Witkacy a problem naturalizacji intencjonalności

Krzysztof Kościuszko

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RF.2019.001

Abstrakt


Na początku XX wieku S. I. Witkiewicz sformułował program badawczy naturalizacji świadomości. Powstał on jako reakcja na Husserlowską transcendentalno-idealistyczną interpretację stanów mentalnych. Realizując pewne postulaty swego programu, Witkiewicz wyprzedził idee R. G. Millikan, J. Searle’a, F. Vareli, S. Gallaghera, Dan Zahavi i innych – można więc powiedzieć, że Witkiewicz był prekursorem wielu współczesnych filozofii umysłu.


Słowa kluczowe


filozofia umysłu; Gallagher S.; Husserl E.; Millikan R. G.; naturalizacja świadomości; Searle J.; Varela F.; Witkacy; Zahavi Dan

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Gallagher Shaun, Dan Zahavi. 2015. Fenomenologiczny umysł, przeł. M. Prokopski. Warszawa: PWN.

Ingarden Roman. 1974. Wstęp do fenomenologii Husserla. Warszawa: PWN.

Millikan Ruth G. 2009. „Biosemantics”. W: Philosophy of Mind. Red. B. McLaughlin, A. Beckerman, S. Walter, 394–406. Oxford: Oxford University Press.

Searle John. 1999. Umysł, język, społeczeństwo, przeł. D. Cieśla. Warszawa: CiS.

Witkiewicz Stanisław Ignacy. 2002. Spór o monadyzm. Warszawa: PIW.

Witkiewicz Stanisław Ignacy. 1957. Nienasycenie. Warszawa: PIW.

Witkiewicz Stanisław Ignacy. 2011. Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcia istnienia. Warszawa: Hachette.

Witkiewicz Stanisław Ignacy. 1978. Zagadnienie psychofizyczne. Warszawa: PWN.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 0035-9599 (print)  
ISSN 2545-3173 (online)

Partnerzy platformy czasopism