„Sexy” Lectures? The Influence of Sexist Content on Attractiveness of Academic Lectures for Students. Analysis of Experiment Results in Natural Conditions at One of Public Universities in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2020.023Keywords
sexist lectures, university, experiment in natural conditionsAbstract
The article is aimed at answering the research question concerning a correlation between the use of sexist digressions by academic lecturers and the sense of attractiveness of such lectures among students. An experiment was performed in natural conditions to identify the potential connection between these variables. Two groups participated in the study: an experimental and a control ones, consisting of students from a feminized field of social sciences at one of public universities in Poland. The collected data was analysed using cross tables method. The study has confirmed that lectures “coloured” with sexist jokes are more attractive to students than those without them. These surprising results are the source of hypotheses worth further research.
References
Basford, T. E., Offermann L. R., & Behrend S. T. (2014). Do You See What I See? Perceptions of Gender Microaggressions in the Workplace. Psychology of Women Quarterly, 38(3), 340–349, doi: 10.1177/0361684313511420.
Benokraitis, N. V. (1997). How Subtle Sex Discrimination Works. In: N.V. Benokraitis (Ed.), Subtle Sexism. Current Practices and Prospects for Change (pp. 14–32). Thousand Oaks, London: Sage.
Budrowska, B. (2004). Szklany sufit, czyli co blokuje kariery kobiet [The Glass Ceiling, or What Blocks Women’s Careers]. Kultura i Historia, 6, 5–19.
Buregren, S. (2007). Mała książka o feminizmie [The Little Book of Feminism]. Warszawa: Jacek Santorski & Ska.
Chmura-Rutkowska, I., & Mazurek, M. (2019). (Nie)widzialne granice. Gender [(In)visible Borders. Gender]. In: K. Szafraniec (Ed.), Młodzi 2018. Wyzwania cywilizacyjne, edukacyjne konieczności [Young 2018. Civilization Challenges, Educational Necessities], (pp. 129–145). Warszawa: A PROPOS Serwis Wydawniczy Anna Sikorska–Michalak.
Coady, A. (2018). The Origin of Sexism in Language. Gender & Language, 12(3), 271–293, doi: 10.1558/genl.31445.
Górnikowska-Zwolak, E. (2006). Myśl feministyczna jako nurt rozważań w pedagogice społecznej [Feminist Thought as a Line of Considerations in Social Pedagogy]. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Górnikowska-Zwolak, E., & Matysiak–Błaszczyk, A. (2018). „Nasz udział w budowaniu życia”. Ruch kobiet w stulecie praw kobiet [“Our Participation in Building Life”. The Women’s Movement for a Century of Women’s Rights]. Pedagogika Społeczna, 4(70), 303–313.
Górnikowska-Zwolak, E. (2002). Wpływ struktury języka na konceptualizację świata społecznego (na pozycję społeczną kobiety i mężczyzny) [The Influence of the Structure of Language on the Conceptualization of the Social World (on the Social Position of a Woman and a Man]. In: A. Radziewicz-Winnicki, & E. Bielska (Eds.), Edukacja a życie codzienne [Education and Everyday Life], vol. 1 (pp. 201–215]. Katowice: Wyd. UŚ.
Górnikowska-Zwolak, E. (2019). Wzmożona obecność języka wykluczającego w polskiej przestrzeni publicznej – alert dla pedagogów [Increased Presence of the Language of Exclusion in Polish Public Space – an Alert for Educators]. Kultura i Edukacja, 1, 126–141, doi: 10.15804/kie.2019.01.08
Grabowska, B. (2015). O gender przed gender, czyli XVIII i XIX-wieczna refleksja na temat kulturowych i społecznych uwarunkowań kobiecości. Mary Wollstonecraft i John Stuart Mill [On Gender Before Gender, or the 18th and 19th Century Reflection on the Cultural and Social Determinants of Femininity. Mary Wollstonecraft and John Stuart Mill]. In: D. Majka–Rostek, E. Banaszak, & P. Czajkowski (Eds.), Genderowe filtry. Różnorodność doświadczenia i percepcji płci w przestrzeni publicznej i prywatnej
[Gender Filters. Diversity of Gender Experience and Perception in Public and Private Spaces], (pp. 8–18). Wrocław: Wyd. Instytutu Socjologii UWr.
Grzyb, M. (2014). Kobietobójstwo. Kryminologiczna charakterystyka zjawiska [Femicide. A Criminological Characterization of the Phenomenon]. Archiwum Kryminologii, 36, 75–108. doi: 10.7420/AK2014C.
Hildago, D. A., & Royce, T. (2017). Sexism. In: B. T. Turner, C. Kyung–Sup, C.F. Epstein, P. Kivisto, W. Outhwaite, & J. M. Ryan (Eds.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Social Theory. Hoboken: Wiley Blackwell, doi: 10.1002/9781118430873.est0329.
Kalinowska-Nawrotek, B. (2004). Formy dyskryminacji kobiet na polskim rynku pracy [Forms of Discrimination Against Women on the Polish Labor Market]. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 66(2), 231–245.
Kimmel, M. (2015). Społeczeństwo genderowe [The Gendered Society]. Gdańsk: Wyd. UG.
Kwiatkowska, A. (2014). Seksizm [Sexism]. In: M. Rudaś-Grodzka, K. Nadana-Sokołowska, A. Mrozik, K. Szczuka, K. Czeczot, B. Smoleń, A. Nasiłowska, E. Serafin, & A. Wróbel (Eds.), Encyklopedia Gender. Płeć w kulturze [Encyclopedia of Gender. Gender in Culture], (pp. 501–503). Warszawa: Czarna Owca.
Łosiewicz, M., & Czechowska-Derkacz, B. (2019). Kryzys obyczajowy na uczelni wyższej w świetle przekazów medialnych [A Moral Crisis at the University in the Light of Media Coverage]. Kultura – media – teologia, 37, 25–37.
Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń [Psychology of Prejudice]. Gdańsk: GWP. Ostaszewska, A. (2017). Czarne protesty. Doświadczenia społeczne jako podstawa communitas kobiet [Black Protests. Social Experiences as the Basis of Women’s Communitas]. Pedagogika Społeczna, 4(66), 117–132.
Pankowska, D. (2014). Kwestia płci i rodzaju – „nieobecny dyskurs” w kształceniu nauczycieli [The Question of Sex and Gender. “The Non–existent Discourse” in the Teacher Training]. Przegląd Badań Edukacyjnych, 19(2), 129–148, doi: 10.12775/PBE.2014.025.
Pankowska, D., & Chomczyńska-Rubacha, M. (2015). Formalne podstawy edukacji a polityka gender mainstreaming [Formal Foundations of Education and Gender Mainstreaming Policy]. Studia Edukacyjne, 36, 55–72. doi: 10.14746/se.2015.36.4.
Riger, S. (2016). On Becoming a Feminist Psychologist. Psychology of Women Quarterly, 40(4), 479–487. doi: 10.1177/0361684316676539.
Slany, K., Struzik, J., Ślusarczyk, M., Kowalska, B., Warat, M., Krzaklewska, E., Ciaputa, E., Ratecka, A., & Król, A. (Eds.) (2020). Utopie kobiet. 100 lat praw wyborczych kobiet (1918–2018) [Women’s Utopias. 100 Years of Women’s Suffrage (1918–2018)]. Kraków: Wyd. UJ.
Solnit, R. (2017). Mężczyźni objaśniają mi świat [Men Explain Thing to Me]. Kraków: Karakter.
Solorzano, D. G. (1998). Critical Race Theory, Race and Gender Microaggressions, and the Experience of Chicana and Chicano Scholars. Qualitative Studies in Education, 11(1), 121–136.
Tambe, A. (2018). Reckoning with the Silences of #MeToo. Feminist Studies, 44(1), 197–203. doi: 10.15767/feministstudies.44.1.0197.
Titkow, A., Duch-Krzystoszek, D., & Budrowska, B. (2004). Nieodpłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy [Unpaid Women’s Work. Myths, Realities, Perspectives]. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Wollstonecraft, M. (2011). Wołanie o prawa kobiety [The Vindication of The Rights of Women]. Warszawa: Mamania.
Yoder, J. D. (2013). Women and Gender. Making a Difference. Cornwall–on–Hudson: Sloan Publishing.
Zadykowicz, A. (2012). Zróżnicowanie genderowe języka w środowisku akademickim a strategia „gender mainstreaming” w świetle najnowszych badań [Gender Differentiation of Language in Academia and the Strategy of “Gender mainstreaming” in the Light of the Latest Research]. Prace Językoznawcze, 14, 273–285.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 464
Number of citations: 0