Zmiany w kulturze litewskiej XX i XXI wieku. Muzyka ludowa w Wilnie
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.04Słowa kluczowe
urbanizacja, zmiany w kulturze, ruch folklorystyczny, współczesna muzyka ludowa, postmodernizmAbstrakt
Nowoczesna metropolia to sztucznie stworzony krajobraz pełen różnorodnych miejsc znaczących, przestrzeni publicznych, które odnoszą się do historycznej przeszłości, ulic ze sunącymi po nich środkami transportu i sieci internetowych, które przesyłają informacje z prędkością błyskawicy. Jest to krajobraz z wieloma instytucjami kulturalnymi, a nawet z lokalizacjami, w których instytucje te się skupiają (przemysł kulturalny). Tradycyjna kultura funkcjonuje w tak złożonej strukturze miejskiej, ale w skromnych warunkach, w małych lub opuszczonych przestrzeniach. Mieszkańcy Wilna, którzy nie są zainteresowani tym rodzajem kultury, ledwo dostrzegają
jakiekolwiek oznaki jej funkcjonowania. Ci bardziej zainteresowani wiedzą jednak, że istnieje w mieście możliwość uczestniczenia w wydarzeniach związanych z kulturą tradycyjną. Kultura ta dostosowała się: znalazła schronienie i zakorzeniła się jak mech na kamieniu.
Badania polegały na zaangażowaniu w działalność ruchu folklorystycznego w Wilnie, na uważnej obserwacji i uczestniczeniu w różnych wydarzeniach. Po przeanalizowaniu sceny muzycznej autorka znalazła pewne powiązania między zmianami, które zaszły w tradycyjnej muzyce w przeszłości, a zmianami we współczesności, których jest świadkiem.
Bibliografia
Butkus, T. S. (2011). Miestas kaip įvykis. Urbanistinė kultūrinių funkcijų studija. Vilnius: Kitos knygos.
Geda, S. (1989). Ežys ir Grigo ratai. Vilnius: Vaga.
Jameson, F. (1998). The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern, 1983–1998. New York: Verso.
Jonušaitė, N. (2014). “Neringos” kavinė: sugrįžimas į legendą. Vilnius: Mažoji leidykla.
Landsbergis, V. (2012). Kaltė ir atpirkimas. Apie Sausio 13-ąją. Vilnius: Briedis.
Nakienė, A. (2016). Nuo tradicinės polifonijos iki polifoninės tradicijos. Lietuvių muzikos kaita XX–XXI amžiuje. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas.
Nakienė, A. Žarskienė R. (2004). Aukštaitijos dainos, sutartinės ir instrumentinė muzika. 1935–1941 metų fonografo įrašai / Songs, Sutartinės and Instrumental Music from Aukštaitija. Phonograph Records of 1935–1941. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas.
Ono, Y. (2015). Bum-ba bum-ba: Conversations with John & Yoko. In: A. König, Jonas Mekas: Scrapbook of the Sixties: Writings 1954–2010 (p. 389). Leipzig: Spector Books.
Oginskaitė, R. (2009). Nes nežinojau, kad tu nežinai. Knyga apie Vytautą Kernagį. Vilnius: Tyto alba.
Rubavičius, V. (2003). Postmodernus diskursas: filosofinė hermeneutika, dekonstrukcija, menas. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas.
Skrodenis, S. (2005). Folkloras ir folklorizmas. Vilnius: Vilniaus pedagoginis institutas.
Šmidchens, G. (2014). The Power of Song. Nonviolent National Culture in the Baltic Singing Revoliution. University of Washington Press.
Zabielienė, A. (2010). Folkloro ansambliai dabartinėje Lietuvoje: etnologinis aspektas. Vilnius: Lietuvos istorijos institutas.
Žičkienė, A. (2012). Savaiminės lietuvių dainų kūrybos metmenys. In: S. Bronė (ed.), Homo narrans: folklorinė atmintis iš arti (p. 335–370). Vilnius: Lietuvių literatūros
ir tautosakos institutas.
List of photographs
Photo 1 Sutartinės singers from Kupiškis, 1936. Photo by Z. Slaviūnas, from the archives LTRFt 9007.
Photo 2 The performance Wedding of Kupiškis, 1934. Photo by B. Buračas, from the archives LTRFt 369.
Photo 3 Folklore festival Skamba skamba kankliai, 1984. Photo by V. Daraškevičius.
Photo 4 Sutartinės singers group Trys keturiose, 2012. Photo by K. Verseckas.
Photo 5 Folk music concert at the Gediminas’ castle, 2009. Photo by A. Nakienė.
Photo 6 Folk music stage in the park of Sereikiškės, 2009. Photo by A. Nakienė.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 303
Liczba cytowań: 0