Madness of the Impossible versus the Working Through – Forgiveness in Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2016.020Keywords
forgiveness, the theatre of forgiveness, radical evil, the unforgivable, duality, identityAbstract
The text draws attention to the important pedagogical issue, but rarely contemplated. Forgiveness is one of the crucial existential experiences in the development of identity. There is a temptation to make a harm and a revenge the center of identity. The text shows the dialectical tension in Western tradition of forgiveness between the unforgivable and the radical forgiveness of everything; between a requirement of the repentance and an unconditional forgiveness; between a social reconciliation and an individual madness of the impossible, and between a logic of the equivalence and a logic of the excess. Pure forgiveness is the implosion of the evil. And this is one of the most important and most difficult contrivances of transformation of the human personality.References
Arendt, Hannah. Kondycja ludzka. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.
Czyżewski, Krzysztof. „Stare oczy Medei, czyli o nieprzebaczeniu”. W: Przebaczenie, red. Jacek Kurek, Krzysztof Maliszewski, 17–24. Chorzów: MDK „Batory”, 2012.
Derrida, Jacques. On Cosmopolitanism and Forgiveness. London–New York: Routledge, Taylor & Francis e-Library, 2005.
Eliot, Thomas Stearns. „Gerontion”. W: tenże, Szepty nieśmiertelności. Poezje wybrane, 99. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 2001.
Hessen, Sergiusz. O sprzecznościach i jedności wychowania. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, 1997.
Hryniewicz, Wacław. Nadzieja woła głośniej niż lęk. Eseje wokół nauczania Jezusa historycznego. Kielce: Wydawnictwo Charaktery, 2016.
Hughes, Paul M. „Na czym polega wybaczanie?”. W: Filozofia moralności. Wina, kara, wybaczenie, oprac. Jacek Hołówka, 457–468. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.
Kołakowski, Leszek. Miniwykłady o maxisprawach. Trzy serie. Kraków: Znak, 2007.
Kunce, Aleksandra. „O kulturze nieprzebaczania. Radykalizacja lokalności”. W: Przebaczenie, red. Jacek Kurek, Krzysztof Maliszewski, 25–34. Chorzów: MDK „Batory”, 2012.
Lévinas, Emmanuel. Cztery lektury talmudyczne. Kraków: Oficyna Literacka, 1995.
Maliszewski, Krzysztof. Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi”. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015.
Radcliffe, Timothy. Globalna nadzieja. Poznań: W drodze, 2005.
Ricoeur, Paul. Miłość i sprawiedliwość. Kraków: Universitas, 2010.
Ricoeur, Paul. Pamięć, historia, zapomnienie. Kraków: Universitas, 2006.
Ricoeur, Paul. Zło. Wyzwanie rzucone filozofii i teologii. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1992.
Saint-Cheron, Michaël de. Rozmowy z Emmanuelem Lévinasem. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.
Scheler, Max. Resentyment a moralność. Warszawa: Czytelnik, 1997.
Sławek, Tadeusz, Bogdan Mizerski. „Bez warunków wstępnych. Esej na głos i kontrabas. XVI punktów” (płyta CD). W: Przebaczenie, red. Jacek Kurek, Krzysztof Maliszewski. Chorzów: MDK „Batory”, 2012.
Szymala, Katarzyna. „Przebaczenie jako działanie. O znaczeniu tego, co nieprzewidywalne dla edukacji”. Parezja 1 (2015): 103–116.
Wilson, John. „Dlaczego przebaczenie wymaga skruchy”, w: Filozofia moralności. Wina, kara, wybaczenie, oprac. Jacek Hołówka, 453–455. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.
Witkowski, Lech. Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: Impuls, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 871
Number of citations: 0