Chiara Lubich’s Pedagogy in the “Spiritual Thoughts of Collegamento CH”

Maria José Dantas

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/21226

Abstrakt


Pedagogia Chiary Lubich w „Myślach duchowych konferencji telefonicznych collegamento

Niniejsze studium odnosi się do pism Chiary Lubich, która założyła Ruch Focolari w latach 40. XX w. Lubich użyła „duchowych myśli” jako materiału dydaktycznego umożliwiającego dotarcie do ludzi i miejsc, do których niemożliwe było dotarcie osobiste. Co więcej, przez całe życie dopracowywała własną strategię edukacyjną, którą można uznać za specyficzną pedagogię katolicką ze względu na jej odniesienia do kwestii religijnych i społecznych. Celem niniejszego studium było prześledzenie, za pomocą analizę jednej z serii „duchowych myśli” Chiary Lubich, w jaki sposób budowała własną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem przesłań, a w konsekwencji próba ujęcia pedagogicznego stanowiska obecnego w jej pismach. Refleksja zawiera koncepcje charyzmatu, pola religijnego i relacji symbolicznych, zinterpretowanych w perspektywie historycznej i społecznej, jako teoretycznego punktu odniesienia.


Słowa kluczowe


Collegamento; Chiara Lubich; pedagogia katolicka; myśli duchowe

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bourdieu, Pierre. “Gênese e estrutura do campo religioso”. In: Pierre Bourdieu, A economia das trocas simbólicas, 27–78. São Paulo: Perspectiva, 2005.

Bourdieu, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: DIFEL; Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 1989.

Bourdieu, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.

Cambi, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora da UNESP, 1999.

Dantas, Maria José. “Escrever-te-ei... tu também me escreverás?” A escrita epistolar católica como prática docente: um olhar sobre Chiara Lubich e suas estratégias de formação. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Federal de Sergipe, Programa de Pós Graduação em Educação. São Cristovão, 2014.

Ferreira, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio século XXI: o dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

Folgheraiter, Piera. “La mia collega Silvia”. Rivista Città Nuova 5 (2010): 46–48.

Gomes, Ângela de Castro (org.) Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

Le Goff, Jacques. História e memória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2003.

Lubich, Chiara. A vida, uma viagem... São Paulo: Cidade Nova, 1986.

Lubich, Chiara. Conversazioni in collegamento telefonico, ed. Michael Vandeleene. Roma: Città Nuova, 2019.

Lubich, Chiara. In cammino col Risorto. Roma: Città Nuova, 1987.

Lubich, Chiara. Come un arcobaleno: Gli “aspetti” nel Movimento dei Focolari. Roma: Città Nuova, 1999.

Lubich, Chiara. Ideal e Luz: Pensamento, Espiritualidade, Mundo Unido. São Paulo: Brasiliense; Vargem Grande Paulista, SP: Cidade Nova, 2003.

Lubich, Chiara. Lettere dei primi tempi (1943–1949): alle origini di una nuova spiritualità. Roma: Città Nuova, 2010.

Lubich, Chiara. La Volontà di Dio. Roma: Città Nuova, 2011.

Lubich, Chiara. Conversazioni in collegamento telefonico, ed. Michel Vandeleene. Roma: Città Nuova, 2019.

Nunes, Ruy Afonso da Costa. História da educação na antiguidade cristã: o pensamento educacional dos mestres e escritores cristãos no fim do mundo antigo. São Paulo: EPU: Ed. da Universidade de São Paulo, 1978.

Smerilli, Alessandra. http://www.edc-online.org/br/home-br/eventos-no-brasil/especial-brasil-2011-pt-br-1-1/1747-a-edc-como-um-caminho-para-a-renovacao-dos-carismas.html.

Zeni, Contardo. “La maestra, Silvia non aveva la matita rossa”. Rivista Città Nuova 1 (2011): 38–40.








ISSN 1505-6872 (print)
ISSN 2451-1951 (online)

Partnerzy platformy czasopism