Between Conformism and Innovativeness . From Studies on Students’ Stragies
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.029Keywords
startegies, R.K. Merton, conformism, innovativeness, youthAbstract
The presented text aims at answering the question what strategies the youth use nowadays in order to adapt to school and to the role of a student. In the present research Merton’s theory on deviance was used. The text presents the results of a study which shows the two most often used by students strategies: conformism and innovativeness. The study was conducted withthe use of the quantitative strategy, in a comparative diagram and the method used was surveys. It was done on a representative group of 656 students. The presented analysis is a part of bigger research on middle-schoolers’ student strategies.
References
Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. jak rozpoznać potencjał nastolatków, [w:] Brzezińska A.I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bilińska-Suchanek E. (2003). Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Błajet P. (2016). (Nie)przypadkowa edukacja. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Chomczyńska – Rubacha M, Rubacha K. (2016). Przestrzeń aksjologiczna szkoły. 1: Konstrukt teoretyczny. Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 23.
Cybal-Michalska A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Florida R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Griese H. M. (1996). Socjologiczne teorie młodzieży. Tłum. J. Dąbrowski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Janowski A. (1989). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne.
Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Merton R. K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ostrowicka H. (2012). Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Przyborowska B. (2007). Kultura organizacyjna oświaty w zmiennym otoczeniu. Olsztyn: Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP.
Przyborowska B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Schulz R. (1996). Studia z innowatyki pedagogicznej. Toruń, Wydawnictwo UMK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 568
Number of citations: 0