„Droga do wolności” czy „teatr hipokryzji”? O „Różańcu Do Granic” w dyskursie internetowym portalu społecznościowego Facebook
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud102.2018.14Słowa kluczowe
różaniec, modlitwa, Facebook, Internet, wspólnota, granica, dyskursAbstrakt
Artykuł prezentuje opinie na temat „Różańca Do Granic” zamieszczone w przestrzeni internetowej na portalu społecznościowym Facebook. Wydarzenie skupiające osoby odmawiające modlitwę różańcową wzdłuż granic Polski 7 października 2017 roku zostało okrzyknięte największą akcją modlitewną w Europie i zyskało zarówno fanów, jak i przeciwników. Na podstawie selekcji „recenzji” zamieszczanych w przestrzeni internetowej przez użytkowników Facebooka wyodrębnione zostały opinie pochwalające i krytykujące inicjatywę oraz relacje z uczestnictwa w wydarzeniu. Tekst zawiera refleksję nad Facebookiem jako terenem badawczym oraz związkiem kategorii wspólnoty i formy inicjatywy modlitewnej. Artykuł kończą rozważania nad koncepcją granicy w kontekście charakteru akcji. Zastosowanie analizy wykorzystującej metody Krytycznej Analizy Dyskursu oraz badań netnograficznych pozwoliło uwidocznić sposób, w jaki spór wokół „Różańca Do Granic” stał się wielogłosową debatą nad związkiem tożsamości narodowej i religijności w Polsce. Tekst podsumowuje badania prowadzone w ramach uczestnictwa w zajęciach „Polityka w Internecie” prowadzonych w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego przez prof. Annę Malewską-Szałygin.
Bibliografia
Andrade, C. (2009). Prayer and healing: A medical and scientific perspective on randomized controlled trials. Indian Journal of Psychiatry, 51(4), 247-253.
Baraniecka-Olszewska, K. (2016). O wielkim odpuście w Kalwarii Pacławskiej ponownie. Refleksja nad antropologią pielgrzymek. Etnografia polska, LX(1–2), 27-42.
Butler, J. (2010). Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu (przeł. A. Ostolski). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Hervieu-Léger, D. (1999). Religia jako pamięć (przeł. M. Bielawska). Kraków: Nomos.
Janion, M. (2004). Polska w Europie. Nauka (1), 7-30.
Jan Paweł II. (2002). List apostolski do biskupów, duchowieństwa i wiernych o Różańcu Świętym – Rosarium Virginis Mariae. Pozyskano z http://web.archive.org/web/20021027152901/http://www.vatican.va:80/holy_father/john_paul_ii/ap ost_letters/documents/hf_jp-ii_apl_20021016_rosarium-virginis-mariae_pl.html; dostęp: 10.02.2018.
Kowalski, P. (2002). Religijność potoczna. Notatki na temat kiczu i religii. Dekada Literacka, (3-4). Pozyskano z http://witryna.czasopism.pl/gazeta/artykul.php?id_artykulu=142; dostęp: 10.02.2018.
Kozinets, R. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne on-line. (przeł. M. Brzozowska- Brywczyńska). Warszawa: PWN.
Kurczewska, J. (2005). Granica niejedno ma imię. Trzy podejścia teoretyczne. W: J. Kurczewska i H. Bojar (red.), Granice na pograniczach (ss. 365-396). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Mitchell, N. (2009). Conclusion. W: The Mystery of the Rosary: Marian Devotion and the Reinvention of Catholicism (ss. 237–242). New York-London NYU Press.
Motyl, K. (2014) Rytuał – od antropologii kulturowej do analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 3, 65-78.
Mróz, L. (2005). Pasje w kolorze. W: L. Mróz, M. Zowczak, K. Waszczyńska (red.), Regiony, granice, rubieże (ss. 7-15). Warszawa: Wydawnictwo DIG.
Parzych-Blakiewicz, K. (2015). „Fenomen świętego” wśród antropologicznych uwarunkowań wiary religijnej. Paedagogia Christiana, 1(35), 201-214.
Sulima, M. (2007). Symboliczne przestrzenie domu. Zeszyty naukowe Politechniki Białostockiej. Architektura, 20, 81-91.
Trzeszczyńska, P. (2016). W stronę etnografii Facebooka. Przypadek badań nad diasporą i pamięcią Ukraińców w Kanadzie. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej, 2 (25), 23-42.
Wodak, R. (2008). Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej (ss. 185-214). Kraków: Univesitas.
Zenderowski, R. (2012). My już jesteśmy zjedzeni... Rola i znaczenie prawosławia w konflikcie etnicznym w Dolinie Preszewa. Warszawa: Instytut Politologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Zubrzycki, G. (2014). Krzyże w Auschwitz. Tożsamość narodowa, nacjonalizm i religia w postkomunistycznej Polsce. Kraków: Nomos.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 379
Liczba cytowań: 0