The Sense of Efficiency Test. Theoretical and psychometric study of Research Tools Workshop of The Committee on Pedagogical Sciences of Polish Academy of Sciences
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2013.007Abstract
The article presents theoretical and psychometric study of The Sense of Efficiency Test. It contains the results of standardizing research reconstruing the process of building a tool and consecutive stages of its empirical verification. It also contains information on the conditions in which The Sense of Efficiency Test should be applied in order to provide a high level of internal relevance for the research. The process of constructing and validating the research lasted 6 years and was based on almost 1,5 thousand random sample. In the period of 2006 through 2012 The Sense of Efficiency Test was applied in various research programmes which continued to test its relevancy and provided material to update the norms for overall population and the population of teachers.
References
Bandura A. (1994), Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, w: R. F. Baumeister (ed.), The self in Social Psychology, Ann Arbor Press, Philadelphia, http://dx.doi.org/10.1037//0033-295X.84.2.191.
Brzeziński J. (1984), Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa.
Bussey K., Bandura A. (1999), Social cognitive theory of gender development and differentation, “Psychological Review” No. 4, http://dx.doi.org/10.1037//0033-295X.106.4.676.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2006), Poczucie własnej skuteczności nauczycieli. Podstawy teoretyczne, pomiar i obszary badań, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2(3).
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej, Impuls, Kraków.
Cohen L., Manion L., Morrison K. (2005), Research Methods in Education, RoutledgeFalmer, London–New York.
Ferguson G. A., Takane Y. (2003), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa.
Guilford J. P. (1988), Rzetelność i trafność pomiarów, w: J. Brzeziński (red.), Problemy teorii, rzetelności, konstrukcji i analizy wyników testów psychologicznych, PTP, Warszawa.
Juczyński Z. (2001), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.
Kaplan P. S. (1990), Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher, St. Paul.
Michel W., Schoda Y., Peake P. (1988), The Nature Adolescent Competencies Predicted by Preschool Delay of Gratification, “Journal of Personality and Social Psychology” No. 54, http://dx.doi.org/10.1037//0022-3514.54.4.687.
Nowakowska M. (1970), Polska adaptacja 16-czynnikowego kwestionariusza osobowości R. B. Cattela, „Psychologia Wychowawcza” nr 3.
Noworol C. (1989), Analiza skupień w badaniach empirycznych, PWN, Warszawa.
Obuchowski K. (1985), Adaptacja twórcza, PWN, Warszawa.
Oleś P. (2003), Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Pervin L. A., John O .P. (2002), Osobowość. Teoria i badania, Wyd. UJ, Kraków.
Rubacha K. (2000), Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa.
Strzałecki A. (1989), Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Ossolineum, Wrocław.
Zakrzewska M. (1994), Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo UAM, Poznań.
Spis prac publikujących wyniki badań przy użyciu TPS
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2006), Poczucie własnej skuteczności nauczycieli. Podstawy teoretyczne, pomiar i obszary badań, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2(3).
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej, Impuls, Kraków.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2008), Poczucie skuteczności a preferowane strategie wychowawcze nauczycieli, w: W. Szulakiewicz (red.), Świat idei edukacyjnych, Wyd. UMK, Toruń.
Rubacha K. (2012), Uogólnione poczucie skuteczności a poczucie skuteczności wychowawczej, „Studia Edukacyjne” nr 21.
Rubacha K. (2012), The sense of pedagogical self-efficacy of parents at varied levels of gender role development, “The New Educational Research” No. 1, Vol. 27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 4006
Number of citations: 0