 1924 r. kontrolowana przez secesjonistów drukarnia w Wilnie rozpoczęła 
wydawanie nowego organu teoretycznego partii w języku rosyjskim pod tytułem 
„Болшевик”32. Nakład tego pisma wynosił z kolei 1,5 tysiąca egzemplarzy33.

W drugim numerze czasopisma „Болшевик” ukazał się „Коммуникат”, w któ-
rym secesjoniści dość ostro atakowali KC KPRP. Zarzucali oni tej partii brak 
poparcia dla sprawy rewolucji na tzw. Zachodniej Białorusi, który miał odpychać 
od partii zwolenników działalności rewolucyjnej narodowości białoruskiej34. Był 
to manifest faktycznie wypowiadający posłuszeństwo kierownictwu zarówno 
w Warszawie (KPRP), jak i w Moskwie (Międzynarodówka Komunistyczna), który 
nie mógł nie spotkać się ze stosowną interwencją ze strony zainteresowanych. Już 
dnia 7 I 1925 r. secesjoniści od nazwy opublikowanego na łamach swojego organu 
prasowego dokumentu zwani „komunikatczykami” zostali potępieni w oficjalnym 
oświadczeniu przez Biuro Polityczne KC KP(b)B35. Z kolei wieczorem 18 stycznia 
tego roku do podziemnej drukarni KPZB w Wilnie wkroczyło czterech przysłanych 
z Warszawy ludzi, którzy rozebrali oraz zniszczyli wszystkie maszyny drukarskie, 
uniemożliwiając tym samym dalszą działalność wydawniczą secesjonistom36. Co 
ciekawe, dwa lata później zeznając przed polskim sądem, Guryn twierdził, że od 
tego momentu kacetowski „Болшевик” był drukowany poza Polską, w Mińsku 
w budynku przy ulicy Sadowej 19, a następnie przemycany za granicę do Polski37. 
Choć jak wynika z zachowanych źródeł, o czym szerzej w dalszej części tekstu, 
w tym czasie „Болшевик” istotnie był przygotowywany głównie w Mińsku, to 
nie można wykluczyć, że w jakimś stopniu prace nad kolejnymi numerami miały 
miejsce również w Wilnie.

Odzyskanie pism „Болшевик” oraz „Чырвоны Сцяг” przez kierownictwo KPZB 
nie oznaczało jednak końca działalności secesjonistów oraz wydawanego przez 
nich organu. Tzw. „Secesja” cieszyła się poparciem wśród części członków okrę-
gowych komitetów w Wilnie i Grodnie (siedmiu członków tego komitetu zostało 
szybko zawieszonych za kontakty z secesjonistami) oraz rejonowych komitetów 
w Mołodecznie i Wołożynie. Ponadto miała ona się cieszyć niewielkim poparciem 
wśród członków rejonowych komitetów w Krynkach, Brzostowicy Wielkiej, Kosowie 
oraz Prużanie. To właśnie w tych rejonach miał być rozpowszechniany drukowany 
wciąż mimo utraty partyjnej typografii secesyjny „Болшевик”38, określany przez 

32  П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич; op. cit., s. 7‑8.
33  Т. Глинская, op. cit., s. 47.
34  Коммуникат, „Болшевик”, nr 2, 31 XII 1924, s. 1‑2. Zob. także Революционный путь 

Компартии…, s. 97.
35  J. Pacuk, op. cit., s. 169.
36  Zob. „Болшевик”, nr 4, 9 II 1925, s. 1‑2. Co ciekawe, później przed polskim sądem Guryn 

twierdził, że wspomniany incydent miał miejsce 19 stycznia. Zob. AAN, KPZB sygn. 163/V‑77…; 
Wyciągi z materiałów…, k. 3‑4.

37  AAN, KPZB sygn. 163/V‑77…; Wyciągi z materiałów…, k. 3‑4.
38  AAN, KPZB sygn. 163/V‑73 Sprawozdania z konferencji, okólniki, uchwały, korespondencje 

i in.; Ze sprawozdania z konferencji białoruskiej, k. 1; Революционный путь Компартии…, s. 98; 
M. Orechwo, op. cit., s. 50‑51.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



63Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

członków KPZB jako „łże‑«Болшевик»”39. W odróżnieniu od swojego wydawanego 
przez KC KPZB imiennika był najczęściej przygotowywany na maszynie do pisania 
i odbijany na hektografie. Jego cena wynosiła 10 groszy. Objętość poszczególnych 
numerów najczęściej wynosiła 4‑6 stron. Niektóre numery (na przykład numery 
6, 7 i 13 z 1925 r.) wszakże były drukowane typograficznie, miały postać gazety 
i liczyły 2 strony objętości. Na łamach swojego „Болшевика” secesjoniści apelowali 
do swoich zwolenników, aby w związku z rozgromieniem partyjnej typografii przez 
„warszawskich” wpłacali oni środki na specjalny fundusz przeznaczony na wydawa-
nie partyjnej prasy40. Oprócz swoich komunikatów na łamach pisma publikowali 
również korespondencje od czytelników (podobnie jak w wypadku kacetowskiego 
„Болшевика” były one napisane głównie w języku białoruskim). Na łamach kon-
trolowanego przez partię „Болшевика” potępiono wydawanie przez secesjonistów 
pisma pod tym samym tytułem, twierdząc, że secesja nie ma nic wspólnego z ideo-
logią bolszewizmu, a także że jej organ prasowy nie ma prawa podszywać się pod 
organ KC KPZB41.

Istnienie dwóch KC KPZB wydających dwa organy prasowe pod tytułem 
„Болшевик” nie miało jednak trwać zbyt długo. Pierwszym ciosem w redakcję 
„secesyjnego” pisma było wspomniane wcześniej opuszczenie szeregów secesji 
przez Rodziewicza i Kapuckiego, którzy brali również czynny udział w redagowaniu 
secesyjnego „Болшевика”42. Poza tym, o czym była mowa wcześniej, „Secesja” stop-
niowo traciła poparcie wśród szeregowych członków KPZB, choć jeszcze w lipcu 
1925 r. udało jej się wysłać swoich przedstawicieli na okręgową konferencję KPZB 
w Wilnie43. Niedługo potem spotkał ją jednak kolejny cios w postaci aresztowania 
jej przywódcy Michała Guryna przez polską policję w dniu 28 września 1925 roku. 
Wkrótce po schwytaniu podjął on z nią czynną współpracę, dzięki której wyszedł 
na wolność w dniu 2 czerwca 1926 roku. Jego zeznania były bardzo pomocne 
w procesie Bronisława Taraszkiewicza i innych członków kryptokomunistycznej 
BWRH „Hromady”44. Pod koniec 1926 r. na łamach „Болшевика” i „Чырвоного 
Сцяга” pojawiły się artykuły informujące o współpracy Guryna z polską policją 
wraz z jego zdjęciem oraz ostrzeżeniem członków partii przed jego osobą45. Według 

39  Н. С. Орехво, op. cit., s. 51; И. Р. Валевич, op. cit., s. 37‑38.
40  Zob. „Болшевик”, nr 5, 20 lutego 1925, s. 4.
41  Zob. Резолуция до докладуu ЦК КПЗБ, „Болшевик”, nr 1(5), 15 II 1926, s. 2.
42  AAN, KPZB sygn. 163/V‑73…, Выписка из писма, k. 17.
43  Т. Глинская, op. cit., s. 64.
44  A. Bergman, Gurin (Guryn, Góryn) Michał…, s. 433; eadem, Sprawy białoruskie…, s. 208, Sz. 

Rudnicki, Nieznany dokument w sprawie Sylwestra Wojewódzkiego, przypis 54, „Przegląd Historyczny” 
1976, t. 47, z. 1, s. 77‑78.

45  Zob. „Чырвоны Сцяг”, nr 8 (50), grudzień 1926, s. 6; „Балшавик”, nr 9‑10 (14), listopad‑gru-
dzień 1926, s. 16. Po przejściu na stronę polską Michał Guryn stał się jednym z ważniejszych członków 
nastawionej propolsko Radykalnej Ludowej Partii Białoruskiej założonej w dniu 25 X 1927 r. Partia 
ta w czasie wyborów parlamentarnych w 1928 r. poparła sanacyjny BBWR. Był on również jednym 
z założycieli utworzonego w marcu 1927 r. Towarzystwa Inteligencji Białoruskiej mającego za cel pro-
pagowanie białoruskiej kultury poprzez zwiększenie liczby szkół oraz wydawnictw białoruskich drogą 

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



64 Adam Radosław Suławka

Salomona Millera, pod koniec 1925 r. secesjoniści nie mieli już żadnego poparcia 
wśród działaczy komunistycznych46. Mimo to organ prasowy „Secesji” przetrwał 
jeszcze jakiś czas. Ostatni zachowany, 15 numer, „Болшевика” jest datowany na 
20 września 1925 roku. Wiadomo jednak, że ukazało się co najmniej 20 nume-
rów tego pisma, które były wydawane jeszcze w pierwszej połowie 1926 r., gdyż 
w numerze kacetowskiego „Болшевика” z maja 1926 r. zamieszczono polemikę 
z artykułami publikowanymi w tym numerze47. Faktem jednak było, że w ciągu 
kilkunastu miesięcy od swojego powstania grupa rozłamowa przestała stwarzać 
zagrożenie dla integralności KPZB.

Na przełomie lat 1925 i 1926 doszło również do zmiany metod działań przez 
komunistów w Polsce, także tych należących do KPZB. Wcześniej zajmowali się oni 
głównie tworzeniem bojówek oraz prowadzeniem działalności dywersyjnej i ter-
rorystycznej wymierzonej w polski aparat państwowy. Jednakże dojście do władzy 
w ZSRR Józefa Stalina spowodowało czasową rezygnację z koncepcji natychmiastowej 
rewolucji światowej oraz skupienie się na oczyszczeniu własnych szeregów z osób 
niepopierających nowej polityki. W wypadku KPZB oznaczało to właśnie wydalenie 
z partii działaczy o poglądach eserowskich oraz białorusko‑nacjonalistycznych, czego 
efektem była właśnie walka ze wspomnianą wcześniej „Secesją”, a także rozwiązanie 
dywersyjnych bojówek działających na północnym wschodzie II Rzeczypospolitej 
(wobec części z nich Sowieci musieli uciec się do siły, prowokując walki pomiędzy 
nimi w rejonie Kojdanowa)48. Zarówno w walce z secesjonistami, jak i w prowadze-
niu całokształtu działalności rewolucyjnej znaczącą rolę miał odgrywać „odzyskany” 
przez partię „Болшевик”. Na czele redakcji tego pisma zdecydowano się postawić 
jednego z byłych współpracowników Guryna, wspomnianego wcześniej Leopolda 
Rodziewicza, któremu partia wybaczyła wcześniejszą „zdradę”49.

legalną. Jednakże w tejże działalności nie zdążył osiągnąć zbyt wiele. Został on bowiem zastrzelony 
w dniu 16 marca 1928 r. w Wilnie, w czasie gdy zeznawał w sądzie w procesie przeciwko członkom 
„Hromady”. Jego zabójca, Siemion Klincewicz, został za swój czyn skazany na karę dożywotniego 
więzienia w dniu 10 czerwca 1929 r. Zob. A. Bergman, Gurin (Guryn, Góryn) Michał…, s. 433‑434; 
K. Gomółka, Białorusini w II Rzeczypospolitej, [w:] „Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej” 495, 
Ekonomia XXXI, Gdańsk 1992, s. 119; J. Januszewska‑Jurkiewicz, Stosunki narodowościowe na 
Wileńszczyźnie w latach 1920‑1939, Katowice 2010, s. 631, przypis 440, s. 632; В. Ф. Ладысев, В борьбе 
за…, s. 150; Но 376. Сообщение о суде над Клинцевичем за убийство провокатора Гурына, [w:] 
Борьба трудящихся…, t. 1, s. 512.

46  И. Р. Валевич, op. cit., s. 39.
47  Острий, А Моська знать сильна, коль лает на сльона, „Болшевик”, nr 3(7), maj 1926, s. 6‑7.
48  W. Śleszyński, Walka instytucji państwowych z białoruską działalnością dywersyjną na ziemiach 

północno‑wschodnich II Rzeczypospolitej, [w:] idem, Walka instytucji państwowych z białoruską dzia‑
łalnością dywersyjną 1920‑1925, Białystok 2005, s. 19‑20.

49  Leopold Rodziewicz (1895‑1938) – działacz rewolucyjny, literat, poeta oraz dziennikarz. 
Urodził się na terenie folwarku Kuprianowszczyzna w dniu 12 VI 1895 r. w rodzinie ziemiańskiej 
polskiego pochodzenia z tradycjami powstańczymi. Mimo tego w dzieciństwie posługiwał się języ-
kiem białoruskim, w tym też języku zaczął tworzyć swoje pierwsze dzieła literackie. Na początku lat 
20. przebywał w Wilnie, gdzie związał się z białoruskimi środowiskami teatralnymi oraz pracował 
w redakcjach białoruskich gazet. Był również aktywnym działaczem wspomnianego wcześniej BOR‑u. 

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



65Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

Jeżeli chodzi o samo pismo „Болшевик”, to kierownictwo partii wiązało z tym 
organem prasowym duże oczekiwania. W planie wydawniczym pisma z dnia 11 
IX 1925 r. postanowiono, że będzie ono ukazywać się co miesiąc, a jego nakład 
miał wynosić nawet do 2,5 tysiąca egzemplarzy. Ponadto przewidziano stałe działy 
informujące o bieżących zadaniach partii, o taktyce partii, o zadaniach teoretycz-
nych, przeglądzie politycznym sytuacji w Polsce oraz za granicą (głównie ruchów 
komunistycznych z innych krajów), sytuacji w ZSRR oraz Białoruskiej SRR, poło-
żenia Białorusinów w innych krajach, o życiu partii, partyjnych wydawnictwach, 
sprawozdania z działalności finansowej, a także ogłoszenia redakcyjne. W zamie-
rzeniach kierownictwa partii „Болшевик” miał wskazywać partyjnemu aktywowi 
właściwą „linię partyjną” oraz pomagać mu prawidłowo wykorzystywać materiały 
partyjne w działalności propagandowej. Postulowano również wspólne czytanie 
pisma na zebraniach komórek partyjnych50. Poza tym również na III Konferencji 
KPZB w styczniu 1926 r. postanowiono, że „Болшевик” powinien ukazywać się 
regularnie co miesiąc, a zarazem, że „powinien być obliczony na szerokie masy 
członków partii”51. Rzeczywiście, w roku 1926 gazeta ukazywała się w niemal 
regularnie co miesiąc. Cena wynosiła 15 groszy, ponadto stopniowo zwiększano 
objętość gazety, najpierw do 6, później do 8, a następnie do 12 stron. Niektóre 
numery były nawet obszerniejsze, licząc 16‑20 stron objętości. Od grudnia 1925 r. 
na łamach pisma publikowano również odezwy kierowane do działaczy MOPR‑u52. 
Oprócz oficjalnych uchwał KC KPZB niekiedy drukowano również przegląd 
prasy, a także, jeżeli je otrzymywano korespondencje od czytelników (te ostatnie 
najczęściej w języku białoruskim). Należy wszakże zwrócić uwagę, że w kwestii 
pozyskiwania korespondencji od czytelników osiągnięcia redakcji nie wyglą-
dały zbyt imponująco. Zygmunt Kratko w czasie I Zjazdu partii zwracał uwagę, 
że dział korespondencji w „Болшевику” wynosi około pół strony, podczas gdy 
objętość pojedynczego numeru tego pisma w tym czasie wahała się w granicach 
10 stron53. Z kolei redaktor naczelny tego pisma Leopold Rodziewicz w czasie IV 
plenum KC KPZB podkreślił, że nieco wcześniej otrzymał z okręgu pińskiego 27 
korespondencji jednocześnie, co nigdy wcześniej mu się nie zdarzyło. W związku 
z tym proponował, by opublikować informację o tym osiągnięciu w którymś 

Po powstaniu KPZB, jak już wcześniej wspomniano, przez krótki czas był aktywnym współpracowni-
kiem secesji, szybko jednak się z niej wycofał. Poszukiwany przez polską policję jesienią 1925 r. opuścił 
terytorium II Rzeczypospolitej i wyjechał do Mińska. Właśnie tam został faktycznym kierownikiem 
redakcji zagranicznej KC KPZB, mając olbrzymi wpływ na treść i kształt organów prasowych par-
tii, w tym wspomnianego „Болшевикa”. Działalność wydawnicza pochłonęła go do tego stopnia, że 
doprowadziła do rozpadu zawartego przez niego w międzyczasie małżeństwa. Zob. więcej na temat 
tego działacza w pracy A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 196‑218.

50  AAN, KPZB sygn. 163/V‑73…, Подготовка и воспитание партийного актива и центральный 
партийный орган „Болшевик”, k. 60‑62.

51  AAN, KPZB sygn. 163/II/39, III Konferencja; Тезысы по организационному вопросу, k. 14.
52  Т. А. Лугачиова, Международная Организация…, s. 52.
53  AAN, KPZB sygn. 163/I‑1 t. 11, I Zjazd; Четвертое утронные заседание 1‑го Сьязда КПЗБ, 

k. 124.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



66 Adam Radosław Suławka

z partyjnych organów prasowych i stawiać to jako wzór innym organizacjom par-
tyjnym54. Na łamach „Болшевика” zamieszczano również informacje z obszaru 
województwa białostockiego, które, jak zauważył Eugeniusz Mironowicz, były 
„zadziwiająco dokładne”55. Wśród autorów artykułów publikowanych na łamach 
tego organu partii znaleźli się m.in. Adolf Warski, Julian Leński, Salomon Miller, 
Anatol Olszewski56. W czasie istnienia pisma szereg artykułów na jego łamach 
opublikował również sekretarz KC KPZB Józef Łohinowicz (podpisywał je pseu-
donimami P. Korczyk, K. Pawliuczioniok)57.

Tymczasem polityka KPZB w sprawie działalności prasowej ulegała zmianie. 
Na II Rozszerzonym Plenum zwracano uwagę „na niedostateczną popularność” 
publikacji zamieszczanych zarówno na łamach „Болшевика”, jak i „Чырвоного 
Сцяга”58. Kierownictwo partii w rezolucji za okres czerwiec‑wrzesień 1926 r. naka-
zało pismo „Болшевик” „uczynić popularniejszym i bardziej aktualnym”, a także 
„przekierować stopniowo” to pismo, podobnie jak organ KC KZMZB „Mołodoj 
Kommunist” „na białoruski język”59. Również w późniejszym czasie Zygmunt 
Kratko pseud. „Wiktor” na I Zjeździe KPZB w 1928 r. zwracał uwagę, że przedsta-
wiciele młodego pokolenia ludności zamieszkującej obszar działań KPZB nie znają 
już języka rosyjskiego, w związku z tym partyjna prasa powinna być wydawana 
w językach polskim, żydowskim, białoruskim i litewskim (zależnie od tego, która 
grupa narodowościowa ma przewagę w danym rejonie)60. W rezultacie tych uwag 
od września 1926 r. główny organ Komitetu Centralnego zaczął się ukazywać pod 
zbiałorutenizowanym tytułem „Балшавик”, mimo to początkowo zamieszczone 
w nim materiały ukazywały się wciąż głównie w języku rosyjskim. Stopniowo jed-
nak na jego łamach pojawiało się coraz więcej artykułów białoruskojęzycznych. Od 
drugiej połowy 1929 r. gazeta ta ukazywała się już praktycznie wyłącznie w języku 
białoruskim. Co godne uwagi, w tym czasie, tj. w latach 1927‑1930 posiadała ona 
olbrzymi nakład mieszczący się granicach 15‑17 tysięcy egzemplarzy. We wspo-
mnianym okresie w niektórych miejscowościach (np. w Grodnie i Krynkach) ist-
niały również organizowane przez okręgowe komitety KPZB niewielkie biblioteki, 
w których rozpowszechniano egzemplarze czasopisma61. Znaczna ilość literatury 
komunistycznej była dostępna również w bibliotekach żydowskich organizacji spo-
łecznych. Z czasem polska policja przeprowadzała akcje kontroli bibliotek, wskutek 

54  AAN, KPZB sygn. 163/III‑32, IV Plenum; Утронные заседание Пленума ЦК КПЗБ 9 VII 
1930 г., k. 9.

55  E. Mironowicz, Prasa białoruska pod okiem…, s. 72.
56  J. Traczuk, op. cit., s. 258.
57  Wykaz artykułów autorstwa J. Łohinowicza w pracy Sz. Zachariasz, op. cit., s. 233‑235.
58  AAN, KPZB sygn. 163/III‑10, II Rozszerzone Plenum, Резолуция по догляду Секретариата 

ЦК КПЗБ, k. 28.
59  AAN, KPZB sygn. 163/III‑11, III Plenum, Резолуция ЦК КПЗБ по отчету секретариата 

ЦК КПЗБ, k. 4.
60  AAN, KPZB sygn. 163/I‑1 t. 11, I Zjazd; Четвертое утронные заседание…, k. 124‑128.
61  Т. Глинская, op. cit., s. 119; Г. Б. Воткович, op. cit., s. 27.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



67Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

której dochodziło do zawieszania tych, w których znajdowano pozycje propagujące 
ideologię komunistyczną62.

Popularność pisma wśród członków partii nie chciała wzrosnąć, o czym świad-
czą zachowane dokumenty partyjne. Sekretariat KC KPZB w oficjalnej uchwale 
z początku 1928 r. nisko oceniał praktyczne zastosowanie publikowanych w swojej 
prasie materiałów, jak również zarzucał jej niedostateczne informowanie o życiu 
i działalności partii. Zwracano również uwagę na fakt, że członkowie partii zamiesz-
kujący w miastach rzadko zamieszczali we wspomnianych periodykach publikacje 
swojego autorstwa63. Z kolei Centralna Redakcja Zagraniczna w liście do Sekretariatu 
KC KPZB z 4 VI 1929 r. zwracała uwagę na brak odzewu ze strony członków partii 
oraz „mas pracujących i włościan” i w związku z tym pytała się o to, czy jest w ogóle 
prowadzony kolportaż w terenie czy też cała literatura zalega w składach64. Jako 
jedną z głównych przyczyn braku popularności komunistycznej literatury wśród 
zamieszkującej obszar działania KPZB ludności należy uznać fakt, że wśród człon-
ków lokalnych struktur KPZB często znajdowali się współpracownicy polskiej 
policji, którzy wskazywali jej personalia osób otrzymujących komunistyczną lite-
raturę, a niekiedy wręcz podrzucali ją osobom podejrzanym jako dowód w postę-
powaniu przeciwko nim. W rezultacie z czasem większość białoruskich chłopów 
po otrzymaniu komunistycznych materiałów niszczyło je bądź oddawało w ręce 
policji65. Wszystkie wspomniane czynniki miały niewątpliwie spory wpływ na 
późniejsze zmiany w kształcie „Балшавика”. Od numeru 41 (wydanego w grudniu 
1930 r.) został on bowiem przekształcony w magazyn liczący ok. 50 stron objętości 
w numerze. Zamieszczano w nim głównie artykuły teoretyczne w języku białoru-
skim. Jedynie od czasu do czasu publikowano oficjalne odezwy partyjne w języku 
rosyjskim. Znacznie obniżono również nakład pisma, który od roku 1931 mieścił 
się w granicach 3‑5 tysięcy egzemplarzy. Łącznie ukazało się ok. 50 numerów pisma, 
które zakończyło swój żywot w 1936 roku66.

Na początku 1927 r. Komitet Centralny KPZB przystąpił do wydawania w Wilnie 
kolejnego swojego periodyku pod tytułem „Бюллетень ЦК КПЗБ” („Biuletyn KC 
KPZB”). W pierwszym numerze pisma, datowanym na 20 I 1927 r. redakcja wyjaś-
niała cele nowego pisma „[…] KC przystąpiło do wydawania «Бюллетень ЦК» prze-
znaczonego dla partyjnego aktywu, jak i dla wszystkich partyjnych mas, mając za 
cel usprawnić pisemne kierownictwo oraz instruktaż partyjnych organizacji w kwe-
stiach agitacji, propagandy […]”. Redakcja zapowiadała również publikację oficjal-

62  W. Śleszyński, Bezpieczeństwo wewnętrzne w polityce państwa polskiego na ziemiach pół‑
nocno‑wschodnich II Rzeczypospolitej, Warszawa 2007, s. 263.

63  Об участии в партыйной печати товарищей с мест, „Бюллетень ЦК КПЗБ”, nr 1(10), 
25 III 1928, s. 9.

64  AAN, KPZB sygn. 163/V‑88, Korespondencja Centralnej Redakcji Zagranicznej…; Pismo do 
Sekretariatu CK KPZB…, k. 5.

65  Zob. E. Mironowicz, Białorusini i Ukraińcy w polityce obozu piłsudczykowskiego, Białystok 
2007, s. 74, 77.

66  Г. Б. Воткович, op. cit., s. 27; П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич, op. cit., s. 8.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



68 Adam Radosław Suławka

nych oświadczeń KPZB, jak również apelowała do członków partii o przysyłanie do 
redakcji sprawozdań z własnej działalności agitacyjnej67. Do składu redakcji pisma 
przez plenum KC KPZB zostali wyznaczeni M. A. Blinczykow, S. Budzyński, A. A. 
Olszewski, L. Rodziewicz, A. Rozenszein, A. Cukierman68. Łamy pisma zapełniały 
najczęściej oficjalne uchwały KC KZPB dotyczące bieżącej działalności partyjnej 
dla poszczególnych komórek partyjnych. Publikowano w nim również materiały 
propagandowe dotyczące ZSRR. W pierwszych numerach pisma na ostatniej stro-
nie pojawiała się rubryka informująca o nowościach wydawniczych KPZB oraz 
KZMZB. Periodyk miał kształt biuletynu, był drukowany typograficznie. Objętość 
poszczególnych numerów wahała się w granicach 4‑16 stron. „Бюллетень” ukazywał 
się nieregularnie, zdarzały się długie przerwy w wydawaniu. Na przykład pomię-
dzy ukazaniem się numeru 10 (z 25 III 1928 r.) a 11 (czerwiec 1929 r.) upłynęło 
ponad 15 miesięcy. Niektóre numery (jak na przykład 8 i 9 z 1927 r.) były wyda-
wane równolegle w języku polskim, białoruskim i jidysz. Pod koniec 1929 r. pismo 
uległo językowej białorutenizacji i było wydawane pod tytułem „Бюляцень ЦК 
КПЗБ” (taki tytuł nosi ostatni zachowany numer, datowany na grudzień 1929 r.). 
Najprawdopodobniej w takiej formie pismo przetrwało do 1936 roku69. Tym samym 
był to jeden z najdłużej ukazujących się organów prasowych KC KPZB.

Pod koniec 1927 r. w Wilnie KC KPZB rozpoczęła wydawanie kolejnego swo-
jego organu prasowego, który tym razem miał koncentrować się wokół zagadnień 
teoretycznych związanych z ideologią marksizmu oraz propagowaniu rewolucji 
komunistycznej. Pismo to nosiło tytuł „Пад сцягам камунизму” („Pod sztandarem 
komunizmu”). Zachował się tylko pierwszy, podwójny numer datowany na listo-
pad‑grudzień 1927 roku. W napisanym w języku białoruskim wstępniaku redakcja 
pisma przedstawiała zadania nowego periodyku: „Za główne zadania czasopisma 
«Пад сцягам камунизму» uznajemy uzbrojenie partyjnych mas w ostrzejszy oręż 
leninizmu, jaki jest wykuwany w lepszej leninowskiej kuźni – w WKP(b) pod kie-
rownictwem CK WKP(b) […]. «Пад сцягам камунизму» poświęci wiele miejsca 
na swych stronach opracowaniu z punktu widzenia leninizmu tych zagadnień, jakie 
mają duże znaczenie dla rewolucji proletariackiej na terenie Polski i Z[zachodniej] 
B[iałorusi] […]. Nowy organ partii powinien skupić wokół siebie cały aktyw partii 
i organizować jego teoretyczną pracę”70. Magazyn ten liczył ponad 150 stron obję-
tości. Choć jego tytuł i nota redakcyjna została napisana w języku białoruskim, to 
jednak zdecydowana większość zamieszczonych w nim materiałów została opub-
likowana w języku rosyjskim. Wyjątkiem był m.in. artykuł Józefa Łohinowicza 
opublikowany pod pseudonimem Paweł Korczyk pod tytułem „Нашы задачы”. 
Publikowano w nim również polemikę między Georgijem Dymitrowem a Józefem 
Stalinem. Pismo posiadało stałe działy – „Нашa трыбуна”, w którym planowano 

67  От редакции, „Бюллетень ЦК КПЗБ”, nr 1, 20 I 1927, s. 1.
68  Революционный путь Компартии…, s. 187.
69  Taką datę końcową pisma podaje Jerzy Traczuk. Zob. idem, op. cit., s. 326.
70  Ад редакцыи, „Пад сцягам камунизму” nr 1‑2, listopad‑grudzień 1927, s. 3‑4.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



69Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

zamieszczać wypowiedzi członków partii dotyczące ich działalności agitatorskiej 
oraz związanych z tym problemów, a także „Матарьялы и дакуманты”, w których 
publikowano oficjalne uchwały Międzynarodówki Komunistycznej oraz WKP(b) 
(mimo białoruskojęzycznych tytułów rubryk, zamieszczano w nich materiały pisane 
w języku rosyjskim). Nie jest znany czas ukazywania się czasopisma i liczba wyda-
nych numerów, ale z pisma Centralnej Redakcji Zagranicznej do Sekretariatu KPZB 
wynika, że było ono redagowane jeszcze w połowie 1929 roku71.

Pod koniec lat 20. KC KPZB wydawała kolejne dwa czasopisma w języku rosyjskim. 
Pierwszym z nich był pisany na maszynie oraz odbijany na hektografie „Бюллетень 
Информационный” („Informacyjny Biuletyn”). Czasopismo to miało charakter 
informacyjny i było przeznaczone dla członków partii. Nieznane jest jego miejsce 
wydawania, zachował się tylko 1 numer datowany na lipiec 1929 r., liczący 8 stron 
objętości. Pismo to informowało o wytycznych organizacyjnych zarówno dla KPZB, 
jak i powiązanego z nią Komunistycznego Związku Młodzieży Zachodniej Białorusi 
(KZMZB), a także przedstawiało w propagandowy sposób bieżące „sukcesy” ZSRR. 
Według P. Zielinskija i M. Rakiewicza, pismo ukazywało się do roku 1930 i wyszły 
łącznie trzy jego numery72. W latach 1929‑193073 KPZB wydawała nieregularnie 
również pismo pod tytułem „Бюллетень (выписки из пресси)” („Biuletyn (wypiski 
z prasy)”), pełniący funkcję partyjnego przeglądu prasowego. Miejsce wydawania 
„Бюллетеньу” jest nieznane, pismo to również było przygotowywane na maszynie 
i odbijane na hektografie. Poszczególne numery liczyły od 8 do 20 stron objętości. 
Na łamach pisma zamieszczano głównie teksty z prasy sowieckiej (niekiedy także 
z prasy komunistycznej z Zachodu) dotyczące sytuacji w ZSRR oraz komunistycz-
nych zamieszek w Polsce i innych krajach zachodnich. Najczęściej cytowanymi na 
łamach „Бюллетеньу” gazetami były sowiecka „Правда” oraz „Известия”, w nieco 
mniejszym stopniu także niemiecki „Die Rote Fahne”. Według P. Zielinskija i M. 
Rakiewicza ukazało się łącznie 7 numerów pisma74.

Mimo faktycznych niepowodzeń kolejnych inicjatyw wydawniczych kierow-
nictwo partii nie miało najmniejszych zamiarów zaprzestać działalności praso-
wej. W roku 1930 Komitet Centralny partii apelował do komitetów okręgowych 
w terenie o zakładanie na swoim obszarze działań własnych podziemnych typo-
grafii i hektografów, a także podziemnych gazet na terenie fabryk oraz tartaków, 
dystrybuowanie ich wśród miejscowej ludności oraz pozyskiwanie korespondentów 
wśród miejscowych robotników i chłopów75. Ponadto w celu poprawy dystrybucji 
prasy i literatury komunistycznej w terenie KC KPZB w marcu 1931 r. apelowała 
do poszczególnych Okręgowych Komitetów o przysyłanie sprawozdań dotyczących 
możliwości oraz przebiegu dystrybuowania w terenie materiałów propagandowych, 

71  AAN, KPZB sygn. 163/V‑88, Korespondencja Centralnej Redakcji Zagranicznej z Centralną 
Redakcją Krajową KPZB; Pismo do Sekretariatu CK KPZB z 4 VI 1929, k. 6.

72  П. И. Зелинский, Н. А. Ракевич; op. cit., s. 8.
73  Ibidem.
74  Ibidem.
75  AAN, KPZB sygn. 163/V‑56, Sprawozdanie…; Некоторые уроки…, k. 64.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



70 Adam Radosław Suławka

a także informowanie o tym, na jakie konkretnie materiały jest zapotrzebowanie 
na obszarze działania członków partii76. Tymczasem Komitet Centralny rozpoczął 
wydawanie kolejnego pisma w języku rosyjskim, które tym razem miało odegrać 
znacznie poważniejszą rolę w działalności propagandowej partii.

Od roku 1929 aż do roku 1937 zaczęło się ukazywać w Wilnie77 kolejne wyda-
wane przez KC KPZB czasopismo noszące tytuł „Партработник”. Tytuł ten był 
skrótem od „партийны работник”78, co można przetłumaczyć po polsku „działacz 
partyjny”. Pismo w założeniach miało być miesięcznikiem, często jednak ukazywało 
się nieregularnie. „Партработник” jako jeden z nielicznych organów prasowych 
KC KPZB był drukowany drukiem typograficznym. Jego cena wynosiła 20 groszy. 
Na ostatniej stronie 4 numeru pisma z grudnia 1930 r. redakcja deklarowała, że jej 
celem będzie publikowanie sprawozdań z działalności lokalnych jaczejek, porusza-
nie kwestii związanych z działalnością partii, zamieszczanie oficjalnych instrukcji 
partyjnych oraz materiałów z ZSRR. Zwracano również uwagę członkom partii, że 
pismo spełni swoje zadanie, tylko jeżeli członkowie KPZB „wezmą w nim aktywny 
udział”. W związku z tym apelowano do nich o przysyłanie do redakcji pisma spra-
wozdań ze swojej partyjnej działalności79.

Również Komitet Centralny KPZB w instrukcjach do jaczejek apelował o wyko-
rzystywanie łamów „Партработника” w przesyłaniu sprawozdań z bieżącej dzia-
łalności w terenie80. W różnych okresach zmieniał się format pisma i jego objętość, 
która najczęściej wynosiła 16 stron, bywały jednak okresy, kiedy wahała w grani-
cach 6‑12 stron. Na łamach „Партработника” publikowano oficjalnie odezwy KPP 
i KPZB, sprawozdania z działań w terenie lokalnych jaczejek (szczególnie często 
z obszaru województwa białostockiego), a także instrukcje skierowane do człon-
ków partii w sprawie działalności propagandowej, na przykład działalności anty-
wojennej „w obronie ZSRR”. „Партработник” posiadał stały dział „Комсомолец”, 
później przemianowany na „Страница комсомольца”, w którym zamieszczano 
sprawozdania z działalności KZMZB. Na łamach pisma informowano również 
o przypadkach wyrzucenia z partii oraz publikowano nazwiska zdemaskowanych 
prowokatorów policyjnych. Pismo od początku napotykało różne problemy. Pierwszy 
numer (który nie zachował się w zbiorach archiwalnych i bibliotecznych) był pełen 
licznych literówek, które autorzy mieli popełnić „z przyczyn technicznych”. Redakcja 
opublikowała stosowne sprostowanie dopiero w numerze 5 z grudnia 1930 roku81.

Członkowie partii najwyraźniej nie płacili również zbyt często składek przezna-
czonych na wydawanie pisma, gdyż redakcja była zmuszona publikować ogłoszenia 

76  AAN, KPZB sygn. 163/V‑57, Sekretariat KC. Sprawozdania z  działalności; Поправка 
к первомайскому цыркуляру, k. 1‑3.

77  J. Traczuk, op. cit., s. 328. P. I. Zielinskij i N. A. Rakiewicz podają błędnie lata 1930‑1932 jako 
czas wydawania pisma. Zob. idem, op. cit., s. 8.

78  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 28.
79  От редакции „Партработника”, „Партработник”, nr 1(4), listopad 1930, s. 16.
80  AAN, KPZB sygn. 163/V‑56, Sprawozdanie z działalności; Некоторые уроки 25 февраля, k. 65.
81  Исправления, „Партработник”, nr 2(5), grudzień 1930, s. 16.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



71Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

przypominające im o konieczności spełnienia tego obowiązku82. Nie było również 
w szeregach członków partii zbyt wielu chętnych do czytania oraz kolportowania tegoż 
pisma, gdyż redakcja informowała dla przykładu o tym, że w czasie jednej z kontroli 
składu lokalnej komórki partyjnej znaleziono 50 nierozprowadzonych egzemplarzy 
„Партработника”; z kolei w Wilnie w tym czasie w ogóle literatura partyjna nie 
była dostępna. W związku z tym redakcja przypominała, że powinnością członków 
partii jest nie tylko czytanie „Партработника”, „Балшавика” i innych czasopism 
partyjnych, lecz także ich regularne rozpowszechnianie83. Od roku 1931 periodyk 
ten ukazywał się już niemal wyłącznie w języku białoruskim (w niektórych nume-
rach część materiałów publikowano nawet w języku polskim)84. W związku z tym 
nieprawdziwa jest informacja podana przez Aleksandrę Bergman, jakoby pismo 
„ukazywało się zawsze w języku rosyjskim”85. Wyjątkiem były numery z marca oraz 
kwietnia 1932 r., które wydano w języku rosyjskim, jednak, jak tłumaczyła redak-
cja, rozwiązanie to zastosowano „z przyczyn technicznych”86. „Партработник” 
przez pewien czas posiadał również dodatek, jakim był „Прессовий Бюллетень” 
(„Biuletyn prasowy”), wydawany w Wilnie najprawdopodobniej od 1930 r.87 (będący 
prawdopodobnie kontynuacją wspomnianego w poprzednim akapicie czasopisma 
„Бюллетень”). Jako samodzielne pismo kosztował on 8 groszy. Zachował się jed-
nak tylko jeden jego numer, datowany na marzec 1931 roku. Jeżeli chodzi o samego 
„Партработника”, to wiadomo, że ukazywał się on jeszcze wiosną 1937 r., gdyż, 
jak wspomina Mikołaj Orechwo, właśnie wtedy przedrukowano w nim artykuł 
z organu KPP „Nowy Przegląd” pod tytułem „Dywersja piłsudczyzny w radach 
KPZB” będący zapowiedzią likwidacji tej partii88.

Choć około roku 1932 czołowe organy prasowe KC KPZB były już zbiałorute-
nizowane, to w tym czasie partia ta wydawała jeszcze kilka efemerycznych perio-
dyków w języku rosyjskim. Pierwszym z nich był wydawany w roku 1932 w Wilnie 
„Политинформатор” (skrót od „Политический Информатор” – „Informator poli-
tyczny”), który był przeznaczony dla członków KPZB. Zachowały się dwa numery 
tego pisma – nr 3 (datowany na koniec maja 1932 r.) oraz nr 5 (datowany na sier-
pień tego roku), liczące odpowiednio 7 i 6 stron objętości. Pismo to, podobnie jak 
większość opisywanych w tym artykule, również było przygotowywane na maszy-
nie do pisania, a następnie powielane na hektografie. Ukazywało się nieregularnie. 
„Политинформатор” wydawany był przez Centralny Komitet KPZB. Na pierwszej 
stronie pisma apelowano do „partyjnego aktywu” nie tylko o czytanie pisma, ale 
także o wykorzystywanie zamieszczonych w nim materiałów do pracy agitacyjnej. 

82  Tego typu ogłoszenie ukazało się na przykład w numerze 5(17) z maja 1932 r.
83  Внимание вопросам колпортажа партыйной литературы, „Партработник”, nr 3, marzec 

1932, s. 9‑10.
84  Zob. także J. Traczuk, op. cit., s. 299.
85  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 28.
86  „Партработник”, nr 3, marzec 1932, s. 12.
87  J. Traczuk jako datę wydawania pisma podaje 1931 rok. Zob. idem, op. cit., s. 329.
88  Н. С. Орехво, op. cit., s. 228‑229.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



72 Adam Radosław Suławka

Poszczególne numery pisma koncentrowały się na jednej wybranej tematyce. Numery 
1 i 2 zostały poświęcone kwestii zagrożenia wojennego89. Z kolei treść numeru 3 
koncentrowała się głównie na informowaniu o strajkach robotniczych na terenie 
północno‑wschodnich województw II Rzeczypospolitej oraz prowadzonym przez 
„faszystowskie władze” polskie „krwawym terrorze” w reakcji na nie. W numerze 5 
sporo miejsca poświęcono „walce klasowej” w Niemczech. Wśród wydawanych w tym 
czasie rosyjskojęzycznych periodyków KPZB znajdowały się również te poświęcone 
obronie ZSRR przed „oszczerstwami” ze strony „imperialistów”. Zaliczyć do nich 
można wydawane w pierwszej połowie lat 30. w Wilnie „Антивоенный Бюллетень” 
(„Biuletyn Antywojenny”) oraz „Из соцялистическаго отечества” („Z socjalistycznej 
ojczyzny”). O tym pierwszym piśmie, według Jerzego Traczuka wydawanego w latach 
1932‑193390, nie da się zbyt wiele powiedzieć ze względu na fakt, iż zachował się tylko 
jeden jego numer datowany na wrzesień 1932 roku. Jego objętość wynosiła 14 stron, 
kolejne numery przygotowywano na maszynie do pisania oraz odbijano na hektogra-
fie. Tak jak wskazywała jego nazwa zajmowało się ono propagowaniem działań mają-
cych zapobiec wojnie (oczywiście tej wymierzonej w ZSRR). Oprócz informowania 
o wszelkich przejawach działań państw zachodnich (w tym Polski) mających zdaniem 
redakcji świadczyć o próbach rozpętania wojny przeciwko ZSRR pismo informowało 
o wszelkiego rodzaju „pokojowych kongresach”, organizowanych przez środowiska 
powiązane z Międzynarodówką Komunistyczną w różnych krajach zachodnich. Część 
artykułów „Бюллетеньу” była redagowana w języku białoruskim91.

Na hektografie było powielane również „Из соцялистическаго отечества”. 
Zachowały się dwa numery tego pisma, datowane na styczeń oraz sierpień 1933, które 
liczyły odpowiednio 6 i 8 stron objętości. Stawiało sobie ono za cel „dać każdemu człon-
kowi partii i komsomołu a także bezrobotnemu rewolucyjnemu aktywowi materiał 
dla informowania szerokich robotniczych i włościańskich mas o sukcesach i trudnoś-
ciach socjalistycznej ojczyzny, o sprawach związanych z wewnętrznym i zewnętrznym 
położeniem ZSRR”92. Pismo zawierało propagandowe materiały opiewające rzekome 
sukcesy ZSRR w realizowaniu „drugiej pięciolatki”, postępy socjalizmu w Białoruskiej 
SRR, a także informowało o rzekomych aktach sabotażu w czasie trwającej wówczas 
kolektywizacji rolnictwa (nie wspominając nic oczywiście o osiągającej wówczas 
apogeum klęsce Wielkiego Głodu). Co ciekawe, autor jednego z okólników wydaw-
niczych krytycznie ocenił działalność propagandową redaktorów, pisząc: „Biuletyn 
«Из соцялистическаго отечества» daje gołe, suche cyfry, które nikogo nie przeko-
nują, a w artykułach i odezwach wy ograniczacie się staremi ogólnikowemi frazesami, 
bardzo słabo reagujecie na szaloną i oszczerczą kampanię o głodzie w ZSRR, którą 
rozwinęła cała burżuazja”93. Warto zwrócić uwagę, że te broniące dobrego imienia 

89  „Политинформатор”, nr 3, koniec maja 1932, s. 1.
90  J. Traczuk, op. cit., s. 326.
91  Ibidem.
92  „Из соцялистическаго отечества”, nr 4, sierpień 1933, s. 1.
93  Archiwum Państwowe w Białymstoku (APB), KW PZPR sygn. 3098, Okólniki i pisma ogólne 

CK KZMBZ i ocena wydawnicza, k. 84-85.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



73Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

„ojczyzny światowego proletariatu” periodyki były wydawane w czasie, gdy ta roz-
poczynała prześladowania przebywających na jej terenie czołowych działaczy KPZB.

W tym okresie bowiem na terenie ZSRR rozpoczęły się pierwsze represje wymie-
rzone w tych białoruskich komunistów, którzy początkowo byli działaczami biało-
ruskiego ruchu narodowego. Właśnie w roku 1933 uwięziono kilkunastu działaczy 
KPZB, w tym redaktora „Балшавика” Leopolda Rodziewicza, któremu przypomniano 
działalność w BOR oraz „Secesji”. Wkrótce co prawda odzyskał on wolność, ale został 
zmuszony do przeniesienia się w głąb ZSRR oraz rezygnacji z działalności redaktorskiej 
oraz literackiej94. Mimo tego KPZB wciąż funkcjonowała, podobnie jak jej redakcja 
oraz wydawane przez nią partyjne periodyki. Około roku 1935 w skład centralnej 
redakcji KPZB wchodzili S. Budzyński, J. Brun, G. Smolar, D. Rozenstein, S. Malko, 
A. Olkin95. Jednakże już wtedy KPZB ze względu na zbyt wielkie ryzyko stopniowo 
ograniczała tzw. „akcję techniczną” polegającą na kolportażu partyjnych druków96, 
o czym świadczyła również stopniowa likwidacja jej organów partyjnych. W roku 1936 
przestał się ukazywać „Бюляцень ЦК КПЗБ” oraz „Балшавик”. Z kolei w listopadzie 
1937 r. kierownictwo Międzynarodówki Komunistycznej zabroniło KPZB prowadze-
nia działalności wydawniczej97. Zapewne mniej więcej w tym czasie likwidacji uległ 
również „Партработник” oraz „Чырвоны Сцяг”. Rozpoczęły się również masowe 
aresztowania członków KPP, KPZB oraz KPZU na terenie Ukrainy. Dwudziestego 
ósmego dnia tego miesiąca kierownictwo Międzynarodówki Komunistycznej (MK) 
podjęło decyzję o rozwiązaniu wymienionych partii, co Stalin zaakceptował cztery dni 
później. Formalne ogłoszenie tej decyzji miało miejsce w dniu 16 VIII 1938 roku98. 
W tym samym roku wielu aresztowanych członków partii straciło życie, w tym, mię-
dzy innymi były redaktor „Балшавика” Leopold Rodziewicz99. Wielu czołowych bia-
łoruskich komunistów tym samym zostało zabitych z woli władz państwa, któremu 
oddanie służyli przez wcześniejsze kilkanaście lat…

W ostatecznym rozrachunku trudno o pozytywną ocenę rosyjskojęzycznej prasy 
KC KPZB wydawanej w czasie istnienia tej partii. Spośród opisanych w niniejszej 
pracy 10 czasopism wydawanych częściowo bądź całkowicie w tym języku, jedynie 
trzy („Болшевик”, „Партработник” oraz „Бюллетень ЦК КПЗБ”) ukazywały się dłu-
żej niż dwa lata, przy czym przez zdecydowaną większość swojego istnienia były one 
wydawane w języku białoruskim. Z powodu konspiracyjnych warunków wydawania 
prasy partyjnej KPZB jej jakość nie stała na wysokim poziomie (poza wspomnianymi 
wcześniej czołowymi tytułami była ona odbijana na hektografie), a fakt, że w znacznym 
stopniu była ona również przygotowywana poza granicami Polski (w Mińsku, gdzie 
mieściła się siedziba Zagranicznej Redakcji KPZB) również utrudniał przygotowa-
nie kolejnych numerów, pozyskiwanie materiałów do nich oraz ich dystrybuowanie.

94  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 217‑218.
95  Р. В. Булацки, И. И. Сачанка, С. В. Говин; op. cit., s. 263.
96  Zob. P. Cichoracki, op. cit., s. 192.
97  H. Cimek, Komuniści‑Polska‑Stalin…, s. 124.
98  Ibidem, s. 122‑124, 127; idem, Białorusini w ruchu rewolucyjnym…, s. 26.
99  A. Bergman, Sprawy białoruskie…, s. 218.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



74 Adam Radosław Suławka

Kolejnymi czynnikami utrudniającymi bądź wręcz uniemożliwiającymi sukces 
wydawniczy była działalność polskiej policji w wielu wypadkach skutecznie unie-
możliwiającej kolportaż wspomnianej prasy, a także niepłacenie przez członków partii 
składek członkowskich. Fakt nieczytania przez znaczną część członków partii wspo-
mnianych gazet również wpływał negatywnie na ich kształt, gdyż z powodu niewielkiej 
ilości korespondencji oraz sprawozdań z terenu redakcje pism miały problem z wyda-
niem kolejnych numerów. Wreszcie kolejną przyczyną niepowodzeń wspomnianych 
czasopism był fakt wydawania ich w języku rosyjskim, który był językiem ojczystym 
jedynie dla niewielkiej liczby mieszkańców tzw. Zachodniej Białorusi (wśród których 
było niewielu członków i zwolenników tej partii). Choć starsze pokolenie miesz-
kańców terenów, na których działało KPZB znało dobrze ów język jeszcze z czasów 
przynależności tych ziem do Rosji, to młodsze wychowane już w II Rzeczypospolitej 
wolało posługiwać się swoimi językami ojczystymi, jak również w nich czytać prasę, 
w dodatku legalną. Tymczasem tego drugiego warunku organy prasowe KC KPZB 
nie spełniały, choć były one w stanie „przekierować się” na język białoruski. Mimo że 
propagowane przez wspomnianą prasę „zjednoczenie” ziem „Zachodniej Białorusi” 
z ZSRR ostatecznie miało się spełnić w roku 1939, to zarówno wspomniane perio-
dyki, jak i większość redagujących je członków partii, jak i wreszcie sama partia nie 
doczekali tego wydarzenia, padając ofiarą Wielkiego Terroru rozpętanego przez tak 
przez nich wielbionego Józefa Stalina w latach 1937‑1938.

The Russian-language press of the Central Committee of the Communist Party of 
Western Belarus (CC CPWB)

Among the many press titles published illegally by the Central Committee of the Communist 
Party of Western Belarus (CC CPWB) during the Second Polish Republic, about a dozen were 
published partly or entirely in Russian. All of these periodicals were published in Vilnius (where 
were located underground printing offices adapted for this purpose) and in Minsk (where the 
so‑called Foreign Editorial Office of the CPWB was located). Save for a few leading titles that 
were printed typographically (and were probably created mainly in the USSR), these periodicals 
were written on a typewriter and then duplicated on a hectograph. According to party leaders, 
these press titles were supposed to inform regular CPWB members about the activities and objec-
tives of the party and play a subsidiary role in party propaganda. However, most of them did 
not last long or enjoy wider popularity among party members who, according to internal party 
documents and articles or communiqués published in said periodicals, did not read these news-
papers, nor did they send any correspondence or reports, or even pay contributions. In order 
to increase the popularity of these press titles, their language was usually switched gradually to 
Belarusian; however, this solution eventually failed to produce any important results, inter alia 
due to operations by the Polish police, which effectively undermined the activities of the party, 
including that in distributing illegal press and literature. The Stalinist repression of 1932‑1933 
directed against party members with a nationalist past was a prelude to the dissolution of CPWB 
in 1938 (it is worth noting that all press organs of the party, including those described in this 
article, had been closed even earlier, in the years 1936‑1937).

Translated by Jakub Perliński

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



75Prasa Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi (KC KPZB) wydawana w języku rosyjskim

Русскоязычная пресса Центрального комитета Коммунистической партии 
Западной Белоруссии (ЦК КПЗБ)

Среди многочисленной нелегальной прессы, издаваемой Центральным комитетом 
Коммунистической партии Западной Белоруссии (КПЗБ) на территории II Речи Посполитой 
было также более десяти изданий, частично или полностью, русскоязычных. Все они печа-
тались в Вильне (где размещались, приспособленные для этого, подпольные печатни), 
а также на территории СССР, в Минске (где находилась штаб‑квартира т. н. Зарубежной 
редакции КПЗБ). Кроме нескольких главных изданий, которые тиражировались типо-
графическим методом (и, вероятнее всего, главным образом на территории СССР), 
остальные печатались на пишущих машинках или отпечатывались на гектографе. По 
идее руководства партии эта пресса должна была информировать рядовых членов КПЗБ 
о деятельности и целях партии, а также играть вспомогательную роль в пропагандистской 
и партийной деятельности. На практике, однако, большинство журналов не функциони-
ровало слишком долго и не пользовалось излишней популярностью среди членов партии, 
которые, как следует из партийных документов, а также статей и партийных коммюнике, 
напечатанных на страницах этих изданий, не читали их, не присылали корреспондент-
ских статей и отчетов, а также не оплачивали взносы. Для увеличения популярности этих 
изданий, обычно, спустя некоторое время, их языковый профиль постепенно менялся 
на белорусский, на практике, однако, это не приносило больших результатов, что было 
вызвано м. пр. деятельностью польских полицейских служб, которые эффективно тор-
педировали деятельность партии, включая ту, проявляющуюся в распространении неле-
гальной прессы и литературы. Сталинские репрессии в 1932‑1933гг., направленные на 
членов КПЗБ с националистским прошлым, стали прелюдией к роспуску партии в 1938г. 
(стоит отметит, что все печатные органы КПЗБ, включая описанные в данной статье, были 
закрыты еще раньше в 1936-1937гг.).

Перевод Агнешка Поспишыль

Bibliografia:

Bergman A., Sprawy białoruskie w II Rzeczypospolitej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, 
Warszawa 1984.

Cimek H., Białorusini w ruchu rewolucyjnym w II Rzeczypospolitej, [w:] Kwestia narodowościowa 
w Polsce i we Włoszech w XX wieku. Wybrane problemy, red. idem, Wydawnictwo Uniwersytetu 
Rzeszowskiego Rzeszów 2011, s. 11‑34.

Cimek H., Komuniści‑Polska‑Stalin, Krajowa Agencja Wydawnicza, Białystok 1990.
Cimek H., Mniejszości narodowe w ruchu rewolucyjnym w II Rzeczypospolitej, Wydawnictwo 

Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2011.
Cimek H., Sojusz robotniczo‑chłopski w Polsce 1918‑1939, Książka i Wiedza, Warszawa 1989.
Gomółka K., Białorusini w II Rzeczypospolitej, [w:] „Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej” 

495, Ekonomia XXXI, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1992.
Januszewska‑Jurkiewicz J., Stosunki narodowościowe na Wileńszczyźnie w latach 1920‑1939, 

Wydawnictwo UŚ, Katowice 2010.
Łukasiewicz S., Zdrada stanu. Działalność Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi w Wilnie 

w latach 1930‑1935, „Ogrody nauk i sztuk”, nr 2, 2012, s. 75‑86.
Mironowicz E., Białorusini i Ukraińcy w polityce obozu piłsudczykowskiego, Wydawnictwo 

Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2007.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 



76 Adam Radosław Suławka

Mironowicz E., Prasa białoruska pod okiem rosyjskiej i polskiej cenzury, „Białoruskie Zeszyty 
Historyczne”, nr 1(5), 1996.

Pacuk J., Kształtowanie się stosunku KPP i KPZB do powstania zbrojnego (1924‑1925), [w:] „Zeszyty 
Naukowe Instytutu Nauk Politycznych”, t. II, 1975, s. 161‑179.

Rudnicki Sz., Nieznany dokument w sprawie Sylwestra Wojewódzkiego, „Przegląd Historyczny”, 
t. 47, 1976, z. 1, s. 71‑84.

Słownik biograficzny działaczy polskiego ruchu robotniczego, red. Tych F., t. 2, wyd. Książka 
i Wiedza, Warszawa 1987.

Suławka A. R., Prasa rosyjskojęzyczna Niezależnej Partii Chłopskiej (NPCh) w latach 1924‑1927, 
„Białoruskie Zeszyty Historyczne”, nr 41, 2014, s. 107‑125.

Śleszyński W., Bezpieczeństwo wewnętrzne w polityce państwa polskiego na ziemiach pół‑
nocno‑wschodnich II Rzeczypospolitej, wyd. Rytm, Białystok 2007.

Śleszyński W., Walka instytucji państwowych z białoruską działalnością dywersyjną na ziemiach 
północno‑wschodnich II Rzeczypospolitej, [w:] W. Śleszyński, Walka instytucji państwowych 
z białoruską działalnością dywersyjną 1920‑1925, Wydawnictwo Prymat, Białystok 2005.

Tomaszewski J., Ojczyzna nie tylko Polaków. Mniejszości narodowe w Polsce w latach 1918‑1939, 
Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1985.

Traczuk J., Prasa białoruska w II Rzeczypospolitej (1918‑1939), [w:] „Studia polono‑slavica orien-
talia. Acta litteraria”, t. XIII, 1992, s. 185‑342.

Zachariasz S., Józef Łohinowicz (Paweł Korczyk), „Z Pola Walki”, nr 3(15), 1961, s. 212‑237.
Zielińska N., Zieliński K., Prasowe inicjatywy wydawnicze Towarzystwa Straży Kresowej w latach 

1918‑1922, [w:] „Studia Bibliologiczne Akademii Świętokrzyskiej”, t. VII, 2003, s. 63‑79.
Булацки Р. В., Сачанка И. И., Говин С. В.; Гисторыя беларускай журналистыки, Выдавецтва 

БДУ имя У. И. Леніна, Mińsk 1979.
Воткович Г. Б., КПЗБ в борьбе за интернационалное единство трудящихся (1929‑1933 гг.), 

Выдавецтва БДУ имя У. И. Леніна, Mińsk 1975.
Глинская Т., КПЗБ – руководитель освободительной борьбы трудящихся Западной 

Белоруссии 1924‑1928 гг., Издательство Беларусь, Mińsk 1965.
Зелинский П. И., Ракевич Н. А., Печать КПЗБ в борьбе за свободу, Выдавецтва БДУ имя 

У. И. Леніна, Mińsk 1977.
Ладысев В. Ф., КПЗБ – арганизатар барацьбы працоўных за демакратычныя правы и сва‑

боды (1934‑1938 гг.), Выдавецтва БДУ имя У. И. Леніна, Mińsk 1976.
Ладысев В. Ф., В борьбе за демократические права и свободы, Издательство Беларусь, 

Mińsk 1988.
Лугачиова Т. А., Международная Организация Помощи Революционерам (МОПР) в Западной 

Белоруссии (1923‑1939 г.), ГрГУ, Grodno 2001.
Лугачиова Т. А., Печать МОПРа Западной Белоруссии как источник изучения деятельности 

организации в 20‑30‑є гг. XX в., [w:] Актуалныя праблемы крыницазнаўства айчыннай 
гисторыи, red. Дулаў А. М., wyd. ВДУ імя П.М. Машэрава Witebsk 2011.

Революционный путь Компартии Западной Белоруссии, red. Мацко А., Самутин В., 
Государственное Издательство БССР, Mińsk 1966.

Полуян В. А., Революционно‑демократическое движение в Западной Белоруссии, Наука и 
техника, Mińsk 1978.

mgr Adam Radosław Suławka – doktorant w  Instytucie Historycznym Uniwersytetu 
Warszawskiego. Zainteresowania badawcze dotyczą historii społecznej i politycznej Europy 
Środkowo‑Wschodniej w XIX i XX wieku. (valdas1989@o2.pl)

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2015.2.03 




